آواتار، در تقابل با مهدویت است

به گزارش خبرنگار «وبلاگ‌نیوز»،‌ همایش تخصصی «بررسی ابعاد زندگی دومي» به همت پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و همکاری سایر سازمان ها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی دوشنبه 7اسفند در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران برگزار شد.

سعید قاضی مغربی معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی و رییس این همایش در سخنرانی افتتاحیه گفت: در بیشتر موارد فناوری زودتر از فرهنگ سازی برای آن فناوری در کشورمان رایج می شود.

وی افزود: ضریب نفوذ «سکند لایف» یا «زندگی دوم» در کشور ما زیاد نیست اما پیش بینی می شود این میزان افزایش پیدا کند، بر همین اساس تصمیم به تولید محتوا و آینده پژوهی در این زمینه کردیم.

قاضی مغربی درخصوص اهداف این همایش گفت: تبیین ابعاد فلسفی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و فنی «زندگی دوم»، آشنایی کارشناسان و دست اندرکاران فضای سایبر (مجازی) با «زندگی دوم»، آشنایی و استخراج زمینه‌های تحقیقاتی درباره «زندگی دوم»، آگاهی بخشی به قشرهای مختلف مردم درباره «زندگی دوم»، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات «زندگی دوم» از جمله اهداف این همایش است.

 همچنین در ادامه، کاظم فولادی دبیر علمی این همایش نیز با اشاره به ظهور تدریجی پست الکترونیک (رایانامه)، گپ (متن، ‌صوتی و تصویری) و شبکه های اجتماعی که بیشتر در جمع تحصیلکرده ها رایج شده است گفت: ظرفیت های علمی و نظری در حوزه زندگی دوم، مشخص کردن دغدغه های موجود، تعیین مسایل مهم پژوهشی بومی در حوزه زندگی دوم،‌ ارتباط حوزه و دانشگاه برای بررسی مسائل عملی مشابه از دستاوردهای مهم این همایش تخصصی به شمار خواهد رفت.

در ادامه همایش بررسی ابعاد مختلف زندگی دوم، علی قبادی – عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و رییس پژوهشکده خانواده و مدرسه – مقاله علمی خود با موضوع «زندگی دوم از نظر تا عمل» ارائه داد.

 وی در بخشی از مقاله خود عنوان کرد: مفهوم «زندگی دوم» از انسان‌شناسی فلسفی و ایدئولوژی بررسی می‌شود که این ابزار در زندگی حقیقی و مجازی قابل شناسایی است. «زندگی دوم» به صورت ساختگی و خوشایند است.

 حکمرانی در فضای مجازی موضوع دیگری بود که علی صباغیان – استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران – در قالب مقاله علمی مطرح کرد.

 وی در بخشی از این مقاله بیان کرد: سازمان‌های تنظیم‌کننده قوانین در دنیای حقیقی وجود دارند اما در فضای سایبر هیچ سازو‌کار مشخصی وجود ندارد وهمه امور براساس عرف تعیین می‌شود و بخش کمی از آن براساس قوانین دنیای حقیقی و جرائم رایانه‌ای تاثیر‌پذیر است.

 آواتار در تقابل با مهدویت است

دکتر حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین در سخنرانی خود با موضوع « درآمدی بر دکترین زندگی دوم» در این همایش در خصوص مخاطرات آواتارسازی گفت: نوعی انحراف فرهنگی ایجاد شده است که به شدت در تقابل با مهدویت است. تا دیروز تنها یک منجی وجود داشته است و هم اکنون در فضای سایبر با پشتوانه نظریه آواتار (آنچه که در ذهن داری در آواتار محقق کن و با آن زندگی کن) منجی‌های شخصی پدید آمده‌‌اند.

وی «هستی‌‌شناسی» و «معرفت شناسی»  زندگی دوم را درهم‌آمیخته تلقی کرد و آواتارسازی را به عنوان سازوکارهای مجازی آنلاین، به عنوان یک پدیده جهانی ارزیابی کرد.

 رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال، با اشاره به افزایش خودکشی‌ها در غرب، این مسئله را از دیگر مخاطرات آواتار ارزیابی کرد و افزود: ریشه این خودکشی‌ها را در نفرت از خود واقعی در برابر آن فضای ایده‌ال  ترسیم شده است؛ فرد یک زندگی تخیلی ایجاد می‌کند و با دیگران در آن تعامل دارد و برای وی لذت‌بخش است و می‌خواهد با آن عجین شود، هنگامی که زندگی واقعی خود را می‌بیند می خواهد آن را نفی و نابود کند.

عباسی افزود: اساسا شخصیتی که از خود نشان می‌دهید همان آواتارها هستند. اسطوره جای خود را به آواتار داد. ما ذهن را به اشتراک می‌گذاریم و یک همگرایی اتفاق می‌افتد در واقع پدیده بین الاذهانی رخ می‌دهد.

وی درباره اسطوره‌سازی گفت: اسطوره‌سازی سازو کاریست که ملت‌ها آنچه را که می‌خواستند باشند و در عالم واقعیت نمی‌توانستند باشند، تخیل می‌کردند. در واقع شخصیت‌های اسطوره‌ای امتداد عناصر خوب و بدی که خارج از ظرفیت ما بودند، هستند؛ حال آنچه تا دیروز در ذهن وجود داشت هم‌اکنون می‌توان در فضای سایبر داشت. هر چه تخیل می‌شود هم‌اکنون در ذهن موازی فضای سایبر می‌توان آورد.

رئیس اندیشکده یقین، با اشاره به سه موج جهان موازی،زندگی دوم و آتار به جای اسطوره در مقابله با زندگی دوم گفت: با سه پدیده کلیدی فرهنگی روبرو هستیم. وقتی صحبت از جهان موازی می‌شود، بین عینیت و ذهنیت فرق قائل شده‌ایم.  فهم زندگی دوم منوط به فهم جهان موازی است.

وی نوجوانان را مخاطب اصلی زندگی دوم و مخاطرات آن دانست و ادامه داد: از مخاطرات اعتقاد به جهان موازی در آینده، مورد هجوم قرار گرفتن معاد و ایمان به آخرت دانست زیرا در اسلام اعتقاد به عوالم متوالی است. دنیا، برزخ و عقبا و حرکت ما در توالی عالم‌هاست. در صورتیکه نگاه به جهان موازی، به این معناست که عالم‌ها تا بینهایت به موازات هم ادامه دارند.

وی در ادامه آینده را در گذر از جامعه مجازی به سمت جامعه الحاقی توصیف کرد: وقتی تبعات فرهنگی این سه وجه فرهنگی هنوز به طور کامل بررسی نشده است چگونه می‌توانیم تبعات اجتماعی و یا اقتصادی آن را دریابیم؟

 بنابر این گزارش از 28 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، 10 مقاله در موضوعات جهان شناسی فضای سایبر، حیات شناسی سایبر(شناخت زندگی دوم و ررسی مفاهیم پایه در حوزه زندگی دوم) و انسان شناسی فضای سایبر(آواتار شناسی، جامعه سازی و زندگی دوم، بررسی ارائه دهندگان خدمات زندگی دوم) ارائه شد. در این همایش همچنین ابعاد فرهنگی، آموزشی، ‌امنیتی، ‌اجتماعی، اقتصادی، ‌سلامت و حقوق در زندگی دوم در این همایش مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول