برنده انتخابات امریکا در رسانه‌های اجتماعی کیست؟

هیچ سیاستمداری در تاریخ به اندازه باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا از قدرت رسانه‌های اجتماعی سود نبرده است.

در این نوشتار سعی شده است تا به چگونگی حضور او در رأس منحنی اداره مملکت با استفاده از رسانه‌های برندساز اجتماعی پرداخته شود.

باراک اوباما و تیمش به طور دقیق از زمانی شروع به بهره‌برداری از قدرت سیاسی رسانه‌های اجتماعی کردند که سناتور ایالت ایلینویز در سال 2007 اعلام کرد که قصد دارد بالاترین جایگاه در کاخ سفید را به دست آورد.  بر طبق آن‌چه که پایگاه اینترنتی techpresident.com  اعلام کرده، در سال 2008، ماحصل تلاش باراک اوباما و تیمش در عرصه مجازی، شامل 13 میلیون نامه الکترونیک، چهار میلیون حامی دیجیتالی و دو میلیون عضو در شبکه اجتماعی My.BarackObama.com بود که این آخری چنان توانست کمپین‌های مردمی را تحت تأثیر قرار دهد که تا آن زمان در ایالات متحده آمریکا بی‌سابقه بود. سرعت این جریان در حدی بود که سخنرانی اعلام نامزدی اوباما در تجمع حزب دموکرات این کشور، در سایت توییتر با 52 هزار توییت در دقیقه رکورد جدیدی بر جای گذاشت.

راف هارفوش، یکی از استراتژیست‌های تیم اوباما در کمپین سال 2008 بود. او درباره تجربه آن دوران خود نوشته است: همه ابتکارات در آن زمان به گونه‌ای طراحی شده بود که مردم از پشت رایانه‌های خود بلند شوند و به خیابان‌ها بروند و از در منازل پول جمع کنند.

هارفوش، نویسنده کتاب «Yes, We Did: An Inside Look at How Social Media Built the Obama Brand»، در ادامه توضیح می‌دهد که چگونه رسانه‌های اجتماعی برای پیوند رسانه‌های سنتی و تجمع‌های رأی‌دهندگان مورد استفاده قرار گرفتند.

هارفوش در ادامه می‌افزاید: مسیر راهبردی تبدیل تشکل‌های آنلاین در محیط مجازی به فعالیت‌های آفلاین در جهان واقعی، نشان داد که فعالیت‌های آنلاین و آفلاین نیاز دارند تا با پلی به جهان واقعی متصل شوند و زبانی قابل درک در جهان غیر دیجیتال پیدا کنند.

با هر نگاه سیاسی، به سختی می‌توان موفقیت‌های دنباله‌دار اوباما را در فضای رسانه‌های اجتماعی انکار کرد. درست در هنگامی که سیاستمداران خبرساز، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گرفتند، اوباما و تیمش همیشه یک گام جلوتر از دیگران دیده می‌شدند. در حالی که ما منتظر حرکت دیجیتالی بعدی اوباما هستیم، درس‌های زیادی از حرکت‌های پیشین او برای آموختن وجود دارد که به ما چگونگی استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای برندسازی را آموزش می‌دهد؛ خواه برندسازی برای یک شرکت و یا برای یک فرد. برخی از مهم‌ترین نکات عبارتند از:

1. در کار تیمی «من» وجود ندارد

همان‌طور که ممکن است از دوستانتان برای پرورش فرزندتان کمک بگیرید، برای پرورش شخصیت دیجیتال خود نیز به یک گروه متخصص رسانه‌های اجتماعی نیاز دارید. تیم تکنولوژی اوباما تنها بخشی از فاکتورهای مؤثر بر موفقیت او بود. سخنرانی سه‌شنبه شب بانوی اول آمریکا (میشل اوباما)، به 28 هزار توییت در دقیقه در سایت توییتر انجامید، دو برابر آنچه که پیام‌های توییتری رامنی در هفته گذشته دیده شده بود!

میشل اوباما با حدود 5/1 میلیون دنبال‌کننده در توییتر، در این سایت فعال می‌کند که همراه خوبی برای رییس‌جمهوری با نزدیک به 20 میلیون دنبال‌کننده محسوب می‌شود. باید این نکته را به یاد داشته باشیم که این اجتماعات میلیونی یک‌شبه ساخته نشدند؛ آن‌ها در چند سال گذشته برای امروز، به‌خوبی برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌اند. بنابراین، اوباما را حقیقتاً می‌توان دارای زمینه حمایتی خوبی دانست که او را به‌درستی به سوی موفقیت در انتخابات امسال هدایت می‌کند.

2. دستیابی به تأثیرگذاران بر افکار عمومی که شامل رأی‌دهندگان اولیه هستند.

هنگامی که کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری 2012، سناتور میت رامنی، تصمیمات جدیدی مثل خرید یک حساب کاربری (عنوان کارآمد) در سایت توییتر را در راهبرد دیجیتالی خود اتخاذ می‌کرد، کمپین اوباما عنوان آنلاینی شناخته شده بود که جنبش‌هایی مانند AMA (هر آن‌چه می‌خواهی از من بپرس) را در سایت Reddit راه انداخته بود. گفت‌وگوی زنده اوباما که در اواخر ماه آگوست راه‌اندازی شد، توانست یک رکوردشکنی در ترافیک سایت‌های خبری باشد. نه تنها پرسش و پاسخ رییس‌جمهوری روی سایت Reddit، سودی کلان برای شرکت صاحب سایت به ارمغان آورد، بلکه بیش از 100 هزار مراجعه به صفحات این سایت در زمان فعالیت طرح AMA ثبت شد.

به عبارتی دیگر، وقتی نیرویی وسوسه‌تان می‌کند تا به زور جایی را در همان رسانه اجتماعی مورد استفاده رقیب برای خود دست و پا کنید، بهترین راه این است که خود را از کلیشه‌ها رهایی بخشید و شانس خود را با مخاطبان جدید و تریبون جدید امتحان کنید.

3. تا آخرین لحظه ایستادگی کنید و از یک عکس گستاخانه هم کمک بگیرید.

هنگامی که مشغول گسترش اجتماعی آنلاین خود هستید، راهی برای فرار از انتقادات در فضای کاملاً عمومی اینترنت ندارید. چگونه با انتقاداتی مقابله می‌کنید که دست آخر موفقیت‌های ادامه‌دار شما را در فضای رسانه‌های اجتماعی متزلزل می‌کند؟ درست پس از این‌که هنرپیشه معروف هالیوود، کلینت ایستوود، سخنرانی «اوبامای نامرئی» را در تجمع ملی جمهوری‌خواهان ایراد کرد و رییس‌جمهوری را در مورد قول‌های عمل‌نکرده‌اش مورد انتقاد قرار داد، عکسی به یاد ماندنی در توییتر رییس‌جمهوری اوباما، جا خوش کرد. تیم رییس‌جمهوری، عکسی را که از پشت صندلی گرفته‌ شده بود همراه با چند کلمه ساده «این صندلی قبلاً گرفته شده است» را که به‌وضوح حاوی پیامی بود که چه کسی در این میان ذی‌نفع است، بالای صفحه رییس‌جمهور قرار دادند.

در سال 2012، رسانه‌های اجتماعی دیداری در حال پیشرفت هستند. بر اساس نتایج یک مطالعه تحقیقاتی، 44 درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان کردند که احتمال دنبال کردن (Follow و Subscribe) یک برند اعم از یک شخص و یا یک بنگاه تجاری به شرط  آپلود تصویری به همراه اطلاعات، بیشتر است. بنابراین، این راهکار می‌تواند جرقه‌ای در ذهنتان باشد، اگر اجتماع شما با مشکلی مواجه شده است.

4. به حضور در رسانه‌های اجتماعی به چشم یک ماراتن نگاه کنید، نه دوی سرعت.

هارفوش می‌گوید: آخرین چرخه انتخاباتی، پیشینه‌ را می‌سازد و ما فقط شاهد افزایشی در فعالیت سیاستمداران در بهره‌گیری از وب برای دسترسی و پیوند با رأی‌دهندگان هستیم. چالش اصلی در بالا بردن این امکان، فراتر از هیاهوها و جنجال‌های موجود است تا جایی که بتوان مردم را مجاب به حرف زدن و مشارکت کرد. یکی از راه‌ها برای به‌حرف آوردن مردم این است که امکان صحبت کردن را همیشه برای آن‌ها فراهم آورد.

با مقایسه‌ای بین کمپین انتخاباتی رامنی و کمپین انتخاباتی اوباما و ماحصل کار آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی، یک نکته به وضوح خودنمایی می‌کند و نکته آن است که کمپین اوباما به‌ندرت به خود وقت استراحت می‌دهد.

یک مطالعه تحقیقاتی دست به تحلیل فعالیت این دو کمپین انتخاباتی در رسانه‌های اجتماعی بین روزهای 4 ژوئیه تا 17 ژوئیه سال 2012 زده است. در این دوره، کمپین رامنی به‌طور متوسط یک بار در روز توییت شده است؛ این در حالی است که در همین زمان، کمپین اوباما به طور متوسط 29 بار در روز توییت شده است. بر طبق این مطالعه، اوباما دو برابر بیش‌تر از رامنی، تولید پست‌های وبلاگی یا ویدیوهای یوتیوبی داشته‌اند.

با وجود هیاهوی فراوان در فضای دیجیتالی، بسیار سخت به نظر می‌آید که خود را برای یک ماراتن آماده کنید؛ اما باید خود را برای یک دوی ماراتن طولانی تربیت کرده و بالاترین حد سرعت خود را شناسایی کنید.

5. به موبایل فکر کنید؛ نه فقط به ساخت برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن)، بلکه به خلق سایت‌های ویژه موبایل‌ها.

تنها چهار سال از آخرین انتخابات گذشته، اما صنعت پیش‌رونده موبایل تغییر زیادی کرده است. به نظر می‌رسد روزگاران درازی گذشته است، اما فقط دو سال قبل بود که اولین آی‌پد وارد بازار شد. در اقتصاد امروز که راهبردها باید در اقتصاد کاربران روزافزون موبایل در نظر گرفته شود، وجود یک راهبرد روشن در رسانه‌های اجتماعی یک «باید» به نظر می‌رسد. اخیراً کاخ سفید اقدام به به‌روزرسانی برنامه‌های کاربردی اپل و اندروید خود، برای دسترسی به سخنرانی رییس‌جمهوری اوباما کرده است. این برنامه کاربردی به استفاده‌کنندگان خود اجازه می‌دهد تا در جریان اتفاقات مربوط به شخص رییس جمهوری قرار گیرند، از زمان وقوف هر رویداد مرتبطی مطلع شوند، پست‌های وبلاگی را مشاهده و عکس‌ها و ویدیوهای با کیفیت بالا را با صفحه نمایش رتینای آی‌پد مشاهده کنند.

پایگاه اینترنتی کاخ سفید به نشانی WhiteHouse.gov هم که به‌روزرسانی شده،  استفاده آن برای کاربران تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند بسیار ساده‌تر است. به یاد داشته باشیم که در طول دو سال گذشته، تعداد مراجعه به سایت از طریق موبایل چندین برابر شده است.

به‌طور خلاصه، رأی‌دهندگان موبایلی از قافله عقب نمی‌مانند. آن‌طور که هارفوش می‌گوید، قسمت دیجیتالی کمپین‌ها روز به روز شکل اساسی‌تری به خود می‌گیرد؛ در حالی که در سال 2008،  فقط وجودشان بهتر از نبودشان بود.

و سؤال اصلی این‌که آیا رسانه‌های اجتماعی، باراک اوباما را برای پیروزی در پیکار انتخاباتی ریاست‌جمهوری کمک خواهند کرد؟ پاسخ به این سؤال سخت است، اما نتیجه انتخابات ماه نوامبر هرچه که باشد، برنده رقابت تکنولوژی قطعاً تیم تکنولوژی اوباما خواهد بود.

ترجمه: ندا حیدری | منبع: Fast Company

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول