رسیدگی به پرونده‌هایی مثل ستار بهشتی «سند افتخار» نظام ما هستند

به گزارش «وبلاگ نیوز»، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آرمان که از او پرسید پرونده «ستار بهشتی» به کجا رسیده و با توجه به اینکه پیش از این پرونده کهریزک را داشته‌ایم، چه تدابیری در رابطه با این پرونده‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: گزارش‌های دقیق و مرحله به مرحله این پرونده‌ها را مسئولان قضایی از جمله دادستان کل کشور و دادستان تهران به اطلاع ملت می‌رسانند اما از نظر بنده، مطرح شدن این دو پرونده نشان از صداقت قوه قضاییه و سیستم قضایی ما دارد.

لاریجانی ادامه داد: تعداد افرادی که در زندان‌های کشورهای غربی سال‌ها زندانی و کشته می‌شوند رقم بالایی است و در زمان ریاست آقای بوش استفاده از روش‌های غیرمتعارف در این کشورها جلوه قانونی پیدا کرده بود ولی در کشور ما هیچ کدام از این مسائل وجود نداشته است. امکان دارد در یک کشور بزرگ خطا اتفاق بیفتد، مهم این است که اگر خطایی اتفاق افتاد با دقت به آن رسیدگی شود.

وی درباره پرونده کهریزک اظهار کرد: مسئولین قضایی در مورد پرونده کهریزک اطلاع‌رسانی را خواهند کرد. ما در ستاد حقوق بشر پیگیر این هستیم که حقوق بشر شهروندان چه در داخل و چه از لحاظ بین‌المللی حفظ شود و از آن دفاع کنیم چرا که تشکیلات قضایی ما هم کارشان دفاع از حقوق شهروندان است.

مشاور امور بین‌الملل رییس قوه قضاییه یادآور شد:‌ با توجه به اینکه کار دستگاه قضایی، رسیدگی به دعاوی شهروندان است باید یادآوری کنم که در سال گذشته در حدود 10 میلیون پرونده داشتیم و دستگاه قضایی با قاطعیت و به دقت به همه این پرونده‌ها رسیدگی کرده و می‌کند. حادثه کهریزک و ستار بهشتی هر دو حادثه تاسف‌آوری هستند و با دستور قاطع ریاست قوه قضاییه به هر دوی این پرونده‌ها از همه جهات رسیدگی می‌شود، چرا که از نظر بنده دستگاه قضایی بدون اغماض از همه جهات پرونده‌ها را رسیدگی می‌کند و هر کسی که در این پرونده نقشی داشته باشد حتما مجازات و به آن رسیدگی خواهد شد.

لاریجانی تاکید کرد: هر ماه بالغ بر 30 هزار نفر در زندان‌های غرب کشته می‌شوند و این یک کار عادی شده است در واقع کشورهای غربی صلاحیت این را ندارند که در رابطه با کشورهای دیگر صحبتی کنند و باید بگویم که ایران در سال‌های اخیر اقدامات زیادی در بهبود مدیریت زندان‌ها انجام داده است.

وی با بیان اینکه باید مجازات زندان را کاهش دهیم، ادامه داد: از نظر قضات و حقوقدانان، مجازات زندان مجازات سنگینی است و ما هرگز این اعتقاد را نداریم که زندان بهترین مجازات است لذا باید مجازات زندان را کاهش دهیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه به هر دو پرونده کهریزک و ستار بهشتی با دقت و صداقت رسیدگی می‌شود، اظهار کرد: اطمینان ما این است که این پرونده‌ها با نهایت دقت پیگیری می‌شوند و در هر مرحله، گزارشی از روند رسیدگی به آنها داده می‌شود در واقع رسیدگی به این پرونده‌ها سند افتخار نظام ما هستند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول