در اجرای نقاط تبادل اطلاعات از آنگولا و افغانستان هم پایین‌تریم

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ICTPRESS ، دکتر علیرضا شاه‌میرزایی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، روز یکشنبه در همایش بین المللی مخابرات با انتقاد از وضعیت تبادل اطلاعات در داخل و خارج کشور و میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته، گفت: در حوزه اجرای نقاط تبادل اطلاعات از آنگولا و افغانستان و در بحث ظرفیت ترانزیت ارتباطی از کشور ترکیه هم پایین تر هستیم.

وی با اشاره به مشکلات عمده حوزه فضای مجازی کشور و وجود اختلاف نظرهای مختلف در این حوزه اظهار داشت: با توجه به زیر ساختهایی که پیش از این در این حوزه ایجاد شده است اختلاف نظرهای موجود به راحتی حل نخواهد شد و در این زمینه لازم است که تغییرات متعددی ایجاد شود.

شاه‌میرزایی، با اشاره به سالگرد تاسیس شورای عای فضای مجازی کشور خاطر نشان کرد: از آنجایی که این شورای عالی فرابخش بوده و به هیچ دستگاهی وابستگی ندارد می تواند بدون تعصب روی یک بخش خاص عمل کرده و تغییرات اساسی و مدیریتی ایجاد کند؛ باید گفت شورای‌عالی فضای مجازی وابستگی به هیچ یک از سه قوه کشور ندارد و از آنجایی که فراتر از قوه ها کار می کند نگاهی ملی به حوزه فضای مجازی خواهد داشت.

عوض حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی، با تأکید بر اینکه در حوزه محتوایی فضای مجازی باید همفکری، همکاری و کارشناسی بیشتری صورت بگیرد، یاد آور شد: از آنجایی که شورای عالی فضای مجازی با حضور تمامی دستگاه‌های مرتبط در کشور تشکیل شده است هم اکنون نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت نیز در این شورا حضور دارد و یکی از اعضای حقوقی این شورا به حساب می آید.

رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور با اشاره به وضعیت فعلی ترانزیت ارتباطی ایران و نقاط تبادل اطلاعات در این حوزه خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی ها برای ارائه مجوز اپراتورهای IXP ( نقاط تبادل اطلاعات) انجام شود که تاکنون برنامه ریزی های شایسته ای در این زمینه صورت گرفته است برای مثال کشورهایی مانند افغانستان و آنگولا هم این اپراتور را دارند اما در کشور ما هیچ برنامه ریزی در این زمینه نشده است.

درحوزه IP ترانزیت نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران رتبه خوبی را شاهد نیستیم و در حالی که قرار بود هاب ارتباطی منطقه و رتبه دو فناوری را داشته باشیم هم اکنون رتبه 7 را داریم و سرعت و میزان سرمایه گذاری کشورهای منطقه از ما بالاتر است. برای مثال ظرفیت پهنای باند اینترنت کشوری مانند ترکیه 1600 گیگا بیت است اما ما زیر 100 هستیم.

شاه میرزایی خاطر نشان کرد: دلیل انتقال مالکیت پهنای باند اینترنت از آمریکا به اروپا موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشورهای اروپایی که این ظرفیت در کشور ما نیز وجود دارد اما ما از موقعیت جغرافیایی کشورمان تاکنون به نحو مناسب استفاده نکرده ایم.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول