فضای وب، فضای بسیار «بی‌ادبی» است

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار اعضای شفقنا در پاسخ پرسشی پیرامون اخلاق در فضای مجازی پرداخت و گفت: متاسفانه فضای وب، فضای بی ادبی است. من از سایت های خارجی اطلاع ندارم ولی قطعا آنها هم این گرفتاری را دارند. یکی از علت‌های آن این است که افراد در فضای وب تبدیل به شخصیت‌های مجازی می‌شوند و هنگامی که شخصیت مجازی شد، از حالت شخصی که می‌خواهد مردم او را خوب ببینند و خوب بدانند خارج می‌شود. یکی از مواردی که موجب سالم ماندن جامعه می‌شود، این است که انسان ها دوست دارند دیگران آنها را خوب بدانند؛ این یک نعمت خدادادی است و به همین دلیل افراد حتی اگر بیماری‌های بسیاری در درون و روح خود داشته باشند، برای اینکه از سوی جامعه طرد نشوند تلاش می‌کنند خود را در برابر دیگران فردی هنجارمند و مودب نشان دهند.

او با ارائه مثالی بیان کرد: مودب بودن یعنی رعایت کردن آداب اجتماعی، به فرض فرد مسنی وارد اتوبوس می شود و آن شخص نوعی با وجود اینکه تمایل ندارد اما به دلیل سنگینی نگاه جمع، از جای خود بلند می شود و جای خود را به او می دهد. بنابراین بسیاری از تن دادن های انسان ها به هنجارهای اجتماعی که همان ادب باشد به این دلیل نیست که در درون خود متخلق هستند که ای کاش این گونه باشد، درصدی از آن به خاطر همان است که پیش از این گفته شد اما در فضای وب، شخصیت مجازی درست می‌شود که از این گرفتاری خارج است زیرا با نام دیگری وارد شده است. این ناشناس بودن موجب بروز پیدا کردن آنچه ورای این ادب ظاهری وجود دارد خواهد شد.

عدم رعایت ادب ظاهری نتیجه فضای مجازی است

مدیر موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) عدم رعایت ادب ظاهری را نتیجه فضای مجازی خواند و با تاکید بر لزوم مقابله با بد اخلاقی تصریح کرد: باید دانست که بدی به خود ما بازگشت می‌کند. در فضای مجازی، حتی اگر به شخصیت مجازی فرد توهین نیز بشود ناراحت نمی‌شود زیرا او را خود نمی‌داند، با زبان او دشنام می دهد و به او هم که دشنام می‌دهند متاثر نمی‌شود چون هم او هست و هم او نیست. ممکن است به تدریج همین بازخورد در آینده به شخصیت های حقیقی آنها در جامعه نیز تسری پیدا کند.

او با اشاره به آیه ‌«لاتتخذو الیهود و النصری اولیاء…» در قرآن کریم، توضیح داد: این توصیه خداوند یک علت دقیق عقلی دارد زیرا به مرور زمان قبح اعمالی که آنها مرتکب می‌شوند، مانند مصرف مشروب، در ذهن شخص می‌شکند زیرا حُسن آن انسان، آن قبح را پوشش می‌دهد یعنی مثلا با خود می‌گوید این فرد نماز نمی‌خواند اما انسان خیلی خوبی هم هست در صورتی که حسن این فرد می تواند ناشی از مسایل دیگری باشد و باید بین کار آن شخص و خود او تمایز قایل شد.

هزینه‌های حضور با شخصیت حقیقی در فضای مجازی باید کاهش پیدا کند

سیدحسن خمینی با تاکید بر این‌که متاسفانه فضای وب فضای بسیار بی‌ادبی است، گفت: هر جا هم که افراد بتوانند با شخصیت‌های مجازی حضور پیدا کنند این مسئله بدتر می‌شود؛ یکی از راه‌های مقابله با این بی‌ادبی موجود، این است که دامنه حضور شخصیت‌های حقیقی را افزایش دهند، یعنی هزینه اینکه اشخاص با شخصیت حقیقی خود وارد فضای مجازی شوند تا این اندازه بالا نرود که مجبور شوند سراغ حالت شخصیت‌های مجازی بروند. باید به دنبال راه‌های دیگر نیز بود اما در حال حاضر باید این این درد را شناخت و پذیرفت. درد این است که فضای وب فضای مودبانه‌ای نیست و ما به عنوان انسان‌هایی که با چنین فضایی که لازمه زندگی ماست، مواجه هستیم و نمی‌توان آن را حذف کرد. به عنوان یک ایرانی، یک مسلمان یا یک متخلق باید در این راستا تلاش کنیم.

او افزود: مطرح کردن این بحث، توصیه و تلنگر به دیگران و این‌که همه باید تلاش کنند و به آن بپردازند تا مورد توجه جامعه قرار گیرد خود، گامی به جلو خواهد بود.

تاثیرگذاری یک رسانه الزاما به تعداد بازدیدکنندگان آن نیست

مدیر موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(س) با بیان این‌که تاثیرگذاری یک رسانه الزاما به رتبه او در رتبه بندی های جهانی یا تعداد بازدیدکنندگان آن نیست، تصریح کرد: چه بسا سایت هایی هستند زرد اند که رتبه بسیار بالایی نیز دارند البته رسانه ها به این مساله نیز باید توجه کنند و حتما اینکه سه نفر حرف را بشنوند بهتر از شنیدن دو نفر است اما تاثیرگذاری الزاما به این موضوع ارتباط ندارد. تاثیرگذاری این است که با افراد مختلف ارتباط برقرار شود و سایت شفقنا تبدیل به پایگاه بین‌المللی همکاری‌های مختلف شود و تنها یک سایت نباشد. هر خبرنگار باید تبدیل شود به «یک سایت مولد خبر شیعه».

او در پایان در خصوص کمرنگ شدن فعالیت برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی بیان کرد: شاید اداری شدن ناشی از گذر زمان و پیرشدن مجموعه‌ها دلیل این کمرنگ شدن فعالیت‌ها باشد، اما به تدریج که سیستم اداری شد و از شکل کار دلی خارج شد تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد. این امر – یعنی کار کردن با دل – مستلزم این است که فضای صمیمی و دوستانه در محیط حاکم باشد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول