تاسیس فتا پیش از ساخت سریال «هوش سیاه» بود

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، اول دی ماه گفت‌وگویی با مسعود آب پرور در خبرگزاری مهر منتشر شد که وی در آن گفته بود پلیس فتا را با الهام از سریال «هوش سیاه» به کارگردانی او تأسیس کرده‌اند.

با گذشت بیش از یک ماه پلیس فتا به این ادعای آب‌پرور جواب داده است:

در این مصاحبه، آقای آب‌پرور گفته‌اند که: با گذشت سه ماه از پخش “هوش سیاه1” یک واحد ویژه در پلیس ایجاد شد با نام پلیس فتا که از من دعوت کردند و به من گفتند با الهام از سریال ما این واحد تأسیس شده است. من امیدوارم زندان‌ها نیز از فضای “هوش سیاه2” الهام بگیرند. و گزارش‌گر محترم نیز در ابتدای گزارش، تاکید مجدّدی بر این جمله آب‌پرور داشته‌اند و نوشته‌اند: جالب اینکه نه تنها این کارگردان در سری‌سازی نقش فعّالی داشته و به ترویج آن در فضای سریال‌سازی ایران کمک کرده، بلکه پلیس فتا نیز با الهام از “هوش سیاه” او تأسیس شده است.

در پاسخ به ادّعای واهی این کارگردان بایستی اشاره شود که سابقه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برای راه‌اندازی پلیس سایبری به “سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور” به شماره “۲۳۲۶۹۰/ت۳۸۵۱۸ک” مصوّب هیئت محترم وزیران به تاریخ ۷/۱۲/۱۳۸۷ باز می‌گردد که در بخش “۷-۲” آن سند، نیروی انتظامی موظّف به ایجاد مرکز تشخیص جرایم فتا و ایجاد پلیس مخصوص فتا می‌شود.

بنابراین زمانی که حتّی سریال “هوش سیاه۱” به مرحله تولید نرسیده‌بود، مسوولین امر به ضرورت راه‌اندازی پلیس فتا واقف بوده و تصمیم لازم را اتّخاذ کرده‌بودند. لذا بلافاصله بعد از ابلاغ سند، “دبیرخانه پلیس فتا” در بهمن 88 تشکیل شد تا مقدّمات راه‌اندازی و تأسیس رسمی پلیس را فراهم آورد که نهایتاً پس از یک سال و نیم کار مطالعاتی گسترده، علمی و دقیق، در بهمن‌ماه ۱۳۸۹، پلیس فتا رسماً آغاز به کار کرد. این در حالی است که تاریخ پخش مجموعه‌ “هوش سیاه۱” به فروردین‌ماه ۱۳۸۹ باز می‌گردد و دبیرخانه این پلیس نیز چندین ماه قبل کار خود را آغاز کرده‌بود!

به نظر می‌رسد کارگردان محترم خیال کرده‌اند که چون تاریخ افتتاح رسمی بهمن‌ماه ۱۳۸۹ بوده است، بنابر این ایده تاسیس این پلیس از مجموعه‌ی هوش سیاه۱ اقتباس شده‌است.

این پلیس نسبت به بسیاری از موارد و گوشه‌هایی از داستان مجموعه‌ی هوش سیاه۱ انتقاد فنّی و پلیسی دارد. در پیش‌تولید مجموعه “هوش‌سیاه۲” نیز، در اواخر اردیبهشت‌ماه جلسه‌ای با حضور کارگردان و آقای فاطمی تهیه‌کننده سریال در حضور سردار ریاست محترم پلیس فتا و معاونین ایشان برگزار شد و حدود بیست قسمت از سناریوی مجموعه در اختیار این پلیس قرار گرفت. مطالعه‌ سناریو نشان داد که این مجموعه دارای ایرادهای بسیار فنّی و پلیسی است و از نظر پلیس فتا، داستان دارای نواقص متعدّد و خیال‌پردازی‌های غیرواقعی است و نهایتاً پلیس موارد نیازمند اصلاح را به صورت دقیق و با جزئیات به کارگردان اعلام کرد که با واکنش غیرحرفه‌ای ایشان مواجه شد.

لذا پلیس فتا عدم موافقت خود را با ساخت سری دوّم این مجموعه اعلام کرد. اگرچه سریال بدون هماهنگی‌ و مجوّز فنّی پلیس فتا به مرحله‌ تولید رسید، بدیهی است که در صورت مشاهده‌ هرگونه‌ مطلب خلاف واقع در خصوص پلیس فتا و ماموریت‌های آن در مجموعه‌ “هوش سیاه۲”، موارد از طریق قضایی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول