گوگل در ایران بالأخره «پالایش» شد

به گزارش «وبلاگ نیوز»، خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه قوه قضاییه در بخش خبری 20:30 امشب، از مسدودسازی کامل سرویس “گوگل” به همراه سرویس “جیمیل” خبر داد.

این مقام مسئول در این گفت‌وگو، دلیل این مسدودسازی را “درخواست‌های مکرر مردمی” اعلام کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در خبری، این موضوع را مرتبط با عدم حذف ویدیوی توهین‌آمیز به پیامبر گرامی اسلام(ص) از سوی “یوتیوب” دانسته است.

نسیم آنلاین هم به نقل از یک منبع آگاه که “نخواست نامش فاش شود” اعلام کرد که علت این اقدام پاسخ به رفتارهای غیرمتعارف مدیران صهیونیستی این شرکت است و بارها در مکاتبات مختلف از شرکت گوگل خواسته شده بود تا به قوانین کشور احترام بگذارد.

این منبع آگاه در ادامه افزوده است: شرکت گوگل با انتقال محتواهای موهن، غیراخلاقی و غیرمتعارف به فضای سرویس جی‌میل خود با دامنه امن https برخلاف قوانین کشور عمل کرده است و از آنجا که امکان فیلتر شدن بخشی از این دامنه به صورت مجزا وجود ندارد، تمام سرویس امن گوگل با دامنه \\:https از دسترس خارج می‌شود.

البته این منبع آگاه گفته است که مسدودسازی صفحه جست‌وجوی گوگل با دامنه google.com صحت ندارد.

اما به نظر می‌رسد دور زدن فیلترینگ ایران توسط “یوتیوب” با فعال‌سازی پورت SSL هم در این تصمیم بی تأثیر نبوده است.

با این حال، گزارش‌های خبرنگاران استانی «وبلاگ نیوز» از این موضوع حکایت دارد که تمامی صفحات گوگل از جمله جیمیل، گوگل پلاس و حتی موتور جست‌وجوی گوگل از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است.

خرم‌آبادی مدت زمان این مسدودسازی را “تا اطلاع ثانوی” و گستره آن را “کشوری” اعلام کرده است.

پیش از این بارها گوگل و برخی محصولات آن از سوی ایران مسدود شده بودند که البته هیچ‌کدام به جدیت این‌بار نبوده است و این بار بالاخره کش و قوس‌های این مسدودسازی به ضرر گوگل و کاربران آن در ایران تمام شد.

دعوت مجمع “فرا” برای تحریم گوگل

در پی انتشار اخباری مبنی بر تحریم گوگل، مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال (فرا) با انتشار نامه‌ای خطاب به تمامی فعالان فضای مجازی، از آن‌ها خواسته است که از گوگل و محصولات آن استفاده نکنند. این نامه در سوم مهر منتشر شده است.

اصلا کاربران نباید به گوگل مراجعه کنند که ببینند قطع است یا نیست

کامیار ثقفی، عضو حقیقی “شورای‌عالی فضای مجازی کشور” در گفت‌وگو با مهر، ضمن محکوم کردن اهانت به مقدسات و اقدامات خودجوش مردمی برای تحریم استفاده از سرویس های اینترنتی خارجی گوگل و یوتیوب تصریح کرد: قطع برخی سرویس های گوگل در ایران بدون شک در پاسخ به تقاضای مردم بوده و براساس اختیارات قانونی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه شورای‌عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی کشور در این زمینه ورود نکرده است اما به زودی مواضع خود را در این زمینه اعلام می‌کند، اظهار داشت: در محکوم کردن اقدامات نادرست صورت گرفته باید از سمت تمامی مسلمانان جهان برخورد جدی صورت گیرد.

ثقفی با اشاره به فراخوان های متعدد فعالان فضای مجازی در تحریم استفاده از سرویس های گوگل و یوتیوب، گفت: کاربران باید استفاده از این سرویس ها را برای خود منع کرده و حتی نباید به این سایت ها مراجعه کنند که ببینند قطع است و یا نیست.

عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی کشور در خصوص عدم اطلاع رسانی در زمینه قطع این سرویس ها از سوی متولیان امر تاکید کرد: شورای‌عالی فضای مجازی متولی این بخش نیست و براساس شرح وظایفی که از سوی مقام معظم رهبری برای این شورا در نظر گرفته شده است شورای‌عالی فضای مجازی وظیفه هماهنگی بین حوزه های مختلف را برعهده دارد و بحث تصمیم گیری در این زمینه متفاوت از وظایف این شورا است.

وی گفت: در این زمینه دستگاه های مرتبط براساس اختیارات و با استنادات قانونی عمل می‌کنند و به طور قطع تحریم دسترسی به سرویس جی میل همسو با تقاضا و مطالبه فعالان فضای مجازی صورت گرفته است.

مدیران کم اطلاعند

حسین انتظامی، نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: موجی که اتفاقا از مسلمانان غیرایرانی شروع و باعث شد در اعتراض به بی احترامی گوگل به خواست جامعه میلیاردی مسلمان و بهانه کردن “آزادی اطلاعات”، ‌استفاده از این موتور جستجو در روزهای 24 و 25 سپتامبر یعنی 2شنبه و3 شنبه به شکلی نمادین تحریم شود ارزش ویژه ای داشت و در شبکه های اجتماعی و به کمک ابزار اطلاع رسانی جدید و موج آفرین نظیر توئیت و پیامک، شمول یافت؛ بنابراین دولتی و دستوری کردن این اقدام خودجوش،‌ نقض غرض است.

نماینده مدیران مسئول تصریح کرد: تجربه نشان داده از زمانی که زمینه های خودجوش و مردمی جشنهای نیمه شعبان و دهه فجر، ‌کمرنگ شده و به نحوی دولتی شده اند جذابیت، ‌خلاقیت و فراگیری قبلی جای خود را به نگاه شابلونی داده که انفعالی شدن مخاطب را هم در پی داشته و خطر ابتذال یعنی دم دستی شدن را هم دارد.

انتظامی با بیان اینکه وقتی اقداماتی از این دست، دولتی می شود، ممکن است بعضی از موافقان طرح به دلیل مخالفت سیاسی خود با دولت از آن طرح روی بر گردانند و حتی مخالفت کنند، تاکید کرد: بستن گوگل تا اطلاع ثانوی و از آن بدتر، فیلتر جی میل که مکاتبات مردم در آن بستر انجام می شود به معنای آن است که تصمیم گیرندگان از مدلها و اقتضائات روز رسانه و جامعه اطلاعاتی درهم تنیده، کم اطلاعند.

وی به مهر گفت: موتور جستجو و بستر مکاتباتی را که نمی توان تا “‌اطلاع ثانوی” تعطیل کرد؛ اتفاقا فلسفه انتخاب هوشمندانه 2 روز به صورت نمادین، از درک درست طراحان اولیه این کمپین حکایت دارد اما می بینیم وقتی آن واکنش منطقی و درست و آن ایده جذاب، دولتی و فرمایشی می شود تبعات ناپسند می یابد.

نمی‌خواستیم فیلتر کنیم

دکتر محمدرضا آقامیری، عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ کشور، به تشریح دلایل عدم دسترسی کاربران ایرانی به سرویس های گوگل از جمله جی میل پرداخت و تاکید کرد که ارتباط چندانی میان محدودیت دسترسی به جی میل با اتفاقات اخیر در زمینه محکومیت فیلم موهن وجود ندارد.

وی نسبت دادن قطعی جی میل در ایران را به محکوم کردن حوادث اخیر در فضای مجازی فرافکنی عنوان کرد و گفت: قطع جی میل در ایران تنها به دلیل برخی مشکلات فنی رخ داده است و ما هیچ وقت نخواسته و نمی خواهیم که جی میل و سرویس های گوگل را فیلتر کنیم.

عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ کشور گفت: اخیرا موتور جستجوی گوگل برای دور زدن سیستم فیلترینگ ایران از پروتکل جدید https استفاده کرده است که یوتیوب و جی میل از طریق این پروتکل قابل رویت هستند براین اساس سیستم فیلترینگ ما برای فیلتر شبکه یوتیوب به صورت تفکیک شده نمی تواند عمل کند.

باید از کارگروه فیلترینگ بپرسید

رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلایل مسدود کردن سرویس جی میل و زمان رفع این مسدودیت اظهار داشت: اینکه جی میل چرا و به چه دلیل در ایران مسدود شده است را باید از کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ سوال کنید.

وی ادامه داد: فیلتر شدن جی میل با حکم قضایی کارگروه تعیین مصادیق صورت گرفته است و هرگاه همین مرجع این حکم را تغییر دهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز براساس حکم جدید رفتار خواهد کرد.

تقی پور خاطرنشان کرد: نتایج تصمیم برای رفع محدودیت جی میل در ایران را کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ اعلام خواهد کرد.

موضوع را خیلی بزرگ نکنید

حکیم جوادی، معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه گوگل باید وارد مذاکره با ایران شود و بسیاری از مسائل را رعایت کند، تصریح کرد: ما بارها برای مذاکره با گوگل اقدام کرده ایم تا این شرکت بتواند دغدغه های موجود را دراین زمینه حل کند اما نوع برخورد گوگل با ایران بسیار متفاوت است.

وی در پاسخ به مهر درباره مشکلات فنی موجود که باعث قطع سرویس جی میل شده است تاکید کرد: مشکلی در وزارت ارتباطات برای سرویس دادن در این زمینه وجود ندارد و مذاکراتی صورت گرفته که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: توصیه می کنیم که موضوع را بیش از اندازه بزرگ نکنید و با ارائه این سوال که اگر مسدود شدن جی میل از طرف شرکت گوگل و مانند مابقی تحریم ها اتفاق می افتاد آن وقت کاربران ایرانی همین عکس العمل را نشان می دادند، گفت: نباید زمانی که یک اتفاق در یک مورد خاص می افتد همه چیز را تحت الاشعاع قرار دهیم.

وزیر ارتباطات را به مجلس فرا می‌خوانیم

حسین گروسی، نماینده مجلس در گفت وگو با ایلنا، در رابطه با فیلتر شدن جی‌میل گفت: برطرف کردن فیلتر جی‌میل وظیفه ذاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و نمایندگان باید در این زمینه ورود کنند.

گروسی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر اقدامی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری برای رفع فیلتر جی میل و گوگل انجام نشود قطعا وزیر ارتباطات و فن آوری و اطلاعات را به کمیسیون صنایع و معادن فراخواهیم خواند تا دراین زمینه توضیحات لازم را به نمایندگان بدهد.

فیلتر کردن جی میل جرم است

دکتر عالی‌پور کارشناس حقوقی حوزه فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فناوران در خصوص از دسترس خارج شدن سرویس جی‌میل گفت: طبق قانون جرایم رایانه‌ای اگر این کار عمدی باشد جرم است.

وی افزود: طبق ماده ۱۰ جرایم رایانه‌ای ممانعت از دسترسی به داده‌ها و مسدود کردن سایت‌هایی که عمل مجرمانه انجام نداده‌اند اختلال در کار شهروندان و جرم محسوب می‌شود.

عالی‌پور گفت : حتی اگر این ممانعت از دسترسی به داده‌ها سیستمی باشد باز هم از این عمل مجرمانه نمی‌کاهد و مسئولیت کیفری دارد.

وی افزود: طبق ماده ۱۹ جرایم رایانه‌ای هر شخص حقیقی و حقوقی برای شهروندان در فضای مجازی مزاحمت ایجاد کرده و مانع از دسترسی به داده‌هایی مانند سرویس جی‌میل شوند، مرتکب جرم شده و قابل شکایت است.

این کارشناس حقوقی گفت: طبق مقررات قانون جرایم رایانه‌ای این عمل باید از سوی مئوولان مدنی مانند دادستان پیگرد کیفری داشته باشد حتی تک‌تک کاربران می‌توانند‌ از کسانی که باعث بسته شدن جی‌میل شدند شکایت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این شکایت پیگیری خواهد شد یا خیر گفت: حتی اگر این شکایت‌ها پیگیری هم نشود یک نقطه منفی در کارنامه کسانی است که باعث شدند شهروندان از کسب‌وکارهای روزانه خود عقب افتاده و ضرر کنند.

دکتر عالی‌پور در پایان گفت: طبق قانون حتما باید در مسدود کردن جی‌میل تجدیدنظر شود چرا که طبق ماده ۱۳ جرایم رایانه‌ای لطمه زدن به کسب‌وکار شهروندان نیز جرم است و این عمل خود یک عمل مجرمانه محسوب می‌شود.

مسوولان اجازه دهند مردم به کسب‌وکار شان برسند

دکتر شاهپور دولت‌شاهی از اعضای تدوین‌کننده قانون جرایم رایانه‌ای دلیل اصلی فیلتر کردن سرویس جی‌میل را فیلتر سایت یوتیوب دانست و گفت: فیلتر جی‌میل به صورت مستقیم نبوده است بلکه سایت یوتیوب که قبلا در پروتکل HTPS فیلتر بوده، روی پروتکل HTTPS هم اقدام به ارائه خدمات کرد و چون این پروتکل همسان با پروتکل جی‌میل است این سایت نیز فیلتر شده است.

وی ادامه داد: البته از دسترس خارج کردن جی‌میل چه مستقیم چه غیرمستقیم باعث ضایع شدن حقوق کاربران شده است.

وی افزود: مبارزه با فیلم موهن حضرت محمد(ص) کار بسیار پسندیده‌ای است ولی باید مسئولان عملی را انجام دهند که باعث ضایع شدن حقوق کاربران نشود.

‌دولت‌شاهی گفت : اگر کمیته تعیین مصادیق راه‌حل فنی برای فیلتر یوتیوب بدون ایجاد مشکل برای جی‌میل دارند بهتر است زودتر این عمل را انجام دهند در غیر این صورت باید سرویس جی‌میل را در اختیار کاربران که در حال کسب وکار هستند قرار دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها با یک فیلترشکن کسانی که می‌خواهند به سایت‌ها به صورت غیرمجاز دسترسی داشته باشند به راحتی این کار را انجام دهند و در حال حاضر با این کار کمیته تعیین مصادیق تنها حقوق کسانی که می‌خواهند از راه مجاز به سرویس‌های خود دسترسی داشته باشند ضایع شده است.

دولت‌شاهی در پایان تاکید کرد: با این کار ما در دنیا وجهه بدی پیدا کردیم و بهتر است مسئولان برای فیلتر سایت یوتیوب راهکار فنی ارائه کرده و اجازه دهند مردم به کسب‌وکار خود بپردازند.

توزیع کنندگان VPN حداقل 12میلیارد تومان به جیب زده‌اند

به گزارش عصر ارتباط تعداد تقربی کاربران اینترنت کشور حدود ۳۳ میلیون نفر است که با در نظر گرفتن تنها ۵۰ درصد این رقم به عنوان نمونه‌ای از کاربران فعال و نیمه‌حرفه‌ای فضای اینترنت، عددی نزدیک به ۱۵ تا ۱۶ میلیون نفر حاصل می‌شود.

با قطع دسترسی این تعداد از کاربران به مهم‌ترین منبع جست‌وجو و ارسال نامه‌های الکترونیکی، بسیاری از آنها به سراغ سرویس‌های عمدتا ناامن و البته غیرقانونی VPN خواهند رفت.

در صورتی که تنها ۲۰ درصد از این تعداد یعنی در حدود ۳ میلیون کاربر اینترنت در کشور به استفاده از این سرویس‌ها روی آورند، با ضرب تعداد آنها در متوسط قیمت ۴ هزار تومانی هر حساب کاربری VPN، رقم ۱۲ میلیارد تومانی به عنوان درآمدهای توزیع‌کنندگان آنها حاصل می‌شود که از فرصت پیش‌آمده نهایت سود را به جیب می‌زنند.

این رقم بسیار فراتر از تصور اولیه از فعالیت آنها است که به صورت ماهیانه به حساب‌های پنهان و آشکار این شرکت‌های گمنام سرازیر می‌شود.

این رقم را باید به قیمت‌ها و سرعت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز افزود که با بی‌مهری از مشترکان اینترنت کشور مطالبه می‌شود.

جی میل برگشت!

دسترسی به پست الکترونیک شرکت گوگل – جی میل- که از روز دوم مهرماه جاری مسدود شده بود، شامگاه روز یکشنبه نهم مهرماه بار دیگر برای کاربران ایرانی فعال شد.

دکتر محمدرضا آقامیری – عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ در گفتگو با خبرنگار مهر، با تایید رفع محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به سرویس ایمیل جی میل اظهار داشت: کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ طی حکمی دستور رفع مسدودی سرویس جی میل را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه مشکل تفکیک دو سرویس جی میل و یوتیوب بر روی پروتکل https حل شده است، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی زمانی که برایش در نظر گرفته شده بود، راههای فنی تفکیک این دو سرویس شرکت گوگل را انجام داد.

انتهای پیام/.

  • آقايان جمع كنيد اين مسخره بازي ها را مردم نياز به جي ميل خود دارند افراد وبلاگ نويس با مشكل مواجه شده اند
    تورو خدا فكر نكرده دست به كاري نزنيد
    ما نميگيم نبايد محكوم نكرد اتفاقا بايد شديدا برخورد كرد اما اين راهش نيست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول