همایش«بررسی ابعاد زندگی دوم» برگزار می‌شود

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» دکتر سعید قاضی مغربی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی و رئیس همایش «بررسی ابعاد زندگی دوم» در گفتگو با خبرنگان اعلام کرد: همایش یک‌روزه تخصصی بررسی ابعاد زندگی دوم با همکاری برخی نهادها و دستگاه‌های علمی و اجرائی دست اندرکار در این زمینه دوشنبه هفتم اسفندماه جاری در محل سالن همایش‌های پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی واقع در خیابان انقلاب تهران برگزار می شود.

قاضی مغربی با اشاره به برگزاری همایش ها و کنفرانس‌های موفق و کاربردی «شهر الکترونیکی» و «فضای سایبری و پدافند غیرعامل»، افزود: این همایش کاربردی نیز در راستای ماموریت جهاد دانشگاهی و اهداف علمی این نهاد در زمینه اجرای پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای است و قطعا زمینه لازم را برای کاربردی کردن استفاده صحیح از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه موجب خواهد شد.

رئیس همایش تخصصی بررسی ابعاد زندگی دوم با تأکید بر اثرات فراوان فضای مجازی بر زندگی حقیقی مردم یادآور شد: هدف جهاد دانشگاهی این است تا زمینه لازم را برای آشنائی کارشناسان و اندیشمندان با مقوله زندگی دوم و فضای مجازی فراهم نماید و در گام بعدی این یافته‌ها را در اختیار مسئولان و سیاست‌گذاران قرار دهد.

وی همچنین با اشاره به شبکه اجتماعی «زندگی دوم(Second Life)»، گفت: در راستای آشنائی با مفاهیم و ادبیات موضوع تلاش شده ابعاد مختلف این سایت و آسیب‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی آن مورد بررسی قرار بگیرد و در همایش ارائه شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف در برگزاری این همایش گفت: شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی آموزش و پرورش و رؤسای مناطق این نهاد، سازمان بسیج علمی و فناوری، حوزه علمیه قم، دانشگاه جامعه المصطفی، موسسه مطالعات امام خمینی(ره)، معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی برای برگزاری شایسته این همایش همکاری و هم‌فکری دارند و برای برگزاری این همایش برای اولین بار همکاری بسیار خوب و سازنده مجموعه حوزه و دانشگاه را شاهد هستیم.

قاضی مغربی از برگزاری همایش دیگری توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: یکی از مسائل مهم برای برخورد صحیح با مقوله فضای مجازی نهادسازی است که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در بسیاری از مقوله های فیزیکی این مهم انجام شده است ولی در بحث فضای مجازی در ابتدای راه هستیم و جهاد دانشگاهی با توجه به توان علمی و اجرائی و ماموریت خود یکی از بهترین گزینه برای بر عهده گرفتن مسئولیت فضای مجازی و زندگی دوم است و این آمادگی وجود دارد.

وی تصریح کرد: این نهاد می تواند شورای عالی فضای مجازی و سایر ستاد‌ها را یاری نماید و جامعه را برای برخورد با شرایط جدید در زمینه کاربرد فناوری به ویژه فناوری اطلاعات یاری نماید.

در نشست خبری مسئولان همایش «بررسی ابعاد زندگی دوم» دکتر کاظم فولادی، دبیر علمی همایش نیز به بیان نحوه برگزاری همایش پرداخت و اعلام کرد:از 28مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش، 15 مقاله پذیرفته شده که 9 مقاله در روز همایش به شکل سخنرانی ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری موفق این همایش تجربیات جهانی و همچنین بیش از 500 مقاله جهانی بررسی شده است، افزود: ایمیل، چت، شبکه های اجتماعی و هم اکنون بحث زندگی دوم (second Life) از مباحث مهم تحول ارتباطات و فناوری های ارتبطی و اطلاعاتی است و باید جامعه ، مسوولان و مردم را درباره چگونگی مواجه با آثار فرهنگی و اجتماعی آن آشنا کنیم.

دکتر کاظم فولادی نیز با تاکید بر همکاری خوب و سازنده حوزه و دانشگاه برای برگزاری این همایش افزود: در این همایش بحث های مختلف از جمله اعتیاد اینترنتی، بیماری های ناشی از کار در این فضا، سیستم های امنیتی، پزشکی و داندانپزشکی، سیستم‌های مالی، بازی‌های کامپیوتری و …. مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به بررسی مفاهیم مختلف مبتلابه این موضوع در زمینه های مختلف علمی، فقهی، قرآنی، شرعی  و عرفی و انسان شناسی افزود: این همایش و همایش بعدی جمع بندی مناسبی برای تصمیم گیران و سیاست‌گذاران کشور برای برنامه ریزی برای فضای مجازی به همراه خواهد داشت.

وی درپایان گفت: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش فضای مجازی امری اجتناب ناپذیر است ولی باید خودمان این مباحث و آثار آن را در جامعه مدیریت کنیم و برگزاری این همایش و همایش های بعدی در همین راستا تعریف می شود.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول