«گراف سرچ»؛ جستجوگر اجتماعی فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارنت، فیس‌بوک، از جستجوگر اجتماعی خود، با نام «Graph Search»، رونمایی کرد؛ این ابزار جدید برای پیدا کردن محتویات خاصی که در جستجو تعیین شده، از قابلیت پرس‌وجوی دقیق استفاده می‌کند که متفاوت از جستجو در وب است.

مارک زاکربرگ، در کنفرانس خبری خود، با اعلام این مطلب که «این سیستم جستجو کاملاً متفاوت با جستجو در وب است»، مدعی شد: گراف سرچ برای فراهم کردن جواب‌هایی معقول، از فیلترهای خاصی که تاحدودی مشابه سیستم تگ‌گذاری پیشرفته است استفاده می‌کند که در نتیجه باعث می‌شود، مواردی مانند رابطه‌ها، علاقه‌ها و مکان‌ها طبقه‌بندی شوند؛ این در حالی است که موتورهای جستجوگر در وب، پاسخ‌های عمومی برای یک سوال عمومی یافت خواهند کرد.

فیس‌بوک جستجوهای معمولی خود را از طریق شریک جدید خود یعنی Bing، انجام می‌دهد.

 GraphSearch

فیس‌بوک متکی بر سرمایه عظیمی است که به واسطه مجموعه‌ای از ارتباطات اجتماعی در اختیار دارد، و گراف از این اطلاعات استفاده کرده تا جوابی صحیح به پاسخ کاربران بدهد؛ این نتایج بر اساس دوستان صمیمی و کل رابطه‌های موجود در حساب کاربری شخص و همچنین مواردی که کاربر بیشتر با آن‌ها سروکار دارد، دسته‌بندی و ارائه می‌شوند.

ایده پشت این موتورجستجو، آن است که کاربران، اطلاعاتی که بیشتر مورد علاقه آنان است و به آنان مربوط است را دریافت کنند؛ به عنوان مثال، فیس‌بوک پیشنهاد می‌کند عباراتی مانند «دوستانی که فیلم‌های جنگ ستارگان یا هری پاتر را دوست دارند»، را برای برنامه‌ریزی فیلم‌دیدن دورهمی با دوستان یا پیداکردن کسی که باهم در یک مهمانی این فیلم‌ها را دیده‌اید به کار ببرید، این در حالی است که هم‌اکنون، اکثر جستجوها برای پیداکردن افرادی که در حال حاضر آنها را می‌شناسید به کارمی‌روند.

 facebook-graph-search

فیس‌بوک امیدوار است با توسعه این موتورجستجو و مجهز شدن به قابلیتی که یک قسمت جستجوی مرتبط با سؤال را باز می‌کند، به کاربران امکان پیداکردن علاقمندی‌های جدید را بدهد.

بنابر این گزارش، وقتی که «گراف‌ سرچ» با سایت‌های مرتبط با ویدئو نظیر Netflix ترکیب شود کاربردی‌ترخواهدشد، مخصوصا اینکه اخیرا به اشتراک‌گذاری گذشته افراد در فیس‌بوک با تنظیمات جدید حریم امنیتی کاربران، قانونمندتر شده است.

همچنین، فیس‌بوک با راه‌اندازی «گراف‌ سرچ» تاحدی هم نگاهی به سایت‌هایی مانند Yelp دارد که به موتور جستجویی برای جستجوی مکان‌های جدید مجهز است. بعضی از این فیلترها به کاربر اجازه می‌دهد به دنبال جستجوهای خاص‌تری نظیر «دندانپزشکانی که دراصفهان هستند» باشند و نتایجی که مورد علاقه دوستانشان بوده را به همراه آدرس و شماره تلفن آن دندانپزشک پیدا کنند.

درواقع این روش ادغامی از دیدگاه‌های اجتماعی است که به کاربر اجازه می‌دهد نتایجی براساس دیدگاه دوستان یا افرادی که می‌شناسند پیدا کنند نه پاسخ‌هایی از طرف افراد غریبه. البته جستجوهای کلی‌تر، مانند «رستوران‌های اصفهان که مورد علاقه توریست‌های بسیاری است» نیز، توسط زیرمجموعه ای از کاربران فیس‌بوک پاسخ داده خواهد شد.

فیس بوک در رابطه با تدابیر حریم خصوصی کاربران در این موتور جستجو تأکید کرده است: شما تنها می‌توانید از طریق این موتور جستجو به اطلاعاتی دسترسی داشته باشید که به طورعادی هم مانعی برای دیدن آنها درفیس‌بوک وجود ندارد.

«گراف سرچ» که هم‌اکنون برای تعدا محدودی از کاربران انگلیسی زبان به طور آزمایشی راه اندازی شده‌است، آرام آرام در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

علاقمندان به دریافت این موتور جستجو که فعلاً فقط از طریق وب قابل دسترسی است، و شامل زیرمجموعه محدودی از فعالیت‌ها می‌شود، باید در لیست انتظار این جستجوگر اجتماعی ثبت نام کنند.

شایان ذکر است، هنوز قابلیتهای  Open Graph (مانند اطلاعات مربوط به آهنگ‌هایی که کاربران گوش می‌دهند) یا پست‌های موجود برای این موتور جستجو، فعال نشده‌اند اما «گراف سرچ»، ماه آینده برای زبان‌های بیشتر و دسترسی از طریق گوشی‌های همراه عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/.

  • سلام… سایت خوبی دارید. تنها اشکال این سایت به نظر من اینه که خیلی دیر آپ میشه… این خبر رو من یه هفته پیش در سایت های آی تی و سایت های خبری دیگه خوندم… موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول