«سکوت» پر هزینه ناجا در قبال مرگ یک وبلاگ‌نویس

به گزارش «وبلاگ نیوز» در پی درگذشت «ستار بهشتی»، وبلاگ‌نویس تحت بازداشت پلیس فتای نیروی انتظامی، جمعی از وبلاگ‌نویسان و نمایندگان مجلس نسبت به سکوت مسئولان ناجا درباره وقوع این حادثه اعتراض کردند.

در نخستین واکنش، منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره پیگیری مرگ این وبلاگ‌نویس به خبرنگار ایلنا گفت: در خصوص ستار بهشتی مساله به گونه‌ای نیست كه از سوی كمیسیون امنیت ملی نیاز به ورود باشد و قطعا در صورت لزوم دستگاه‌های متولی به این مساله خواهند پرداخت و تا این لحظه نیز گزارشی در این زمینه به کمیسیون امنیت ملی نرسیده است. اگر گزارشی برای ما ارسال شود قطعا آن را بررسی خواهیم كرد.

اما برآورد این نماینده از موضوع اشتباه بود و امروز یکشنبه 21آبان، نایب رئیس مجلس از تشکیل کمیته ویژه بررسی مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس زندانی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد و خواستار ارائه گزارش هر چه سریعتر این کمیسیون شد.

خبرگزاری مهر ضمن اعلام این خبر افزود که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد از علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی خواسته است تا گزارش تحقیقات درباره این ادعا هرچه سریعتر تهیه و به مجلس ارائه شود.

این تصمیم در پی انتقاد احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. توکلی در انتقاد از سکوت صورت گرفته در این موضوع گفت: چرا دستگاه قضایی در این خصوص توضیح نمی دهد؟ مرگی اتفاق افتاده و باید توضیح داده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، توکلی در ادامه نطق خود در صحن علنی مجلس درباره مرگ «ستار بهشتی» گفت: این اتفاق باعث شده است که رسانه‌های خارجی در روزهای اخیر موضع گیری‌هایی را در این خصوص داشته باشند.

وی ادامه داد: دولت‌های خارجی در این باره غوغا به پا کردند.قوه قضائیه باید با مقصران برخورد کند و توصیه می‌کنم اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی این موضوع را پیگیری کنند و گزارش آن را بدهند.

وی با بیان اینکه باید سعه صدرمان را افزایش دهیم، به رفتار حضرت علی (ع) با خوارج اشاره کرد.

رئیس سابق مرکزی پژوهش های مجلس با بیان اینکه فراخوان یک وبلاگ‌نویس چه‌قدر می‌تواند تاثیر داشته باشد، ادامه داد: چرا با اینگونه اقدامات برای نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه ایجاد کرده و آبروی شهدا را می‌برید؟

توکلی گفت: توصیه می‌کنم به‌جای سخت‌گیری به وبلاگ‌نویسان، به دنبال مسئولان و صاحب منصبان فاسد و متهم به فساد باشید که اینگونه بلاها را به سر مردم می‌آورند.

البته این نطق با انتقاد مهدی کوچک‌زاده، دیگر نماینده مردم تهران روبه‌رو شد.

به گزارش ایسنا کوچک‌زاده در انتقاد به احمد توکلی گفت: دلم به حال مظلومیت نظام می‌سوزد. آن‌چه آقای توکلی از تریبون مجلس اعلام کرد که یک نفر در زندان مرده و شما گفتید کمیسیون امنیت موضوع را پیگیری می‌کند ما هم در جریان این موضوع هستیم و می‌دانیم نظام و مسئولین به آن رسیدگی می‌کنند.

کوچک‌زاده تصریح کرد: آبروی نظام بیش‌تر از آبروی من مهم است. چرا وقتی چیزی در حال رسیدگی است کسی از تریبون مجلس آن را اعلام می‌کند؟

از سوی دیگر، خبرگزاری ایسنا در گزارشی دیگر اعلام کرد که «ابراهیم نکو»، نماینده مردم رباط‌کریم در پی نطق احمد توکلی در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: اعتراض خود را نسبت به کشته شدن یکی از وبلاگ‌نویسان که در شهرستان رباط‌کریم اتفاق افتاد را اعلام می‌کنم و از این گلایه دارم که چرا مسوولان این موضوع را به اطلاع من نرساندند.

روز گذشته، 20 آبان هم سایت «کلمه» با انتشار خبری، مدعی شد که مسئول دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در گفت‌وگو با خبرنگار این سایت گفته است که سخنگو در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه، در صورت پرسش خبرنگاران به این موضوع پاسخ خواهد داد.

گرچه «کلمه» در ایران خبرنگار رسمی ندارد و خبر منتشر شده توسط این سایت هم مستند به صوت نیست، اما پاسخ مسئول دفتر سخنگوی دستگاه قضا، پاسخی دور از انتظار نبوده و نیست.

فریاد دولت‌های غربی در قبال سکوت مسئولان ناجا

سکوت مسئولان نیروی انتظامی و پلیس فتا، نتیجه‎‌ای جز فریاد بلندتر دولت‌هایی چون امریکا، انگلیس و فرانسه نداشته است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار خبری، اعلام کرد که  «ونسان فلورانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته است که فرانسه از خبر درگذشت وبلاگ نویس ایرانی، در بازداشت به شدت متأسف است.

وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه این اطلاعیه، درباره یک موضوع داخلی ایران، از مسئولان کشور گزارش خواسته است تا در خصوص چگونگی مرگ «ستار بهشتی»، وبلاگ نویس ایرانی، توضیحات واضح و روشن ارائه دهد.

از سوی دیگر، «ویکتوریا نولند»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، ۱۹ آبان‌ماه در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از مرگ «ستار بهشتی»، اعلام کرد که آمریکا از شنیدن خبر مرگ این وبلاگ‌نویس که گفته می‌شود زیر شکنجه در زندان کشته شده، «وحشت‌زده» شده است.

وزارت امور خارجه بریتانیا هم ادعای دیگری را مطرح می‌کند و می‌گوید «این واقعه کوشش دیگری برای درهم شکستن هر شکلی از آزادی بیان در ایران است».

با این همه، به نظر می‌رسد اگر مسئولان ناجا و پلیس فتا از همان ابتدای وقوع حادثه موضوع را با شفافیت برای افکار عمومی تبیین می‌کردند و در صورت وقوع جرمی در این زمینه، با مأموران خاطی برخورد می‌کردند، هیچ‌گاه سطح هجمه‌ها تا به این حد بالا نمی‌رفت.

وبلاگ‌نویسان چه می‌گویند؟

سکوت مسئولان پلیس فتا، باعث شد که وبلاگ‌نویسان و پایگاه‌های خبری که غالبا سابقه خوشی در انتشار مطالب صحیح و متقن ندارند، نبض خبر رسانی درباره مرگ نویسنده وبلاگ «انتقاد» را با انتشار مطالب و اخبار احساسی و بعضا غیر قابل استناد به‌دست گرفتند.

این موضوع به دلیل همفکر بودن «ستار بهشتی» با جریان مخالف نظام ایران و انقلاب اسلامی، باعث شده است که این جریان این اقدام را «جنایتی دیگر توسط نظام» اطلاق کند و از این خطای چند مأمور نیروی انتظامی، حداکثر سوء استفاده تبلیغاتی را ببرد.

با این‌حال برخی از وبلاگ‌نویسان سرشناس هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

امید حسینی، نویسنده وبلاگ «آهستان» و چهره برتر وبلاگ‌نویس سال 1389 با انتشار نوشته‌ای انتقادی، سکوت مسئولان نیروی انتظامی را زیر سئوال برد و در بخشی از نوشته خود آورد:

این سکوت و این نحوه‌ی برخورد، آن هم در قبال موضوعات و اخباری که به سرعت در کل دنیا منتشر می‌شود و فشارهای سیاسی و تبلیغاتی زیادی را علیه نظام به همراه دارد، نشان دهنده بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به نتیجه عملکرد خود و بازتاب آن در رسانه‌هاست. برداشت ما این است که آن مسئول و یا آن نهاد محترم، کاری به رسانه‌ها، افکار عمومی و یا تبلیغات دشمن ندارد و اصلا احساس نمی‌کند که باید درباره‌ی عملکردش پاسخگو باشد.

در نوشته‌ای دیگر، میثم رمضانعلی، نویسنده وبلاگ «هابیل» هم به این سکوت از منظر فشار رسانه‌ای به نظام جمهوری اسلامی انتقاد می‌کند و می‌نویسد:

من واقعا متوجه نمی‌شوم که چرا در بسیاری از اتفاق‌ها ما سعی در پنهان کردن و بایکوت اتفاقات می‌کنیم و بازی را به نحوی پیش می‌بریم که اعتماد افکار عمومی نسبت به نهادها و رسانه‌های داخلی کاهش یابد. به عنوان مهم‌ترین نهاد، پلیس فتا که در اخبار گفته شده است که ستار بهشتی را دستگیر کرده است، چرا نباید در مورد این اتفاق حرفی بزند؟

احسان رستگار، نویسنده وبلاگ «منتقد مستقل» و چهره برتر وبلاگ‌نویس سال 1389 هم دیگر وبلاگ‌نویسی است که به این موضوع واکنش نشان می‌دهد و در مطلب خود پیکان انتقاد را به سمت فردی می‌برد که مرتکب این خطا شده است و به‌صورت مصداقی، او را مرتکب به اقدام عملی علیه نظام جمهوری اسلامی می‌داند.

با این‌حال به نظر می‌رسد باید صبر کرد تا حقایق را از زبان سخنگوی قوه قضائیه شنید یا منتظر بود تا نیروی انتظامی و پلیس فتا، سکوت خود را در این زمینه بشکند.

آخرین اخبار از این واقعه را از این‌جا دنبال کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول