آغاز تحقیقات در مورد مرگ «سوارتز»؛ وبلاگ‌نویس منتقد اوباما در امریکا

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از پرس تی‌وی، «لئو رافائل ريف»، رئيس ام‌.آي‌.تي، از پروفسور «هال آبلسون» خواست تا در مورد عوامل احتمالي که در مرگ «آرون سوارتز» دخيل بوده‌اند، تحقيق کرده و آن را دقيقا بررسي کند.

سوراتز از منتقدان صريح اوباما در فهرست قتل بود. فهرستي که در آن افراد مظنون به تروريسم توسط امريکا جمع آوري شده است و پس از تائيد نهايي توسط خود باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا در معرض قتل هدفمند قرار مي‌گيرند.

ريف در بيانيه‌اي که روز يکشنبه منتشر شد، اعلام کرد: اين مساله براي من خيلي دردناک است که فکر کنم ام‌.آي‌.تي در اين سلسله حوادثي که با يک تراژدي به پايان مي‌رسد، نقشي داشته باشد.

وي در ادامه افزود: اکنون زمان آن رسيده است که هرکسي که در اين ماجرا دخيل بوده است، بازتاب عمل خود را ببيند و اين شامل همه ما در موسسه تکنولوژي ماساچوست نيز مي‌شود.

مرگ آرون حاصل نظام قضایی کیفری آمریکاست

خانواده آرون سوارتز با انتشار بيانيه‌اي اعلام کردند: مرگ آرون فقط يک تراژدي شخصي نيست. بلکه حاصل يک نظام قضايي کيفري است که مملو از تهديد، ارعاب و دادستاني افراطي و سختگيرانه است.

از روز جمعه (۲۲ دي) و هم‌زمان با پيدا شدن جسد اين فعال و نابغه علوم کامپيوتر در آپارتمان محل سکونتش در نيويورک، فعالان اينترنتي نيز دفتر دادستان کل امريکا را در اين زمينه مسئول دانسته‌اند.

طبق بيانيه خانواده سوارتز، مقام‌هاي قضايي امريکا مجازات‌هاي سنگيني از جمله بيش از ۳۰ سال حبس و بدهي نقدي تا سقف يک ميليون دلار براي وي درخواست کرده بودند تا «اين فعال امريکايي را به علت ارتکاب جرمي که گفته مي‌شد قرباني نداشته» تنبيه کنند.

جرم سوارتز چه بود؟

اين وبلاگ نويس امريکايي از منتقدان سرسخت «فهرست کشتار» باراک اوباما و ديگر سياست‌هاي دولت امريکا بود. بنا بر گزارش‌ها، اوباما اسامي افرادي را که از نظر امريکا مظنون به تروريسم هستند در« فهرست کشتار» تاييد مي‌کند و اين افراد پس از تاييد نهايي وي در فهرست کشتارهاي هدفمند قرار مي‌گيرند.

سوارتز همچنين از منتقدان جدي انحصاري کردن اطلاعات بود و عقيده داشت که اين اطلاعات بايد در اختيار تمامي افراد جامعه قرار گيرد.

دفتر دادستاني کل امريکا در ايالت ماساچوست سوارتز ۲۶ ساله را متهم کرد که سال ۲۰۱۰ با استفاده از شبکه کامپيوتري «موسسه فناوري ماساچوست» از سرويس آنلاين «جي استور» ميليون‌ها مقاله از مجلات دانشگاهي را دانلود کرده تا آن‌ها را در دسترس عموم مردم قرار دهد.

با اين وجود پس از اين‌که سوارتز هارد ديسک‌هاي خود را تحويل داد، اتهامات بر ضد وي از سوي «جي استور» (کتابخانه ديجيتال) منتفي شد اما کارمن اورتيز، دادستان کل ايالت ماساچوست و استيو هيمن با حمايت موسسه فناوري ماساچوست به پيگيرد قانوني اين فعال امريکايي ادامه دادند.

مرگ اين فعال امريکايي چند هفته پيش از زماني که قرار بود در دادگاه حاضر شود روي داد.

دادخواستي «درباره سختگيري و پيگيري شديد پرونده آرون شوارتز» که به منظور برکناري کارمن اورتيز تنظيم و به کاخ سفيد ارائه شده است تاکنون با حدود ۱۰ هزار امضا مورد تاييد قرار گرفته است.

اين وبلاگ‌نويس، همچنين از زمان آغاز حملات سايبري مشترک اسرائيل و امريکا عليه ايران از منتقدان اين حملات بود.

جسد سوارتز ۲۶ ساله در آپارتمانش در محله بروکلين شهر نيويورک پيدا شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول