مراقب اپلیکیشن‌های فیس‌بوک باشید

به گزارش وبلاگ‌نیوز و به نقل از مدیانیوز، دویچه‌وله گزارش داد: استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در شبکه اجتماعی فیسبوک می‌تواند امنیت کاربران و دوستان‌شان را با خطرات جدی روبرو کند. به همین دلیل باید در استفاده از این اپلکیشن‌ها دقت و وسواس بسیار زیادی را به خرج داد.

شاید در باور بسیاری از کاربران فیسبوک اپلیکیشن‌های موجود در این شبکه توسط اداره کنندگان آن ارائه می‌شود. اما واقعیت ان است که فیسبوک در قبال شیوه عملکرد این اپلیکیشن‌ها مسئولیت نداشته و افراد و شرکت‌های مختلف این باصطلاح اپ‌ها را تولید می ‌کنند.

دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران

یکی از اپلیکیشن‌های پر طرفدار کاربران ایرانی، اپ یادآوری تاریخ تولد است. این اپ با عنوان “I want to add your birthday” شناخته می‌شود تاکنون بیش از ۱۰ میلیون کاربر داشته است.

کاربری که بخواهد از این اپلیکیشن استفاده کند باید مجموعه‌ای از اطلاعات خود را در اختیار سازندگان آن قرار دهد. در بخش تنظیمات این اپ به این اطلاعات اشاره شده است.

این اپلیکیشن این اطلاعات را از کاربران خود دریافت می‌کند: اطلاعات پایه، ایمیل ادرس اصلی که ممکن است مخفی باشد، اطلاعات پروفایل شامل توضیحات، فعالیت‌ها، تاریخ تولد، جزییات تحصیلات، گروه‌هایی که کاربر در آن عضو است، محل سکونت، صفحات مورد علاقه، وضعیت تاهل (relationship status & details)، دیدگاه سیاسی و مذهبی، آدرس وب‌سایت و همینطور تاریخچه کاری.

اما این همه اطلاعاتی نیست که کاربر در اختیار این اپلیکیشن قرار می‌دهد. سازندگان اپ اجازه دارند به همه رویدادها، یاداشت‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و تمامی استاتوس‌های کاربران دسترسی داشته باشند.

ایجاد خطر ناخواسته برای دیگر اعضای فیسبوک

در بررسی تنظیمات اپلیکیشن‌ها به موارد دیگری می‌توان برخورد که نشان می‌د‌هد چگونه ممکن است اطلاعات یک کاربر فیس‌بوک بدون اطلاع و ناخواسته مورد سواستفاده تولید کنندگان اپلیکیشن‌ها قرار گیرد.

به عنوان نمونه در اپلیکیشن یادآوری تاریخ تولد، سازندگان این اپ اجازه خواهند داشت به تمامی اطلاعاتی که در بخش پروفایل دوستان کاربر نیز وجود دارد دسترسی داشته باشند.

به این صورت اطلاعات کاربری که حتی از این اپلیکیشن استفاده نمی‌کند نیز به واسطه استفاده یکی از دوستانش در اختیار سازندگان اپ قرار می‌گیرد. اطلاعاتی شامل تمام مواردی که در بالا برای کاربر استفاده کننده اپ ذکر شد.

اما خطر جدی وقتی است که کاربر برخی از عکس‌ها، ویدیوها و یا نوشته‌های خود را تنها با تعداد اندکی از دوستان و یا بستگان خود در فیسبوک به اشتراک گذاشته‌ و یا در پوشته‌ای که ظاهرا تنها دسترسی وی به آن امکان پذیر می‌باشد ذخیره کرده است.

در بخش تظیمات اپلیکیشن یادآوری تاریخ تولد تصریح شده است که اجازه دسترسی به هرگونه اطلاعاتی که کاربر با دوستانش و یا بالعکس به اشتراک می‌گذارند، وجود دارد.

رواج اپلیکیشن‌های فارسی سرگرم کننده

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی در مورد احتمال افشای اطلاعات خصوصی صدها هزار کاربر ایرانی منتشر شد که از یک اپلیکیشن با عنوان «همسر آینده شما چه شکلی خواهد بود؟» استفاده می کردند.

این اپلیکیشن همچون اپلیکیشن “I want to add your birthday” به اطلاعات زیادی از کاربران دسترسی دارد. تعداد زیادی از این اپلیکیشن‌های فارسی نیز در فیس‌بوک فعال هستند که صدها هزار کاربر اطلاعات خود و دوستانشان را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند.

اپلیکیشن‌های همسر آینده من، فرزند شما چه شکلی خواهد بود، در زندگی قبلی خود چه بودید، بیننده‌ پروفایل شما چند نفره، شما شبیه چه هنرپیشه‌ای هستید و صدها اپلیکیشن دیگر در عین حال که جز سرگرمی موقت کاربرد دیگری ندارند می‌توانند خطرات جدی برای اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک ایجاد کنند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول