کلاهبرداري تحت پوشش شبکه هاي اجتماعي در کمين شهروندان

به گزارش «وبلاگ نیوز» سرگرد مختاري نسب& رئيس پليس فتا قزوين با اشاره به افزايش روز افزون انواع کلاهبرداري هاي اينترنتي که برخي از طريق ارتباطات نادرست اينترنتي در شبکه هاي اجتماعي صورت مي گيرد، آشنايي با اين شبکه ها، خطرات و پيامدهاي آن را امري ضروري دانست و گفت: بسياري از افراد براي رهايي از تنهايي خود به اينترنت پناه مي برند.

وي افزود: همچنين بعضي از افراد، به دليل عدم اعتماد به نفس در دنياي واقعي، نمي توانند روابط اجتماعي خوب و مناسبي داشته باشند به همين دليل خيلي زود جذب اين نوع شبکه ها و ارتباطات مي شوند و آن قدر براي ورود به اين اجتماع مجازي مشتاق هستند که در همان بدو ورود و عضويت، تمامي اطلاعات شخصي و محرمانه خود را در معرض ديد کاربران ديگر قرار مي دهند.

رييس پليس فتا قزوين ادامه داد: بعضي از افراد پا را فراتر نهاده و علاوه بر اطلاعات خود، اطلاعات دوستان و همکارانشان را در اختيار کاربران قرار مي دهند که کمترين خطر اين کار، دسترسي تبهکاران و افراد سود جو به اينگونه اطلاعات است؛ نتيجه نهايي اين گونه بي فکري ها، خسارت هاي مادي و معنوي جبران ناپذيري است که به فرد وارد مي شود.

مختاري نسب افزود: در اکثر شبکه هاي اجتماعي روابط زنجيره اي بين افراد وجود دارد که به مرور زمان باعث اعتماد و دلبستگي ميان آنها مي شود، در اين گونه موارد افراد حتي به افراد غريبه نيز اعتماد مي کنند در حاليکه هيچ گونه شناختي از آنها ندارند.

وي تصريح کرد: در ميان افرادي که اطلاعات شخصي آن ها در اين شبکه ها به اشتراک گذاشته مي شود، ممکن است کلاهبرداران حرفه اي نيز باشند که با جلب اعتماد کاربران به آنها نزديک و با روش هاي خيلي ساده، آن ها را مورد سوء استفاده قرارداده تا به مقاصد شوم خود دست يابند.

اين مقام انتظامي خاطر نشان کرد: اعتماد بي جا به ساير کاربران شبکه هاي اجتماعي مي تواند موجب آلودگي به انواع بد افزارها و ويروس ها شود، کافي است يک پيام به کاربر که حاوي پيوند (Link) بوده ارسال و ادعا شود که در اين لینک يک فيلم يا عکس قابل توجه موجود است؛ در حاليکه با کليک کردن بر روي آن به جاي فيلم يا عکس، کدهاي آلوده اي توسط سيستم رايانه دريافت و بر روي دستگاه کاربر نصب مي شود که از اين پس دستگاه، تحت فرمان ويروس نويس است، که اين مي تواند اثرات بدي را به همراه داشته باشد.

وي بيان کرد: هدايت يک کاربر به سمت وب سايت مورد نظر و خريد از آن يا به خطر انداختن اطلاعات حساب يک کاربر با رجوع به سايت مورد نظر همگي باعث درآمدزايي و يا کلاهبرداري مي شود.

مختاري نسب خاطرنشان کرد: افشاي اطلاعات شخصي افراد (فيلم،عکس و…)، ساخت اکانت هاي جعلي و شبيه سازي شده، هک کردن حساب‌هاي کاربري و سوء استفاده از آن، هويت سازي، انواع کلاهبرداري ها، شايعه پراکني، تخريب افراد و … از جرايم ديگري است که در شبکه هاي اجتماعي به وقوع مي پيوندد.

رييس پليس فتاي قزوين، اعتماد نابجاي کاربران به افراد ناشناس در دنياي مجازي را از علل بي شمار کلاهبرداري ها از طريق شبکه هاي اجتماعي عنوان کرد و افزود: نمي توان بطور مطلق منکر مزاياي شبکه هاي اجتماعي شد، مسلماً به دليل ايجاد بستر وسيع و مناسب براي برقراري ارتباط با تمامي نقاط دنيا، مي توان مزايايي را براي اين نوع شبکه هاي اجتماعي قائل بود.

مختاري نسب به بهره برداري صحيح و مناسب از اين پديده ي اجتماعي جديد تاکيد کرد و گفت: لازمه آن اعمال محدوديت از سوي والدين براي کودکان و نوجوانان کم سن و سال و نيز آموزش هاي فرهنگي در زمينه استفاده از اين گونه شبکه هاي اجتماعي براي فرزندان است.

وي با تاکيد بر اينکه بايد تفاوت بين اشتراک گذاري اطلاعات و فاش کردن اطلاعات را به کودکان و نوجوانان آموزش دهيم، گفت: بايد به کودکان و نوجوانان خود بياموزيم هرگز با غريبه ها در محيط مجازي صحبت نکنند.

رييس پليس فتا قزوين از والدين خواست به فرزندان خود بياموزند تا دسترسي به اطلاعات پروفايل خود را براي همه جز افراد نزديک مورد اعتماد و امن، محدود کنند.

اين مقام مسئول به والدين توصيه کرد تا با فرزندان خود در فضاي مجازي همراه شوند و براي خود در سايت هايي که فرزندانشان در آن عضويت دارند، صفحه اي بسازند و عضو شوند؛ همچنين هميشه ارتباط دوستانه ي خود با فرزندان‌شان را حفظ کنند تا آنها بدانند والدین هميشه آماده صحبت با آنها در رابطه با هر مشکل يا مسأله اي که براي آنان در فضاي مجازي رخ مي دهد، هستند.

مختاري نسب مجدداً تاکید کرد: بر اساس مصوبه جديد کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه، لينک دادن به تارنماهاي فيلتر شده از جمله شبکه‌هاي اجتماعي فيس‌بوک و گوگل پلاس، جرم محسوب شده و براساس اين قانون با وبلاگ‌ها و پايگاه‌هاي اينترنتي متخلف برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول