آیا «مهر» صداوسیما به دل کاربران فضای مجازی می‌نشیند؟

به گزارش«وبلاگ نیوز»، «لطف‌الله سیاهکلی»، معاون رسانه‌های مجازی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نخستین همایش فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی نوپدید، از آغاز به‌کار سرویس آپلود ویدیوی «مهر» با عنوان «یوتیوب ایرانی» خبر داد و گفت: از این پس مردم می‌توانند با ورود به یوتیوب ایرانی، علاوه بر قرار‌دادن فیلم‌های ویدیویی خود در قالب بسته‌های کوتاه، از فیلم‌های مورد علاقه خود در صدا و سیما که دسترسی به آنها مشکل است، بهره‌مند شوند.

سیاهکلی از ضعف موجود در این حوزه در کشور سخن گفت و ادامه داد: در کشور ما سایتی که بتواند ویدیوهای مردم را دریافت کند کم و یا ضعیف بود به همین منظور سایتی به نام «مهر» ایجاد شده است.

ایده‌هایی که بارها تکرار شده‌اند

«فیس بوک ایرانی»، «توییتر ایرانی»، «یوتیوب ایرانی» و ایده‌هایی از این دست، در سال‌های گذشته بارها تکرار شده‌اند. ایده‌هایی که با هدف تقابل آمدند و گاه خواستند با استفاده از نشان‌های (Brands) موجود برای خود اعتباری کسب کنند و گاه با هدف تقابل با آنان، ایده‌های موجود را گرته‌برداری یا کپی‌برداری کردند.

«رسانه مهر»، فارغ از امکانات فنی و وابستگی به یک نهاد حکومتی، می‌توانست در یک پروسه زمانی مشخص، یک نشان قابل اعتماد در فضای مجازی شود. اما به نظر می‌رسد با توسل به اعتبار «یوتیوب»، در همین ابتدا باید برای رقابت با سایت‌هایی مانند «آپارات» یا امثال آن، با چالش جدی مواجه شود.

این چالش زمانی جدی‌تر می‌شود که سایت «مهر» برای بالاتر بردن رتبه خود در سایت‌های رتبه‌دهی مانند گوگل و الکسا، در انتهای سایت خود لینک سایت‌های مسدود شده‌ای مانند «فیس بوک»، «بالاترین»، «دنباله»، «یوتیوب» و «گویا» را در قالب چندین نقطه (.) قرار داده است و به این وسیله می‌خواهد ویدیوهای خود را بیش‌تر در معرض دیده شدن قرار بدهد.

پانویس سایت مهر. هر کدام از نقطه‌ها، پیوند به یکی از ۵۰ سایت برتر بر اساس رتبه‌بندی الکسا است.

ورود بخش عمومی به حوزه بخش خصوصی و ضررهای آینده

دخالت و ورود بخش عمومی در حوزه‌ای که بخش خصوصی می‌تواند به آن وارد شود، دغدغه‌ای است که بارها توسط کارآفرینان و صاحبان کار در فضای مجازی مطرح شده است.

گرچه در صفحه «درباره ما» سایت مهر نوشته است که این سایت به یک گروه خصوصی تعلق دارد، اما دخالت بخش عمومی در همین حد که این سایت در بخش‌های مختلف خبری تلویزیون توسط یک مسئول کشوری معرفی شود، جای سئوال و البته تأمل دارد.

البته شاید این سیاست بی ارتباط با شایعه شکایت صداوسیما از ۱۸ سایت تولیدکننده صوت و تصویر در فضای مجازی نباشد. شایعه‌ای که گرچه توسط روابط عمومی این سازمان تکذیب شد، اما اسناد آن نشان می‌دهد این موضوع خیلی هم قابل تکذیب نیست.

هزینه‌هایی که باز هم به پای نظام نوشته می‌شود

استفاده از لفظ «یوتیوب ایرانی» کافی بود تا باز هم رسانه‌های غیر فارسی و بیگانه، این موضوع را تیتر خبرهای خود قرار بدهند و دوباره واژه‌های غلطی مانند «اینترنت ملی»، «اینترنت حلال»، «اینترنت پاک» و امثال آن را زنده کنند. واژه‌ها و حرف‌هایی که بارها توسط مسئولان ایرانی تکذیب شده و دروغ خوانده شده است و اغلب توسط رسانه‌های بیگانه برای فضاسازی افکار عمومی استفاده می‌شود.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر می‌نویسد: راه‌اندازی وب سایت مهر می تواند نخستین گام در راه ایجاد یک شبکه ملی اینترنت مستقل از شبکه جهانی آن باشد. ایران به طور مستمر برای جدا شدن از اینترنت جهانی و راه اندازی اینترنت ملی «حلال» که از هر گونه محتوای غیراسلامی پاک است، تلاش می‌کند.

سایت گلوبال پست هم می‌نویسد: تلاش برای بومی‌سازی وب سایت‌های ارتباط اینترنتی در راستای سیاست محدود سازی ارتباطات اینترنتی شهروندان از سوی دولت ایران است.

پایگاه خبری صدای روسیه در مطلبی با عنوان «ایران یوتیوب ویژه خود را راه اندازی می کند» نوشت: مقامات ایرانی روز یکشنبه اعلام کردند که یوتیوب ویژه خود را راه‌اندازی کرده‌اند تا آن‌چه را که مطالب دارای ارزش شرعی اسلامی توصیف می‌شود تشویق کنند.

انتهای پیام/.

۲ comments

  • مهران

    سلام
    عالی بود مطلب..

  • سلام
    خدا خیرتان دهد
    استفاده بردیم
    در اصل وقتی میگوییم “یوتیب ایرانی” احساس میکنم انقدر ذلیل هستیم که “یوتیوب” اصل است و ما باید از آن آویزان باشیم!
    لله عزت جمیعا
    در پناه حق باشید
    یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول