اختتامیه «ششمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال» برگزار شد

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» عصر شنبه ۹ دی ماه مراسم اختتامیه «ششمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال» همراه با معرفی برگزیدگان و رونمایی از دو طرح ملی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که در آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال حضور داشتند، ابتدا رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، به سخنرانی پرداخت.

تاخیر در برگزاری اختتامیه تعمدی بود

حسن علیزاده، علت تاخیر در برگزاری اختتامیه را تعمدی اعلام کرده و هدف از آن را تفاوت قائل شدن میان جشنواره و نمایشگاه در اذهان عمومی دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده توجه بیشتری به بخش جشنواره صورت گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه 70 درصد بازدیدکنندگان ششمین نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال را کاربران سنین 20 تا 40 سال تشکیل دادند، گفت: از نگاه این کاربران، ابتذال فرهنگی، تهاجمات سایبری، افشای اطلاعات و فیلترینگ مهمترین آسیب‌های حوزه رسانه‌های دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

علیزاده با تاکید بر اینکه ششمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال با بازدید 2 میلیون و 700 هزار نفر رکورد متفاوتی را در طول برگزاری دوره‌های متعدد آن بر جای گذاشت، اظهار داشت: ترکیب بازدیدکنندگان مرد به زن این نمایشگاه 3 به یک بود و 47 درصد نیز برای نخستین بار از این نمایشگاه بازدید کردند؛ در همین حال 81 درصد بازدید کنندگان از استان تهران بودند.

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس آمارهای اخذ شده از علاقه‌مندان رسانه‌های دیجیتال که در این نمایشگاه حضور داشتند به آسیب‌های حوزه رسانه‌های دیجیتال اشاره کرد و گفت: براساس این آمارها، 23 درصد آسیب های این حوزه از نگاه کاربران مربوط به ابتذال فرهنگی، 18 درصد مربوط به عدم اطلاع از نحوه کارکردهای این بخش، 15 درصد مربوط به تهاجمات سایبری، 4 درصد مربوط به افشای اطلاعات، 3.8 درصد مربوط به نرم افزارهای وارداتی و 1.5 درصد مربوط به مقوله فیلترینگ است.

وی شناسایی استعدادهای ناب و جوان ایرانی در بخش آماتوری و حمایت از نوآوری‌ها را از جمله برنامه های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در برگزاری جشنواره عنوان کرد و گفت: در ششمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال بالغ بر 4 هزار و 500 اثر در حوزه پایگاه‌های اینترنتی، وبگاه‌های برخط، بازی، هنر دیجیتال، بین الملل و پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند و به 97 عنوان برتر جایزه اختصاص یافت و بهترین اثر جشنواره حائز دریافت نشان عالی سرآمد شد.

رفع محدودیت های یکصد وب‌ سایت برتر و پربیننده کشور

مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، سخنران بعدی این مراسم بود که وعده داد به 100 سایت اینترنتی برتر به انتخاب مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، اینترنت با سرعت بالا و میزبانی و پهنای باند رایگان ارائه خواهد داد و برای 100 شرکت تولیدکننده برتر در حوزه فضای مجازی نیز تسهیلات کم بهره اعطا می‌کند.

مهدی اخوان در خصوص فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بعد از شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعال‌ترین دستگاه‌ها در توسعه فضای مجازی در بین دستگاه‌های اجرایی کشور است.

وی با بیان اینکه حمایت‌ها به دو نوع پیش از تولید و پس از تولید دسته‌بندی می‌شوند، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی در دسته حمایت‌های پس از تولید قرار می‌گیرد.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور اضافه کرد: به غیر از یکصد وب سایت اینترنتی که در فضای اینترنتی فعال هستند، در حوزه‌های غیر اینترنتی از تولید نرم‌افزار تا بازی‌ها نیز به 10 شرکت برتر در 10 حوزه تسهیلات با نرخ سود چهار درصد اعطا خواهد شد تا بتوانند بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند.

اعطای گواهینامه معتبر ملی

وزیر فرهنگ و ارشاد، سید محمد حسینی، در این مراسم ارتقای سطح سواد دیجیتالی را جمله اهداف اجرای این برنامه آموزشی عنوان کرد و گفت: با ثبت نام در این طرح، افراد از ظرفیت شبکه ملی فرهنگ بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری دانشگاه تهران و بهره‌گیری از اعضای هیات علمی در 1060 شهر کشور اجرایی خواهد شد تاکید کرد: در طرح آموزش سواد دیجیتالی 16 میلیون نفر در دو فاز، پس از تعیین سطح، آموزش می‌بینند و گواهینامه معتبر ملی دریافت می‌کنند.

حسینی داشتن سواد دیجیتالی را لازمه زندگی امروز جوامع برشمرد و گفت: باید به بهره برداری از ظرفیتهای فضای مجازی و تولید محتوای دیجیتال در این عرصه بیش از گذشته توجه شود.

رونمایی از طرح ملی شناسنامه شهروند دیجیتال و سرآمد کارت

آخرین برنامه این مراسم، رونمایی از طرح ملی شناسنامه شهروند دیجیتال و سرآمد کارت بود. در توضیح این دو طرح ملی، حسن علیزاده گفت: شناسنامه شهروند دیجیتال از جمله طرح‌های باشگاه دیجیتال وزارت ارشاد است که سامانه برای سنجش و تعیین سطح آگاهی و دانش شهروندان خواهد بود تا شهروندان علاوه بر عضویت در باشگاه دیجیتال از خدمات متنوع شبکه ملی فرهنگ نیز بهره مند شوند.

سرآمد کارت دیجیتال نیز در راستای ارتقای سواد دیجیتالی و مصونیت فرهنگی راه اندازی شد تا شهروندان با این کارت، بتوانند به عضویت باشگاه سواد دیجیتالی درآمده و از شهریه رایگان دوره های آموزشی این سامانه استفاده کنند.

اهداء جوایز

در خلال سخنرانی‌ها اهدای جوایز نیز صورت گرفت که در این میان، از بین 4500 اثر رسیده به این جشنواره موتور جستجوی «سلام» نشان عالی سرآمد را دریافت کرد و چهار اثر در حوزه پایگاه‌های اینترنتی و رسانه‌های برخط، نرم افزارهای رسانه ای، بازی های رایانه ای و هنر دیجیتال نشان زرین این جشنواره را دریافت کردند.

در انتهای مراسم از خبرگزاری‌هاي مهر، فارس، ایسنا و ایکنا به دلیل پوشش مطلوب اخبار این حوزه تقدیر و قدردانی شد.

برگزیدگان امسال

اسامی برگزیدگان برخی از بخش‌های این جشنواره به شرح ذیل است:

نشان زرین رسانه‌های کاربرمحور به سایت آپارات، محمد جواد شکوری مقدم تقدیم شد.

در بخش رسانه‌های کاربر محور – کودک و خانواده، نی‌نی‌وبلاگ، محمد عبداله زاده، نشان بلورین دریافت کرد.

کلوب دات کام، به مدیریت محمدجواد شکوری مقدم، نشان بلورین را در بخش شبکه‌های اجتماعی، دریافت کرد.

بلاگ، از موسسه تبیان نشان بلورین را در بخش . ارائه دهنده خدمات و محتوای الکترونیک – خدمات دهنده وبلاگ و میکروبلاگ دریافت کرد.

در بخش پایگاه‌های اشتراک گذاری صدا، تصویر و فایل، هیچ اثری شایسته دریافت نشان جشنواره نشد.

در بخش تولیدات دانش آموزی، بهترین پایگاه اینترنتی و وبلاگ، پی‌سی‌فاسنتر، لوح تقدیر و دبیرستان نمونه دولتی امام صادق(ع)، شایسته تقدیر شناخته شد.

برگزیدگان جشنواره رضوی

در این مراسم، سرانجام برگزیدگان جشنواره ديجيتال رضوی نيز مشخص شدند.

آرمان سپهر، نشان برتر بهترین رسانه کاربرمحور رضوی را براي تاسیس شبکه اجتماعی غریب خراسان، دریافت کرد.

در بخش بهترین وبلاگ رضوی، بهترین نوشتار علمی رضوی (تالیفی)، نشر ادبیات رضوی (تالیفی)، بهترین ویدئو کست (تالیفی)، بهترین پادکست(تالیفی)، بهترین فتوبلاگ رضوی، هیچ اثری شایسته دریافت نشان نشد.

نشان برتر بهترین قالب صفحه‌ی رضوی(تالیفی)، به وب سایت یا ضامن آهو به مدیریت میثم طاهری، اهدا شد.

نشان برتر بهترین نوشتار ادبی رضوی (تالیفی) نيز، به وبلاگ کبوتر حرم با مدیریت زینب اسدی، اهدا شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول