با رقم‌های کوچک قادریم بعضی گره‌ها را در فضای مجازی باز کنیم

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، مهدی قمصریان، مدیر خیریه مجازی همت، در «همایش وبلاگ نویسان تهرانی» که چهارشنبه 27 دی‌ماه برگزار شد، به بیان سابقه فعالیت این خیریه همت پرداخت.

فضای سایبر، ابزار اصلی خیریه «همت»

مؤسس «خیریه همت»، در خصوص تاریخچه تأسیس وبلاگ این خیریه گفت: در تاریخ 14شهریور 1390 ابتدا وبلاگ صندوق همت و بعد «همت» تاسیس شد.

وی در خصوص هدف از راه‌اندازی این خیریه نیز گفت: ما که از نظر توان مالی نمی‌توانیم به همه کمک کنیم، حداقل می‌توانیم واسطه باشیم و از این ظرفیت استفاده کنیم و از سوی دیگر برای افرادی که توانایی مالی چندانی برای کمک کردن ندارند این دغدغه کمک به محرومان را ایجاد کنیم.

وی در رابطه با رویکردهای کار «همت» گفت: ما دو رویکرد عمده داریم یکی تأمین جهیزیه و دیگری درمان، بویژه در حوزه درمانی که هزینه ها خیلی بالاست و کمک‌های کم پاسخگو نیست.

مهدی قمصریان در ابتدا انگیزه تاسیس خیریه «همت» را بیان کرد: اواسط شهریور ماه یکی از دوستان پیامکی برای من فرستاد با این مضمون که برای تهیه یخچال جهیزیه خانواده ای نیازمند و آبرودار مقداری پول (۳۷۰هزار تومان) نیاز داریم.

وی با بیان این‌که این مبلغ با نیت خبر و مشارکت تعدادی از دوستان تأمین شد، گفت: صبح فردای آن روز به این مساله فکر می کردم که وقتی کنار هم قرار می‌گیریم حتی با رقم های کوچک هم قادریم بعضی گره‌ها را باز کنیم؛ همین مساله باعث شد تا به فکر افتتاح و تاسیس یک گروه خیریه مردمی با مشارکت دوستان و آشنایان بیفتم.

مدیر «خیریه مجازی همت» در خصوص دلایل راه‌اندازی این خیریه به صورت مجازی گفت: تاکتیک‌های استارت از درون، گسترش از بیرون، فعال کردن ظرفیت‌های رسانه‌ایی در حوزه تبلیغ، و استمداد کمک از جمله توانایی‌های فضای مجازی در راه‌اندازی این خیریه بوده‌است.

وی همچنین اطلاع رسانی فعال، مساله محوری و شفافیت موضوعات با اعلام مبلغ جمع آوری شده را از نقاط قوت خیریه دانست

قمصریان با تأکید بر اینکه تاکنون 724میلیون تومان گزارش عملکرد داریم که هیچ مقداری از آن در صندوق ذخیره نشده است، افزود: تا کنون 366 مورد کمک صورت گرفته که کمترین مبلغ آن 40هزار تومان برای یک بچه نیازمند در جهت تامین امکانات ارتقاء سیستم رایانه‌ای‌اش اهدا شده و بیشترین مبلغ هم 14میلیون تومان به یک بیمار اهدا شده است.

استراتژی «همت»

مؤسس خیریه مجازی «همت» با اشاره به رویکرد مسأله‌محوری در این مؤسسه گفت: اکثر نهادها فرایند محورند، اما با توجه به اینکه گستردگی سرویس‌ها در فرایند زمان سرشکن می شود، استراتژی موفقی نیست. به طور مثال کمیته امداد ماهی در حدود 20الی 30هزار تومان و بهزیستی نیز در حدود ماهی 30الی 40هزار تومان به افراد تحت پوشش خود می‌پردازد که این رقم بسیار کمی است، از این رو ما استراتژی را بر کم بودن بنیه حضور حقیقی و ایجاد دفتر و مرکز گذاشته ایم.

مهدی قمصریان، شناسایی مسأله، تحقیق در خصوص موضوع و بسیج توانایی‌ها برای حل آن مساله را، فرآیند کلی این خیریه دانست و افزود: ما اصلا بر تعداد تکیه نداریم، اینکه حتما در یک زمان خاصی یک مقدار مشخص کمک جمع آوری شود را در دستور کار خود نگذاشته‌ایم و در این خیریه سعی کرده ایم سنت اسلامی را رعایت کنیم چرا که در سنت اسلامی ابتدا توجه به خود، خانواده، همسایه و فامیل شده است.

وی با توضیح آداب اسلامی در کمک به دیگران ادامه داد: ما موظفیم اگر در فامیل کسی هست به او کمک کنیم، اما ما از این حلقه ها غافل شده‌ایم و این مشکلات متراکم شده است.

مؤسس «خیریه مجازی همت»، تأکید کرد: اگر به این دستور اسلامی گوش می‌کردیم و هر کس یک کانون خیریه می‌شد، مشکلات معیشتی مردم در جامعه کنونی کمتر می‌شد.

مشکلات مؤسسه

مدیر مؤسسه خیریه اینترنتی «همت» عادی سازی و بی تفاوتی موضوع برای مخاطب را از جمله آسیب‌های این فضا دانست و افزود: از سوی دیگر سختی نظارت در فضای مجازی، نیز یکی از معضلات است، و علی‌رغم اینکه فضای مجازی به جهت اطلاعات حداقلی افراد از علم روز به عبارتی فضای نخبگان است اما این اتفاقات صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول