تغییرات حریم خصوصی گریبان خواهر مدیر فیس‌بوک را گرفت

به گزارش «وبلاگ نیوز» انتشار یک عکس خصوصی «رندی زاکربرگ»، خواهر مارک زاکربرگی که شبکه اجتماعی فیس‌بوک را راه‌اندازی کرده است، حاشیه‌های زیادی را در چند روز اخیر ایجاد کرده است.

همه ماجرا از آن‌جا شروع شد که Callie Schweitzer عکس واکنش خانواده زاکربرگ در آشپزخانه به اپلیکیشن جدید «سیخونک‌زدن» (Poke) فیس‌بوک را در حساب کاربری توییتر خود منتشر کرد. عکسی که ظاهرا در حساب کاربری «رندی زاکربرگ» در فیس‌بوک منتشر شده بود.

چند دقیقه بعد «رندی» که از مدیران سابق فیس‌بوک بوده است و در مرداد 90 این کمپانی را ترک کرده، با ارسال یک جواب به توییت «کالی» واکنش نشان داد و گفت: من این عکس را فقط برای دوستان فیس‌بوکی‌ام ارسال کردم. تو آن را در توییتر بازنشر دادی که کار بدی بود.

«کالی» این موضوع را پذیرفت و از «رندی» عذرخواهی کرد، اما در جواب «رندی» نوشت: من فقط یک دنبال کننده تو هستم و این عکس در سرخط خوراک‌های خبری من بود. معذرت می‌خواهم، اما این عکس در صفحه من بالا آمده بود و به نظر عمومی می‌آمد.

«رندی» هم بابت عذرخواهی تشکر کرد و گفت که نسبت به خبری شدن عکس‌های خصوصی‌اش حساس است. او در یک توییت دیگر با عنوان «آداب معاشرت دیجیتال» نوشت: قبل از انتشار عکس یک دوست به صورت عمومی، از او اجازه بگیرید. این درباره تنظیمات حریم خصوصی نیست، بلکه درباره نجابت بشری است.

همین توییت کافی بود که خیل انتقادها به «رندی» وارد شود. انتقادهایی که اغلب به تغییرات اخیر حریم خصوصی در فیس‌بوک برمی‌گردد.

یکی از کاربران در پاسخ به این توییت خواهر مدیر فیس‌بوک نوشت: به جای بدگویی کردن یک دنبال کننده برای نخواندن ذهنیات تو، شاید باید با برادرت درباره تغییرات اخیر فیس‌بوک صحبت کنی.

یکی دیگر از کاربران توییتر هم اینگونه پاسخ داده است: این مشکل مربوط به حریم خصوصی و شالوده شکسته فیس‌بوک است. فکر می‌کنی جهان پایبند به آرزوهای محرمانه تو باقی خواهد ماند؟

کاربر دیگری هم پاسخ می‌دهد: یک آداب معاشرت دیجیتال دیگر؛ قبل از تغییر سیاست‌های حریم خصوصی همیشه اجازه بگیرید. همه این مشکل درباره حریم خصوصی و نجابت بشری است.

تغییرات حریم خصوصی فیس‌بوک و انتقادهایی که نتیجه‌ای در پی ندارد

تصمیم مدیران فیس بوک برای ایجاد تغییر در سیاست‌های حریم خصوصی در ایسنتاگرام و فیس بوک، موج انتقادها به این شبکه اجتماعی را نسبت به گذشته دوچندان کرده است.

گرچه این شبکه اجتماعی همیشه در دریافت گزارش‌های نقض امنیتی در سایت‌های خبری رتبه اول را داشته است، اما تغییرات اخیر بسیاری را نسبت به این شبکه گله‌مند کرده است.

البته فیس بوک این تغییرات را همانند یک‌بار دیگر به رأی عمومی گذاشت. بار نخست تنها 0.038درصد کل کاربران این شبکه (یعنی 342هزار و 632کاربر) در رأی گیری تغییرات حریم خصوصی شرکت کردند و این موضوع باعث شد سیاست رأی‌گیری تغییر کند. به نحوی که کاربران به جای رأی دادن، باید برای تغییرات این شبکه کامنت ارسال می‌کردند.

با این حال در رأی‌گیری دوم حدود 668هزار نفر شرکت کردند که 87درصد آنان با تغییرات حریم خصوصی مخالفت کردند. البته پاسخ مدیران این شبکه هم قابل توجه است. آن‌ها گفته‌اند: چون تعداد مخالفان از ۳۰ درصد کل کاربران یک میلیاردی این سایت کمتر است، نتیجه نهایی رأی‌گیری «الزام آور» نیست.

اتفاقی که برای خود زاکربرگ هم افتاده است

انتشار عکس خصوصی یک کاربر برای مدیر فیس بوک خیلی غریب و دور از انتظار نیست. آذر 1390 حساب کاربری خود مارک زاکربرگ هک شد و یک سری از عکس‌های خصوصی او منتشر شد.

احتمالا مدیر فیس بوک از شنیدن این خبر خیلی تعجب نمی‌کند. چرا که او خودش خوب می‌داند که چه چیزی خلق کرده است.

انتهای پیام/.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول