رسانه‌های اجتماعی «نظم نوین جهانی» را به چالش کشیده‌اند

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، محمد صادق افراسیابی گفت: رسانه های سایبر با فراهم کردن زمینه تبدیل شهروندان به خبرنگاران آماتور منجر به افزایش نظارت عمومی بر نهادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شده و مردم از این طریق تحقق عدالت اجتماعی را به شدت پیگیری می کنند.

معاون فرهنگی، مطبوعاتی و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران با تبیین فرصت رسانه های سایبر برای رساندن صدای گروه های خاموش مردمی نظیر اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه به مسئولان دولتی خاطرنشان ساخت: پیش از این تصور میشد که از طریق رسانه های جمعی می توان افکار عمومی را مدیریت کرد اما امروزه با ظهور رسانه های اجتماعی نمی توان حقیقت را پنهان نگاه داشت و عنصر خدمت و صداقت تنها راز موفقیت مسئولان در مدیریت افکار عمومی است.

افراسیابی جنبش بیداری اسلامی را یکی از نتایج استفاده از رسانه های اجتماعی دانست و گفت: در گذشته دولت آمریکا بارها از صحنه های ساخته شده در استودیوهای خود برای مدیریت افکار عمومی استفاده می کرد اما امروزه شاهد هستیم که قدرت امریکا در مدیریت افکار عمومی با چالش جدی مواجه شده است و به زودی شاهد فروپاشی نظم نوین جهانی خواهیم بود.

وی افزود: امروزه هر شهروند یک رسانه است و پیام و عقیده اش را به مخاطب ارائه می کند و این اتفاق به وسیله ی رسانه های اجتماعی و اینترنت محاوره ای افتاده است.

افراسیابی عدالت اجتماعی را به معنی توزیع متناسب فرصت ها در جامعه عنوان کرده و گفت: فضای سایبر فرصت بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی است تا کلیه شهروندان در صورت مشاهده تخلفات غیر قابل گذشت از طریق رسانه های اجتماعی افکار عمومی را نسبت به اینگونه مسائل حساس کرده و مانع از بروز بی عدالتی در جامعه شوند.

معاون فرهنگی و امور مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان تهران گفت: شواهد حاکی از آن است که تحولات جهان منجر به جایگزینی ارتباط گران و ارتباط گیران متعدد به جای رسانه های جمعی شده است.

وی در تبیین این موضوع خاطرنشان ساخت: تبدیل نظام رسانه های جمعی به ارتباط گران و ارتباط گیران متعدد مشابه نظامی است که بر بازارهای سنتی مشرق زمین حاک بوده است و مهمترین خصلت رسانه ای این بازار شکل گیری بزرگترین تکثر رسانه ای در طول تاریخ است که دکتر محسنیان راد استاد دانشگاه امام صادق (ع) از آن تحت عنوان نظریه بازار جهانی پیام یاد کرده است.

معان سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت شهروندی در عرصه خبرنگاری در چارچوب اخلاق اسلامی را یک وظیفه دینی دانست و تاکید کرد: هر مسلمان وظیفه دارد در چارچوب اخلاق اسلامی با عکس العمل بجا مانع از بروز بی عدالتی در جامعه شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول