وبلاگ‌نویسی دینی «قربانی» شبکه‌های اجتماعی نشود

به گزارش «وبلاگ نیوز» در دومین پنل تخصصی «همایش وبلاگ‌نویسان تهرانی» که چهارشنبه 27 دی‌ماه برگزار شده بود، میثم رمضانعلی، نویسنده وبلاگ هابیل، به تبیین فعالیت‌های دینی در فضای مجازی پرداخت.

شبکه اجتماعی را عامل ذبح وبلاگ نویسی نکنیم

نویسنده وبلاگ «هابیل» با تأکید بر اینکه حضور در شبکه‌های اجتماعی لازم و در برخی موارد واجب است، تولیدات این شبکه‌ها را آنی و کوتاه‌مدت دانست و گفت: بسیاری از تولیدات ما در شبکه‌های اجتماعی از بین می‌رود و حتی در موتورهای جستجوگر هم یافت نمی‌شود، بنابراین سعی کنیم شبکه اجتماعی را قربانی وبلاگ نویسی نکنیم.

وی همچنین گفت: وبلاگ‌های دینی باید پایگاه اصلی و استوانه حضور در فضای مجازی قرار گیرند.

نویسندگان وبلاگ‌های دینی، موقتی هستند

میثم رمضانعلی، در ادامه با انتقاد از فعالیت‌های موقت برخی مراکز و اشخاص، با ذکر یک مثال گفت: مثلاً در حوزه جشنواره‌های وبلاگ نویسی دینی، در محرم و صفر، وبلاگ‌های عاشورایی و در اواخر بهار و تابستان، جشنواره وبلاگ‌های حجاب و عفاف برگزار می‌شود که نگاه حاکم بر آن تولید محتواست.

وی ادامه داد: عمر اکثر محتوا و وبلاگ‌ها، و آدم‌هایی که در این عرصه مطرح می‌شوند، موقت و حداکثر 6 ماه است.

آسیب‌های توسعه محتوای دینی در اینترنت

وی، تبلیغ ظواهر دینی مانند احکام دین نظیر نماز و روزه را در عین مثبت بودن، از آسیب‌های توسعه محتوای دینی دانست، و گفت: این موارد خاصتاً احکام دین است، اما ما را از نگاه‌های اخلاقی دین دور می‌کند، به عنوان مثال صداقت را یک عمل انسانی می‌دانیم اما در ارزیابی دینی آورده نمی‌شود.

این وبلاگ‌نویس، حضور مناسبتی در فضای مجازی را یکی دیگر از آسیب‌های توسعه محتوای دینی توصیف کرد و ادامه داد: در مناسبت‌های مختلف نظیر عاشورا، میلاد معصومین و …احساس می‌کنیم نیازمند تولید محتوای مذهبی هستیم، اما به دلیل عدم استمرار و وجود پایگاهی که این محتوا را دسته‌بندی و نگه‌داری کند، در یک برهه زمانی چند روز حجم بالایی از محتوا تولید و یا توزیع می‌شود و سپس قابل دسترسی نخواهد بود.

رمضانعلی آسیب دیگر فضای مجازی را هویت اطلاع رسانی برخی پایگاه‌های دینی عنوان کرد و افزود: در بیشتر سایت‌‌ها یک نفر سخنران است و بقیه استفاده می‌کنند یعنی حداقل ارتباط تبادلی وجود دارد، موضوعی که در فرهنگ دینی خودمان جز در موارد مورد نیاز و ضرورتش توصیه نشده است.

وی با اشاره به تعامل چهره‌های شاخص و مسئول معاند و ضدا انقلاب با مخاطبان خود، گفت: نمونه‌های زیادی وجود دارد که افراد مسئول یا نماینده مجلس وبلاگ دارند و وبلاگ خود را چک می‌کنند و یا حتی در توییتر گزارش لحظه به لحظه می‌دهد و این گونه رفتار آن فرد را برای مردم قابل دسترس می‌کند، در صورتی که این موضوع در وبلاگ‌ها و سایت‌های دینی در حد یک مرجع باقی مانده‌اند.

رمضانعلی، حضور طلبه‌های وبلاگ‌نویس و روایت زندگی شخصیشان را یکی از عناصر همراهی جامعه با متولیان فرهنگ دینی دانست و گفت: ما در فضای دینی به دلیل ترس از خورد شدن شخصیت، این ارتباط را نداشتیم اما اینکار طلبه‌ها، کمک می‌کند که به جای سخنران تبدیل به همراه شوند و به عنوان همراه با اجتماع جلو بروند.

عدم ورود به عرصه زندگی

نویسنده وبلاگ «هابیل» با اشاره به عدم ورود وبلاگ‌ها و سایت‌های دینی به عرصه زندگی مردم گفت: توصیه میشود که به مساله هایی که ما در زندگی با آن درگیر هستیم، بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به سایت نی نی سایت که رتبه 50 را در الکسا دارد، گفت: هر خانم بچه‌داری حداقل یکبار به این سایت مراجعه خواهد کرد، اما در حوزه دین سایتی که بتواند در عرصه زندگی مردم ورود پیدا کرده و در حقیقت نیاز دم دست بسیاری از افراد را پاسخگو باشد نداریم؛ ما باید بسترهایی ایجاد کنیم که در ادبیات حوزه زندگی نگاه‌ها و مفاهیم خوبی به دیگران منتقل شود.

فرهنگ سازی دینی در فضای مجازی

رمضانعلی با بیان این مطلب که موج‌سازی با فرهنگ‌سازی متفاوت است، گفت: برخی از دستگاه‌ها نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، نگاه تبلیغی دارند، تبلیغ بدین معنی که همان عمل ظاهری که در مورد مفاهیم و نگاه های دینی میتوان پیگیری کرد را بیان می‌کنند.

وی فرهنگ سازی را  متضمن عادی نمایی و عمومی نمایی و روایت شخصی دانست،و افزود: اگر شعائر ظاهری و اخلاقی صورت عادی پیدا کند و عمومی شود، به صورت فرهنگ دینی درخواهد آمد.

متولیان توسعه فرهنگ دینی

نویسنده وبلاگ «هابیل»، با اشاره به این‌که در نگاه اول متولیان توسعه فرهنگ دینی در فضای مجازی، حوزه علمیه است، گفت: کسانی که اشتغال و فعالیت در حوزه دین پژوهی دارند، نیز در توسعه فرهنگ دینی در فضای مجازی مؤثر هستند.

میثم رمضانعلی، ادامه داد: با توجه به لیست صد سایت برتر رتبه بندی شده در الکسا، متوجه دو سایت تأثیرگذار در این حوزه می‌شویم، یکی تبیان که متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است و دیگری راسخون که متعلق به حوزه علمیه اصفهان است، ولی سایر سایت‌ها بانک اطلاعات یا دیتا با هویت بانک‌واره‌ای هستند، و هویت ترویجی به این عنوان که اتفاقی را به صورت جریانی پیگیری کنند، ندارند.

نویسنده وبلاگ «هابیل» در خصوص دسته بندی محتوایی فعالیت های دینی حوزه‌های علمیه و مراجع در فضای مجازی افزود: محیط‌هایی که فرهنگ دینی را گسترش می دهد، چند دسته بندی محتوایی دارد، یک سری از سایت‌ها مانند جستجو، پرسمان، ایکس شبهه، ماهیتش پاسخ به شبه است، یکی دیگر بانک واره است.

وی همچنین در گروه های مرجع، با اشاره به سایت ها و وبلاگ هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به سایت مراجع، علماء و فضلا اشاره کرد، و از سایت خامنه ای دات آی آر به عنوان پربازدیدترین سایت مراجع، با رتبه 212 در ایران نام برد.

مقوم‌های واسط

رمضانعلی در خصوص دیگر متولیان توسعه فرهنگ دینی گفت: گروه‌های مردمی، گروه‌هایی با هدف آموزش و فضای مجازی مانند و دفتر توسعه وبلاگ دینی، که آموزش در فضای مجازی را در بدنه طلاب قم پوشش داده است، گروه‌ها یا هیئات فعال در فضای مجازی نظیر مکتب‌الشهداء و سرویس‌های وبلاگ‌نویسی مانند پارسی‌بلاگ به عنوان سایر مقوم‌های واسط عمل کرده‌اند.

وی در ادامه به نقش پارسی بلاگ در شناخته شدن چهره‌های دینی در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: مجله پارسی بلاگ، مطالب وبلاگ‎ها را با لینک به آن‌ها بازنشر داده که این در شناخته شدن چهره‌های دینی بسیار مؤثر است.

مجلات اینترنتی و وبلاگ‌ها

نویسنده وبلاگ «هابیل»، مجلات اینترنتی را یکی از قالب‌های نگارش در این حوزه برشمرد و با اشاره به سایت لینک‌دین گفت: این سایت برای کسانی که می‌خواهند بدانند وبلاگ های طلاب چه می‌نویسند، بسیار مفید است.

وی در رابطه با ویژگی‌های این درگاه ورودی، گفت: با استفاده از این درگاه، مطالب وبلاگ‌ها قابل پیگیری در خود وبلاگ‌هاست، و می‌توان از این طریق دغدغه‌های طلاب را پیگیری کرد.

رمضانعلی، در حوزه وبلاگ‌ها نیز با بیان اینکه وبلاگ‌ها دارای دسته‌بندی جداگانه‌ای هستند، به وبلاگ‌نامه‌های حوزوی اشاره کرد و افزود: یکی از وبلاگ‌نامه‌ها ی حوزوی، وبلاگ طلبه است و سوژه‌های ناب،خاص و دور از ذهن طلبگی و حوزه را می‌توان در آنجا دید.

حمایت از وبلاگ‌نویسان

رمضانعلی، با بیان اینکه وبلاگ‌نویسی در بسیاری از کشورها شغل محسوب می‌شود، گفت: در ایران سازمان‌های متولی باید از طریق واسپاری کارهای پژوهشی به این وبلاگ‌نویسان یا کارهای نظیر این، برروی وبلاگ‌نویسان دینی سرمایه‌گذاری کنند.

وی همچنین بر لزوم حمایت رسانه‌ای از وبلاگ‌نویسان دینی تاکید کرد و افزود: این برند است که افراد از طریق آن شناخته می‌شوند.

انتهای پیام/.

One comment

  • بوس برای برادر هابیل و وبلاگنیوز از اینکه لینکدینِ جمع و جور ما را معرفی و حمایت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول