پرونده ستار بهشتی؛ از داشتن سیم‌کارت در زندان تا اشتباه‌های تکراری ناجا

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در پی جدی‌تر شدن موضوع مرگ «ستار بهشتی» در جریان تحقیق توسط پلیس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در اظهارنظرهای متفاوتی، از پیگیری پرونده مرگ این وبلاگ‌نویس خبر دادند.

برخی از نمایندگان نسبت به این قتل مشکوک هستند

«جواد کریمی قدوسی» در گفت‌وگو با بولتن نیوز با اشاره به قتل ستار بهشتی، یک وبلاگ نویس در زندان، گفت: روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور مسئولین مختلف از جمله مسئولین قوه قضائیه، قاضی پرونده، مسئولین نیروی انتظامی و … در جلسه ای این مسئله را بررسی کرد.

نماینده مشهد با بیان اینکه نتیجه جلسه و گزارش های قرائت شده در آن به این موضوع منتهی شد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جهت استحضار نمایندگان، گزارش مفصلی در این زمینه تهیه کرده تا در صحن مجلس قرائت شود، گفت: به احتمال زیاد این کمیسیون در ارتباط با قتل مذکور و پیچیدگی های خاص آن، امروز سه شنبه گزارش خود را تهیه و این گزارش فردا در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برخی از نمایندگان نسبت به این قتل مشکوک هستند، در مورد دلایل این مشکوک بودن، گفت: یکی از دلایل این است که رسانه های بیگانه به خصوص بی.بی.سی از لحظه دستگیری تا فوت این فرد لحظه به لحظه خبر منتشر کردند و حتی این فرد قبل از دستگیری با بی بی سی ارتباط داشته و درباره وبلاگ خود با این رسانه صحبت کرده است.

قدوسی، گزارش‌های رسانه های بیگانه از ضرب و شتم این فرد در داخل زندان را یکی دیگر از دلایل مشکوک بودن این قتل عنوان کرد و گفت: این فرد پس از دستگیری توسط پلیس فتا قبول می کند که همه مطالب نوشته شده در وبلاگش متعلق به خود وی است و با اعترافی که کرده تحویل زندان اوین می شود. بنابراین وقتی که فردی به جرم خود اعتراف کند دیگر چه لزومی به ضرب و شتم وی برای گرفتن اعتراف وجود دارد، اما رسانه های بیگانه مرتب در این زمینه خبرسازی می کردند.

وی با بیان اینکه فرد مذکور پس از اعترافات از پلیس فتا به زندان اوین منتقل می شود، گفت: در زندان اوین در بندی نگهداری می شود که عناصر اصلی فتنه 88 در آن بند حضور دارند و جالب اینجاست که این فرد از داخل زندان اوین با بی بی سی تماس می گیرد و گزارش هایی را مخابره می کند.

نماینده مشهد در مجلس با تاکید بر اینکه داشتن سیم کارت در داخل زندان اوین یکی دیگر از عوامل مشکوک بودن این قتل است، گفت: جالب تر این که چهار، پنج نفر از عناصر فتنه 88 در آن بند بین خود صورتجلسه ای می نویسند که این وبلاگ نویس مورد ضربت و شتم قرار گرفته، که این خود از دیگر دلایل مشکوک بودن این قتل است.

قدوسی با بیان اینکه این فرد مجددا تحویل ناجا می شود تا تحقیقات تکمیلی از وی انجام گیرد، گفت: در آن زمان پلیس در گزارش خود ذکر می کند که در سه یا چهار جای بدن این فرد کبودی ساده وجود دارد. پلیس نیز از وی بازجویی هایی را به عمل می آورد که ساعتی قبل از فوت اعلام می کند که دچار ناراحتی قلبی شده و بلافاصله فوت می کند.

وی با بیان اینکه پزشک قانونی دو گزارش متقن ارائه کرده است، افزود: در گزارش های پزشک قانونی عنوان شد که هیچ گونه آثار ضربه مغزی و یا شکسته شدن دنده و یا آثاری که منجر به مرگ شود در این فرد دیده نمی شود. همچنین پزشک قانونی به عنوان مرجع رسمی قوه قضائیه هیچ آثار سمی از این جسد کشف نکرد.

این چهره شاخص فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به پیچیدگی های این قتل، گفت: در حال حاضر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و فتنه گران در حال بازخوانی مراحل فتنه 88 هستند و از هر تلاشی برای مشوش کردن اذهان و جلب توجه استفاده می کنند.

قدوسی با اشاره به پروژه کشته سازی فتنه گران در سال 88 گفت: به نظر می رسد که این افراد برای انتخابات سال آینده نیز به پروژه کشته سازی روی آورده اند چرا که فتنه گران می دانند که پروژه کشته سازی به نفع آنها و مخالفان نظام است و سعی می کنند این پروژه را به ضرر نظام جلو ببرند.

نماینده مشهد با بیان اینکه دشمنان می خواهند در این زمینه به نظام اتهام نقض حقوق بشر وارد کنند، گفت: آنها همچنین به دنبال تضعیف دستگاه امنیتی، قضایی و اطلاعاتی هستند و ما هشدار می دهیم تا مسئولین مراقب فتنه گران، حتی در داخل زندان اوین باشند.

اگر با عاملان واقعه کهریزک برخورد می‌شد، این اتفاق صورت نمی‌گرفت

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید پاسخگوی فوت ستار بهشتی وبلاگ نویس زندانی باشند، گفت: اگر با ماموران و قضات متخلف در ماجرای کهریزک در سال 88 برخورد می شد، امروز شاهد این اتفاق تلخ نبودیم.

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویس در زندان گفت: در این ماجرا نیروی انتظامی در مرحله اول درباره رفتارش با این زندانی توضیح دهد.

عضو کمیسیون قضائی مجلس اظهار داشت: متاسفانه نیروی انتظامی در گذشته هم رفتارهایی داشته که منجربه مخدوش شدن آبروی نظام و سوءاستفاده رسانه های بیگانه شده است.

دهقان با بیان اینکه آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران با اهدای خون صدها هزار شهید، جانبازی جانبازان، اسارت آزادگان و مقاومت مردم بدست آمده است، افزود: نیروی انتظامی حق ندارد از سر غفلت و یا سوءمدیریت این گونه آبروی نظام را مورد خدشه قرار دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر طبق قانون از زمانی که زندانی به حکم مرجع قضایی بازداشت می شود هر اتفاقی که برای زندانی بیفتد بازپرس مربوطه و بویژه دادستان باید پاسخگو باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هم قوه قضائیه و هم نیروی انتظامی در این مسئله مسئولیت مشترک دارند و فارغ از اینکه اتهامات این جوان چه بوده است تا زمانیکه زندانی محکوم نشده، متهم در دستان نیروی انتظامی و قوه قضائیه امانت است.

دهقان در ادامه افزود: اگر با برخی از قضات متخلف در مورد کهریزک و برخی دیگر از موضوعات برخورد قضایی محکمی صورت می‌گرفت و به متهمان در همین خصوص توسط برخی دولتمردان جایزه داده نمی شد امروز این اتفاق تلخ رخ نمی داد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از رئیس قوه قضائیه که با حساسیت موضوع را پیگیری کرد و همچنین دادستان کل کشور که با شهامت برخی از حقایق را بیان کرد، گفت: انتظار می رود تمام عواملی که زمینه ساز این اتفاق بودند تحت تعقیب قرار گرفته و مطابق قانون با آنها برخورد شود.

نتایج هفته آینده نهایی می‌شوند

«علاءالدین بروجردی» در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره زمان نهایی شدن گزارش بررسی چگونگی مرگ ستار بهشتی گفت: این گزارش هفته آینده نهایی خواهد شد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری تلاش محمدرضا محسنی ثانی رئیس کمیته امنیت مجلس برای بررسی نحوه درگذشت ستار بهشتی، افزود: این کمیته عصر روز دوشنبه ۲۲ آبان با حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس فاتب ناجا و دیگر مسئولان امنیتی و انتظامی کشور تشکیل جلسه داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: جلسات این کمیسیون با مسئولان پرونده ستار بهشتی در روزهای آینده ادامه پیدا می‌کند و گزارش نهایی در هفته آینده تقدیم هیأت رئیسه می‌شود.

جزئیات واقعه در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود

به گزارش مهر، در جلسه امروز بعدازظهر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس «محسنی ثانی» رئیس کمیته امنیت این کمیسیون گزارش مبسوطی از نشست کمیته با مسئولان قوه قضائیه، نیروی انتظامی و پلیس فتا با موضع بررسی مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس به کمیسیون ارائه کرد و بنا بر این شد گزارش اولیه کمیسیون تهیه و در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گیرد.

لازم به توضیح است که گزارش نهایی پس از بررسی های بیشتر و کسب گزارشات بخش های مختلف از جمله گزارش آزمایشات و تحقیقات پزشک قانونی ارائه خواهد شد.

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: درهمین ارتباط دواتگری از حقوقدانان برجسته قضایی و از اعضای کمیسیون ماموریت پیدا کرد تا در کلیه مراحل بررسی به نمایندگی از طرف کمیسیون حضور جدی و فعال داشته باشد.

وی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موضوع را به دقت پیگیری خواهد کرد تا همه ابعاد مرگ ستار بهشتی روشن شود و ملت ایران در جریان آن قرار گیرند. همچنین کمیسیون از قوه قضائیه نیز می خواهد که کلیه ابهامات و سئوالات مطرح را بررسی و شفاف سازی نماید.

گزارش اولیه امروز چهارشنبه 24 آبان ارائه می‌شود

محمد رضا محسنی ثانی در گفت‌وگو با سایت دولتی شبکه ایران با بیان این مطلب که کمیته پیگیری مرگ ستار بهشتی گزارش اولیه خود را به هیأت رئیسه ارائه کرده است، خاطر نشان کرد: این گزارش فردا در صحن علنی قرائت خواهد شد.

وی ادامه داد: نتایج قطعی این کمیته تا پایان هفته آینده نهایی خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی با اشاره به اینکه مهدی دواتگری،‌از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان نماینده کمیسیون مکلف شده تا با برقرای ارتباط با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی موضوع را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند،‌افزود: دواتگری به عنوان یکی از قضات برجسته و با تجربه به عنوان نماینده کمیسیون مسئول بررسی دقیق جهت روشن شدن نقاط مبهم این پرونده شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از دلایل طولانی شدن بررسی دراین زمینه مربوط به مشخص شدن نتایج آزمایشات پزشکی قانونی است،‌افزود: در این مرحله باید روشن شود که کبودی های سطحی در بدن متوفی ناشی از چه مسئله ای بوده و آیا این امر در مرگ وی تأثیر گذار بوده است؟ و یا اینکه مسمومیت و یا مرگ طبیعی رخ داده است؟

محسنی ثانی با اشاره به اینکه کمیته پیگیری مرگ ستار بهشتی ارتباط تنگاتنگی با دستگاه قضا دارد تا نقاط مجهول پرونده هرچه سریعتر اشکار شود،‌ گفت: تاکنون پلیس و زندان اوین مسئولیت کبودی های موجود در بدن ستار بهشتی را به عهده نگرفته اند،‌ اما مجلس و دستگاه قضایی همچنان مصمم هستند،‌ تا اگر چنانچه تخلف و قصوری از ناحیه هر فرد و مجموعه ای رخ داده، به افکار عمومی معرفی شده و با خاطیان برخورد های لازم قضایی صورت بگیرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول