فضای مجازی یک میدان جنگ واقعی است

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، مراسم آغاز دوره آموش تکمیلی فضای مجازی با حضور سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سید نظام‌الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس و جمعی از اساتید و اصحاب رسانه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، پس از سخنرانی سردار نقدی و ارائه تحلیلی درباره مسائل داخلی و بین‌المللی توسط مدیرعامل خبرگزاری فارس 500 نفر از فعالان فضای مجازی دوره آموزش تکمیلی خود را در مجموعه آموزشگاه علوم و حدیث شهر ری آغاز کردند.

خبرنویسی، گزارش‌نویسی، سوژه‌یابی، جریان‌سازی رسانه‌ای، مصاحبه، کارگاه‌های آموزشی جنگ نرم با رویکرد سایبری، تحلیل گفتمان، آشنایی با قانون مطبوعات و… از دروس ارائه شده در این دوره است.

نقدی: فضای مجازی یک میدان جنگ واقعی است

سردار محمد رضا نقدی در این مراسم گفت: این روزها اقتضای زمان و مکان برای جنگ با دشمنان اسلام تغییر کرده و فضای مجازی در حقیقت صحنه یک جنگ و رویارویی واقعی است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه با بیان این مطلب که در این فضا طرفین به دنبال تاثیر گذاری در افکار، اعتقادات و باورهای یگدیگر هستند، خاطرنشان کرد: برای این کار از ابزاری به نام رسانه استفاده می شود و با توسل به رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی طرفین به دنبال تاثیرگذاری در باورهای یکدیگر هستند.

وی افزود: در این شرایط علاوه بر ابزار کارآمد رسانه، محیط‌های دانشگاهی و محیط‌هایی که جوانان در آن حضور دارند هم در بحث تاثیرگذاری نقش دارند، اما رسانه‌های فضای مجازی از اهمیت و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند و در این شرایط در فضای رسانه ای همواره دست برتر با جوانان رسانه‌ای کشور است، چراکه پیام رسانه‌های ما بر مبنای فطرت انسانی است.

سردار نقدی تصریح کرد: با وجود اینکه دنیای استکبار 30 هزار شبکه ماهواره‌ای و اینترنتی در دست دارد باز هم در مقابل قرارگاه‌ سایبری بسیج و رسانه‌های وابسته حرفی برای گفتن ندارند و دست بالاتر همواره با رسانه‌های ما است و آنها بازنده هستند. در این شرایط اگر فضایی ایجاد شود که رسانه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی بتوانند افکار را تحت مدیریت و تحت تاثیر خود داشته باشند، بدون شک قدرت مطلق از آن ماست.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه با اشاره به این مطلب که جنگ پیش رو جنگ افکار و اعتقادات است، اظهار داشت: باید در این شرایط ارزیابی دقیقی از شرایط و مشخصات کاربران فضای مجازی صورت گیرد و اطلاعات تمامی کاربران، دبیران و سردبیران باید به روز و آنلاین باشد.

سردار نقدی افزود: در این شرایط برای بازدهی بهتر و تاثیرگذاری بیشتر در فضای مجازی باید نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرد و این موضوع یکی از مهمترین اصول برای فعالیت در فضای مجازی است.

به گفته وی، در حال حاضر یکی از نقاط قوت ما در فضای مجازی این است که بسیجی هستیم و باید از این فرصت و ابتکار عمل‌های خود بیشترین استفاده را داشته باشیم.

نقدی در ادامه با اشاره به 3 ویژگی مهم فعالیت در فضای مجازی خاطرنشان کرد: اولین ویژگی استفاده از شبکه گسترده همکاران در این فضا است که باید به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه خلاقیت، ابتکار و نوآوری وی‍ژگی دوم فضای مجازی است، افزود: احساس مخاطب به بی طرفی رسانه در امر اطلاع رسانی سومین و مهترین وی‍ژگی رسانه‌های فضای مجازی است که باید تمام فعالان فضای مجازی به این موارد توجه داشته باشند.

زندی: ظرفیت فضای مجازی را با تدبیر به فرصت تبدیل می‌کنیم

حمید رضا زندی، مدیر قرارگاه سایبری بسیج، با بیان اینکه در یک برنامه هماهنگ در اولین اقدام قرارگاه مرکزی تشکیل شد و گروه های خود را شناخت، افزود:در حال حاضر گروه‌های فعال از جمله رصد، تولید، انتشار، فنی و آموزش در مجموعه قرارگاه فعال هستند و هر کدام طبق وظایف محوله خود مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: در دومین گام تعداد مشخصی سایت‌های رسمی که از قبل راه اندازی شده بود، سازماندهی و فعالیت آنها در چارچوب خاصی قرار گرفت که در حال حاضر این سایت‌ها تقویت شده و در برخی موارد شاهد هستیم اخبار این سایت‌ها در رسانه‌های دیگر برداشت و به نقل استفاده می شود.

زندی با بیان اینکه در حوزه سایبر و فضای مجازی برنامه ریزی کلان اجرایی و سیاست گذاری و نظارت بر آنها، در حال انجام است افزود: ایجاد هماهنگی در بین استان‌ها و شبکه سازی در کنار پایش مستمر فرصت‌ها و تهدید‌های این حوزه و نیز ایجاد بستر های لازم برای تولید محتوای بومی متناسب با هویت ایرانی – اسلامی از جمله برنامه‌های اجرایی در قرارگاه بصیرت است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه قرارگاه سایبری مقرر شده تا برای بازدهی بیشتر و بهتر مجموعه و راندمان کاری بالاتر برنامه مدون آموزشی در دستور کار قرار گیرد و بر همین اساس پس از دوره اول آموزش، دوره تکمیلی آموزشی در حال برگزاری است و اساتید مجرب تدریس آخرین متد و آموزش‌ها را برعهده دارند.

زندی افزود: آموزش‌ها در 3 بخش مقدماتی، تکمیلی و دوره ویژه برگزار می‌شود که تاکنون دوره مقدماتی در تمامی استان ها برگزارشده است.

به گفته مدیر قرارگاه سایبری بصیرت، در ماه‌های آینده برنامه‌ای مدون برای قرارگاه سایبری تدوین شده که طبق این برنامه هماهنگی لحظه‌ای و آنلاین بین استان‌های مختلف در سراسر کشور، ارسال آخرین اخبار، گزارش‌ها و اطلاعات تازه از فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته است.

زندی با اشاره به اهمیت حضور فعال و همه جانبه در فضای مجازی خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود به این موضوع اشاره داشته اند، باید در این شرایط در فضای مجازی همواره به روز و آنلاین بود و با شناخت و تدبیر نقاط فرصت و تهدید این فضا گام‌های موثری در راستای اطلاع رسانی شفاف در فضای مجازی برداشت.

این دوره آموزشی از امروز آغاز شده و تا روز جمعه 10 شهریور ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول