شرح وظایف کمیسیون تنظیم مقررات فضای مجازی کشور اعلام شد

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، شورای عالی فضای مجازی، در هشتمین جلسه خود در تاریخ 25 شهریورماه، براساس ماده 9 اساسنامه‌ی مرکز ملی فضای مجازی، شرح وظایف و اختیارات و اعضای “کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور” را تصویب کرد.

“کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور” به منظور تنظیم سیاست‌ها، نظارت، هدایت، هماهنگی و تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های کلان در همه ابعاد فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی تشکیل می‌شود و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

1- تصویب معیارها، سیاست‌ها و نظام‌های کنترل کیفی و فنی در همه‌ی زمینه‌های فضای مجازی از جمله امنیتی و محتوایی و هم‌چنین سیاست‌ها و معیار‌های ارائه محتوا، خدمات، توسعه و بهره‌برداری در فضای مجازی کشور در چارچوب مصوبات شورای عالی.

2- سیاست‌گذاری، هماهنگی و تصویب ضوابط کلی صدور مجوز فعالیت و بهره‌برداری در چارچوب مصوبات شورای عالی برای ارائه‌ی هرگونه فعالیت در فضای مجازی شامل محتوا (اعم از داده، متن، صوت و تصویر)، خدمات و زیرساخت‌های فنی و ارتباطی.

3- تدوین و ارائه‌ی پیشنهاد در خصوص تعیین نوع فعالیت‌ها و بهره‌برداری‌های غیرمجاز در فضای مجازی و تعیین جریمه و مجازات در موارد نیاز جهت تصویب در شورای عالی و عنداللزوم ارجاع به مراجع قانون‌گذاری.

4 – سیاست‌گذاری در زمینه‌ی نرخ‌گذاری برای کلیه‌ی خدمات فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.

5- ایجاد هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های صادر‌کننده‌ی مجوز‌های ارائه خدمات و محتوا در فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.

6- تدوین سیاست‌ها و تصویب مقررات کلان مورد نیاز فضای مجازی کشور از جمله توافقنامه‌های درجه و سطح خدمات، حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و تنظیم روابط فعالان فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.

ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور نیز به شرح زیر اعلام شده است:

1. رییس مرکز ملی فضای مجازی (رییس کمیسیون عالی).

2. معاون مربوطه مرکز ملی فضای مجازی (دبیر کمیسیون عالی).

3. نماینده رییس قوه قضاییه.

4. معاون مربوطه رییس مجلس شورای اسلامی (یا رییس کمیسیون مرتبط با تایید مجلس شورای اسلامی).

5. نماینده وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات.

6. نماینده وزارت اطلاعات.

7. نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

8. نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

9. نماینده سازمان صدا‌وسیما.

10. نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

11. دبیر کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور.

12. دبیر کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور.

13 تا 16. چهار نفر اعضای حقیقی از میان افراد متخصص و با تجربه به پیشنهاد رییس مرکز ملی فضای مجازی و تصویب شورای عالی فضای مجازی.

بر اساس قانون این کمیسیون، رییس کمیسیون عالی می‌تواند حسب مورد از افراد صاحب‌نظر و یا نمایندگان بخش خصوصی در جلسات کمیسیون عالی بدون حق رای دعوت به عمل آورد و نماینده دستگاه‌های مختلف باید دارای سمت حداقل معاونت مربوطه باشد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول