در فیس‌بوک «دموکراسی» حاکم است یا الیگارشی؟

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از خبرآنلاین، شاید خبر نداشته باشید اما تا روز چهارشنبه، به تمام اعضای فیس بوک حق رای اعطا شد. این شبکه اجتماعی در نظر دارد تغییرات اساسی در سیاست های خود ایجاد کند و بیشتر این تغییرات مربوط می شود به چگونگی رفتار با اطلاعات و حریم شخصی شما.

دفعه پیش که فیس بوک از این نوع رای گیری ها راه انداخت، فقط تعداد اندکی از شهروندان مجازی اش در آن شرکت کردند تاحدی که انتخابات میان دوره ای آمریکا با کمتر از 40 درصد رای دهنده در مقایسه با رای دهندگان فیس بوکی، یک پیروزی بزرگ در میزان شرکت در انتخابات محسوب می شود.

در ماه ژوئن نیز این کمپانی دو بیانیه دیگر را در مورد حقوق و مسئولیت هایش به صورت جایگزین یکدیگر به رای گذاشت و به مدت یک هفته از کاربرانش خواست به یکی از آنها رای دهند. اینبار 342هزار و 632 نفر رای دادند. با توجه به تعداد شهروندان این دولت مجازی این تعداد یعنی یک نفر از هر 2هزار و 600 کاربر یا 0.038درصد کل کاربران فیس بوک.

فیس بوک اینبار نیز پس از رای گیری اش روز چهارشنبه گفت از این پس به کاربرانش اجازه خواهد به جای رای دادن، برای نحوه اداره این شبکه مجازی کامنت بگذارند.

یکی از معاونین این کمپانی به نام «الیوت شریج» در بیانه ای نوشت: ما به این نتیجه رسیده ایم که در مکانیسم رای دادن، کمیت از کیفیت، برجسته تر می شود. بنابراین تصمیم گرفتیم که زین پس سیستمی را اجرا کنیم که منجر به تعاملات معنایی شود و کاربران را بیشتر از گذشته در فرایند رای دهی درگیر کند.

با همه این احوال قدرت واقعی در فیس بوک به دست مدیران اجرایی یا همان سهامداران شرکت است و البته به طور خاص مارک زوکربرگ، موسس و مدیر عامل شرکت که تعدد حق رای ها را کنترل می کند.

اما دادن حق رای به کاربران، حتی اگر از این امکان چندان هم استفاده نشود به فیس بوک این فرصت را می دهد که بر ماموریت اجتماعی اش بیش از پیش تکیه کند. تغییر بزرگ بعدی که در این شبکه اجتماعی صورت خواهد گرفت بی شک مربوط به سیاست های حفظ حریم خصوصی خواهد بود و احتمالا خیلی از کاربران این تغییرات را دوست ندارند اما از آنجا که حق رای به آنها داده شده بوده، حق شکایت کردن هم ندارند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول