«فیس‌بوک در کشف حجاب دختران از رضاخان موفق‌تر بوده است»

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از زنان پرس، اولین جلسه کارگروه فضای مجازی پاتوق فرهنگی تسنیم روز چهارشنبه هشتم آذر با حضور جمعی از فعالان فضای مجازی و با موضوع «بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای فعالیت‌های دخترانه در فضای مجازی» در فرهنگسرای ولاء برگزار شد.

در ابتدای جلسه، مهدی سالم، مشاور اجرایی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران و نویسنده وبلاگ «پازل» مطلبی را در رابطه با فضای مجازی خصوصا حضور زنان در این فضا ارائه داد.

او گفت: شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و دیگر بسترهای مجازی، فضاهایی هستند که در فضای مجازی دارای ماهیت خاصی هستند. برای مثال موفقیت فیس‌بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی در کشف حجاب دختران ایرانی بیشتر از رضاشاه بوده است! ما قصد نداریم بگوییم از ورود به فیس بوک بترسید و وارد آن نشوید اما تهدیدات آن را باید بشناسید. وقتی در یک فضایی مثل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستید باید مراقب شرایط باشید و با مراعات وارد آن شوید. یک خود واقعی داریم و یک خود مجازی، آدم‌ها در فضای مجازی خود دیگری از خود نشان می‌دهند که منطبق با واقعیتشان نیست.

سالم هم‌چنین اظهار داشت: باید کاری کنیم که افراد با خود در فضای مجازی روراست باشند، یعنی دختران باید در فضای مجازی در برابر برخی حرف‌ها و برخوردهای انحرافی عکس‌العمل نشان دهند و فردی را که قصد تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها دارد را از صفحه خود حذف کنند.

مشاور اجرایی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران ضمن اشاره به این مطلب که حوزه عمل فرد در فضای مجازی بیشتر است ادامه داد: باید دختران را با مساله خود واقعی داشتن در فضای مجازی آشنا کنیم. گاهی در فضای مجازی حضور دختران مانند اتاق ccu است یعنی آنقدر جملات و عکس‌های غمگین و ناراحت‌کننده گذاشته‌اند که حس افسردگی به افراد دست می‌دهد و اصلا مسائل جدی‌ای را مطرح نمی‌کنند. با چنین روحیه‌ای و چنین حضور منفی‌ای در فضای مجازی، دیگران به جای دلداری، این دختر خانم‌ها را به حال خود‌‌ رها کرده و به راحتی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. آیا دختران باید به این شکل در فضای مجازی حضور یابند؟

وی در رابطه با این مساله اضافه کرد: در واقع افراد شکست‌خورده طعمه‌های خوبی‌اند و بسیار راحت مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. علاوه براین، این نکته را باید بدانید که از یک ساعتی بیشتر استفاده از کامپیو‌تر شما را دچار افسردگی می‌کند. سعی کنید به جای استفاده زیاد از کامپیو‌تر و فضای مجازی، وارد گرو‌ه‌های دخترانه شوید. این افسردگی ناشی از استفاده افراطی از اینترنت را با حضور در اجتماع حقیقی می‌توان برطرف کرد.

الآن شکل استعمار عوض شده است

پس از صحبت‌های سالم، مهدی صرامی، مدیر عامل مجمع فعالان مجازی انقلاب اسلامی (فرا) به ارائه بحث‌هایی در رابطه با استعمار فضای مجازی پرداخت.

وی گفت: وا‍ژه استعمار واژه آشنایی است و این واژه کنایه‌آمیز به ظاهر به معنای آبادکردن ولی در باطن به معنی دیگری است. دو قرن قبل عده‌ای به نام استعمارگران در غرب وارد شرق و کشورهای اسلامی شدند و شروع به بهره‌برداری کردند و توجیه آن‌ها برای بهره‌برداری این بوده که ما می‌خواهیم پیشرفت و آبادانی ایجاد کنیم. حول استعمار منابع طبیعی، استعمار نفتی و انرژی نیز به وجود آمد. ولی الان شکل استعمار در قالب سرویس‌دادن صورت می‌گیرد. فناوری اطلاعات در حال رشد است مثل گذشته که معادن طلا مهم بوده حالا اطلاعا دسته‌بندی‌شده مهم‌ترین ثروت جوامع است. دسته‌بندی اطلاعات از طریق فناوی اطلاعات صورت می‌گیرد.

صرامی هم‌چنین اظهار کرد: همین که وارد سایتی می‌شویم به اطلاعاتی راهبردی دست می‌یابیم و این علم داده‌کاوی است و ابزار دست کسانی که غول‌های بزرگ فضای مجازی را مدیریت می‌کنند، می‌باشد. شاید در ظاهر با استفاده از گوگل و جی‌میل خیلی هزینه نمی‌کنیم ولی برای همه‌این‌ها هزینه می‌شود. هر کلیک هزینه خاصی دارد و درآمد شرکت گوگل از همین کلیک‌هاست. در واقع ما به او سرویس می‌دهیم نه او به ما! در این‌جاست که ما متوجه می‌شویم که سرویس جای استعمار را گرفته است.

مدیرعامل مجمع فرا ضمن طرح این سوال که آیا ما باید روی سایت‌های خارجی کلیک کنیم یا سایت‌های داخلی، ادامه دادند: مدیریت کلیک و جریان کلیک یک هنر و یک فن در فضای مجازی است. ما باید کاری کنیم که این جران کلیک به سایت‌ها و وبلاگ‌های خودمان برگردد. ویژگی این سرویس‌دهنده‌ها این است که افراد را به خود جذب کنند تا بتوانند بازدهی خود را حفظ کنند.

صرامی اظهار داشت: گوگل سرویس‌هایی را ارائه می‌دهد که در حد رویاست و آن‌ها به دنبال سبک زندگی خودشان به ما هستند. سبک زندگی موضوعی است که بانوان مسلمان ما باید نسبت آن حساس باشند و رهبر انقلاب نیز مخاطبش در این صحبت‌های اخیرشان بانوان بودند.

مدیر عامل مجمع فعالان مجازی ضمن اشاره به این گفته مدیر عامل گوگل که: «ما می‌خواهیم سرویس جستجو بدون جستجو را ارائه دهیم» گفت: آن‌ها اطلاعات ایمیل و جستجوهای قبلی ما را دارند. حتی یوزر و پسوورد حساب‌های بانکی ما را دارند. آن‌ها به دنبال این هستند که بگویند این اطلاعات برای شما نیست بلکه درباره شماست! کم کم با رشدی که دارند می‌توانند الگوی زندگی را به شما تحمیل کنند و مسیری را نشان دهند که سبک زندگی مناسب با میل خودشان است و اراده خودشان را به ما تحمیل می‌کنند.

صرامی بیان کرد: باید آگاه باشیم که چه برنامه‌ای آن‌ها دارند و ماهیت تسلط و استعمار به این سمت می‌رود که در ظاهر به نام سرویس دادن و در باطن با تحمیل زندگی خود به شما فعالیت می‌کنند. در این‌جاست که اگر بپذیریم، آن‌ها مسلط شده‌اند و فاصله آن‌ها از ما زیاد شده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد دانش‌بنیان و تولید، منظور ایشان همین تلاش غربی‌ها به سمت دانش و فناوری و دستیابی به اطلاعات است. ما باید در این فضا و پیچ تاریخی فعالانه وارد شویم و اگر منفعلانه برویم در مسیر آن‌ها گرفتار می‌شویم ولی اگر مسیرهای دیگری راه بیندازیم الان موثر است و هر چه دیر‌تر وارد شویم تبعات سختی را باید بپذیریم. تعداد جوان متخصص در ایران بسیار است و این جوانان باید با شناخت فضای مجازی فعالانه عمل کنند.

او در آخر صحبت‌هایش توضیحاتی را نیز در رابطه با سوال خانم پوراکبری، عضو وب‌سایت زن فردا و یکی از فعالان حوزه فضای مجازی در رابطه با VPN ارائه داد و گفت: vpn، برای رمز نگاری داده‌ها به شکلی که که کسی که می‌خواهد به اطلاعاتی دست یابد متوجه ماهیت آن نشود، طراحی شده است. در واقع برای کارهای مالی بازرگانی و تجاری و چک‌کردن رمز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه کشور‌ها خصوصا آمریکا نسبت به آن حساس هستند. در ایران هم vpn براساس جرائم رایانه‌ای ضوابطی دارد ولی در کشور ما این مساله رواج یافته و از شکل رمزنگاری و تجاری خارج و به طور عمومی و به صورت فیلترشکن استفاده می‌شود. متاسفانه در کشور ما در رابطه با فیلترینگ ضعف زیرساختی وجود دارد.

هم‌چنین تعدادی از حاضرین در جلسه نیز به طرح سوالاتی پرداختن و صرامی پاسخگوی سوالات آن‌ها بود.

وبلاگ‌های زنان متحد نیستند

در ادامه جلسه خانم پوراکبری دو نکته را در رابطه با حضور بانوان در فضای مجازی اشاره کرد و آن این بود که؛ اولا اتحاد زیادی بین سایت‌های زنان و وبلاگ‌های زنان وجود ندارد. ثانیا زنان بیشتر با حضور در فضای مجازی جنبهٔ مصرف‌کنندگی دارند تا تولیدکنندگی.

در آخر جلسه با بحث‌های ارائه‌شده توسط برخی از بانوان فعال حوزه مجازی و جمع‌بندی کوتاه آقای سالم به پایان رسید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول