روزی می‌رسد که فیلترینگ «اهرم نگهدارنده» نخواهد بود

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، حجت الاسلام محمدرضا زائری، در نشست “حیا در رسانه”، که در روز دوشنبه 18 مهر در سالن نشست های ششمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و به همت پایگاه خبری “مهرخانه” برگزار شد، به موضوع “حیا در فضای مجازی” پرداخت.

زائری حیا را شرط عقل دانسته و گفت: حیا نداشتن و بی حد و مرز بودن ایجاد آسیب می کند و در جوامع شرقی عنصر حیا برجسته تر از جوامع غربی است و برخی از آداب و رسوم ما، برخواسته از حیاست.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل حل نشدن مشکل حجاب، برخورد سطحی با آن است گفت: ما در این رابطه می خواهیم تب را کم کنیم، در حالیکه باید به دنبال درمان بیماری بود و راهکارهای فعلی فقط به صورت موقت درد را کم می کند، اما مشکل اصلی هنوز پابرجاست.

زائری، در خصوص راهکارهای تقویت حیا در فضای مجازی نیز گفت: راه های تقویت حیا توجه به مرگ و یادآوری قبر و نیز داشتن زهد در دنیاست، که در فضای مجازی حتی با یک یادداشت، یک عکس، یک متن کوتاه، این اتفاق می تواند صورت گیرد و این خود باعث افزایش حیا در فضای مجازی می شود.

مدیر وب‌سایت “نمایندگی مجاز“، در خصوص فضای مجازی گفت: قاعده فضای مجازی دریدگی و برهنگی شخصیتی است ولی نگاه دینی ما خلاف آن را بیان می کند، مبنای فرهنگ غرب مرز نداشتن و استفاده حداکثری از امکانات دنیوی است، اما فرهنگ ما متفاوت از آن است.

وی یکی از برکات محدودیت در کشور را ایجاد ادبیات جدید بر مبنای حیا دانسته و در خصوص فضای حقیقی و تاثیر آن بر فضای مجازی گفت: اگر در فضای حقیقی حیا را ایجاد کردیم در فضای مجازی هم حیا می آید وگرنه این فضا محلی می شود برای بروز برخی رفتار که در فضای حقیقی امکان انجام آن وجود نداشت.

زائری از بین رفتن حیا را آهسته و قدم به قدم دانسته و افزود: این کم رنگ شدن حیا در فضای مجازی بیشتر نمود پیدا می کند و روزی خواهد رسید که فیلتر و پارازیت جلوی افراد را نمی تواند بگیرد و آنجا فقط حیای خود مخاطب است که اهرم نگه دارنده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول