شناسایی 1398 وبلاگ مجرم در اصفهان

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، سرهنگ ستار خسروی با بیان اینکه امروزه از فضای سایبر به عنوان پدیده شگفت‌انگیز قرن 21 یاد می‌شود، اظهارکرد: اکنون بیش از 90 درصد مردم ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از فضای سایبر استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه به همان اندازه که فضای سایبری بر دنیای واقعی تاثیر می‌گذارد از دنیای واقعی نیز تاثیر می‌پذیرد، افزود: درحال حاضر فضای سایبری فرصت مناسبی را برای مجرمان و بزهکاران برای رسیدن به اهداف پلیدشان فراهم کرده است.

خسروی با اشاره به اینکه خشونت در جرایم اینترنتی نسبت به جرایم قدیمی کمتر دیده می‌شود، افزود: امروز سلاح‌سرد و گرم جای خود را به نرم‌افزار داده است.

وی با تأکید بر رقابت شدید در فضای سایبری، خاطرنشان کرد: در این راستا ایجاد امنیت برای کاربران اینترنت مهم‌ترین وظیفه پلیس فتا در سراسر دنیا است.

رییس پلیس فتای استان اصفهان ادامه داد: 75 درصد از کاربران اینترنت در منزل وارد فضای سایبری می‌شوند و 13 درصد کابران از محل کار و 12 درصد نیز از طریق مراکز آموزشی وارد فضای سایبر می‌شوند.

خسروی معتقد است پلیس فتا به موازات تحولات اجتماعی توسعه می‌یابد و در این زمینه می افزاید: در حال حاضر پلیس فتا به عنوان یک مرجع رسمی توانایی برخورد با جراید اینترنتی را برای ایجاد امنیت برای کاربران دارد.

وی گفت: در فضای سایبری ریسک ارتکاب جرم بسیار بالاست و همان‌طور که روزانه تکنولوژی جدیدی به فضای سایبری اضافه می‌شود به همان اندازه نیز مجرمان اینترنتی در حال افزایش هستند.

رشد 63 درصدی جرایم اینترنتی اصفهان در سال جاری

رییس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه در9 ماهه سال جاری توانسته‌ایم 82 درصد از جرایم اینترنتی استان را کشف کنیم، افزود: جرایم اینترنتی در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 63 درصد رشد داشته است.

وی همچنین به رشد 341 درصدی کشف جرایم اینترنتی در دو سال گذشته در استان اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: 29 درصد از کشف جرایم استان زیر 10 روز، 48 درصد از کشفیات زیر یک ماه، 21 درصد زیر شش ماه و سه درصد نیز بالای شش ماه بود.

خسروی به مجرمان دستگیر شده در زمینه جرایم سایبری نیز اشاره کرد و ادامه داد: 90 درصد از مجرمان سایبری استان مرد و 10 درصد زن هستند.

رییس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه حداکثر سن مجرمان جرایم اینترنتی 50 سال است، افزود: جوانان و نوجوانان بیشترین جرایم اینترنتی در کشور و به ویژه استان اصفهان را مرتکب می‌شوند به طوری‌ که 12 تا 30 ساله‌ها با انجام 53 درصد از جرایم اینترنتی استان پیشتاز مجرمان اینترنتی اصفهان هستند.

خسروی به شناسایی 11 باند در حوزه جرایم سایبری در استان اصفهان در 9 ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: فیشینگ (کلاهبرداری اینترنتی)، شرط‌بندی در فوتبال، برداشت از حساب‌های بانکی و جرایم موجود در شبکه‌های اجتماعی بیشترین جرایم سایبری استان اصفهان در 9 ماهه سال جاری اعلام شده است.

وی با تاکید بر اینکه برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی بیش از نیمی از جرایم سایبری استان اصفهان را تشکیل می‌دهد، افزود: کلاهبرداری رایانه‌ای با فراگیری 20.8 درصد و هتک حیثیت با 17 درصد از دیگر جرایم ثبت شده اینترنتی در استان اصفهان است.

هک صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی

وی به دستگیری نوجوانی 17 ساله در اصفهان به جرم جعل شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: این نوجوان با جعل شبکه‌های اجتماعی رمز صفحه خصوصی کاربران را هک می‌کرد.

رییس پلیس فتای استان اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر این نوجوان 17 ساله برای رسیدگی به جرم انجام شده تحویل مراجع قضایی شد.

خسروی به کنترل فعالیت گرو‌ه‌های هکر در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه این گروه‌ها خارج از محدوده مجاز خود فعالیت کنند با برخورد شدید پلیس فتا مواجه می‌شوند.

شناسایی 1398 وبلاگ مجرم

رییس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون بیش از 1398 وب‌سایت و وبلاگ فعال در جرایم اینترنتی در اصفهان شناسایی شدند، افزود: فعالیت کودکان نوجوانان در این وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها بسیار نگران کننده است.

دستگیری دو نوجوان گرداننده وبلاگ مستهجن

رییس پلیس فتای استان اصفهان به دستگیری دو نوجوان 12 و 15 ساله به اتهام ساخت و مدیریت وبلاگ مستهجن در اصفهان اشاره کرد و ادامه‌داد: عدم نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در فضای سایبری بیشترین دلیل ایجاد این‌گونه جرایم است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول