احضار مدیر مسئول روزنامه خورشید در موضوع پرونده «ستار بهشتی»

به گزارش «وبلاگ نیوز»، روزنامه «خورشید» امروز یکشنبه 18 فروردین در تیتر اول خود، از محاکمه «محمدرضا تقوی‌فرد»، مدیر مسئول این روزنامه در دادگاه 76 کیفری استان تهران خبر داد. تقوی‌فرد در گفت‌وگویی با ایسنا، مدعی شده است که دلیل این محاکمه، انتقاد از موضوع مرگ «ستار بهشتی»، وبلاگ‌نویس تحت بازداشت پلیس فتا بوده است.

تقوی‌فرد در این زمینه می‌گوید: بعد از فوت ستار بهشتی در بازداشت، شبکه ایران مصاحبه‌ای با من داشت و از من در این رابطه سوالی پرسید که من نیز گفتم من به عنوان یک نویسنده از مرگ این وبلاگ‌نویس در حین بازداشت خجالت می‌کشم و بسیار هم متاثر شده‌ام. دادستانی تهران همان زمان اعلام جرم می‌کند و می‌گوید چرا این حرف‌ها زده شده است. همان موقع من مصاحبه‌ای انجام دادم و به موضوع اعتراض کردم که بازپرس پرونده ستار بهشتی من را احضار کرده است و چطور می‌تواند در این زمینه قضاوت عادلانه‌ای داشته باشد؛ زیرا خود این بازپرس و عملکرد او مورد انتقاد است.

مدیر مسئول روزنامه خورشید در ادامه گفت: امروز بسیاری از روزنامه‌نگاران ما افراد حقوقدان و آشنا با مسائل حقوقی هستند و درک می‌کنند که چطور ممکن است جرمی در رباط‌کریم اتفاق بیفتد، منزل متهم یعنی محل اقامت متهم و محل وقوع جرم در رباط‌کریم باشد و صلاحیت محلی رسیدگی به جرم در آنجا باشد اما از تهران نیابت بدهند و متهم را به تهران بیاورند.

روزنامه خورشید

نیم‌صفحه اول روزنامه خورشید در روز 18 فروردین 1392

تقوی‌فرد افزود: نظارت بر بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها جزء وظایف مسلم قوه قضاییه است. در دادگاه کهریزک، متهمان را به این دلیل تحت تعقیب قرار داده‌اند که بر بازداشتگاه کهریزک نظارت نداشتند و به همین خاطر حتی اتهام معاونت در قتل را تفهیم کرده‌اند. اگر این اتفاق در دادگاه کهریزک می‌افتد در مورد پرونده ستار بهشتی نیز باید رخ بدهد. یعنی در مورد پرونده ستار بهشتی نیز واقعا عدم نظارت دستگاه قضایی بر بازداشتگاه باعث می‌شود که چنین اتفاقی بیفتد؛ بنابراین هم بازپرس پرونده ستار بهشتی و هم دادستان تهران باید پاسخگو باشند.

مدیرمسئول روزنامه خورشید ادامه داد: نگاه کنید خود پرونده ستار بهشتی هنوز به دادگاه نرسیده اما ما که به عنوان روزنامه‌نگار راجع به این موضوع اظهارنظر کرده‌ایم، پرونده‌مان فردا در دادگاه رسیدگی می‌شود در حالی که باید به پرونده اصلی به سرعت رسیدگی می‌شد. در مورد پرونده کهریزک موضوع به دادگاه نظامی ارجاع شد اما در مورد پرونده ستار بهشتی، پرونده در دادسرای جنایی رسیدگی می‌شود و دادسرای جنایی زیر نظر دادستانی تهران است که باید پرسید آیا واقعا دادسرای جنایی که زیر مجموعه دادستانی تهران است به اشتباهات، کوتاهی‌ها و مسائلی که مرتبط به دادستانی تهران خواهد بود رسیدگی خواهد کرد؟ و آیا اصلا اجازه و توان این رسیدگی را دارد؟

تقوی‌فرد گفت: در حالی که هنوز پرونده ستار بهشتی به دادگاه نرفته و زمان رسیدگی برای آن تعیین نشده ما محاکمه می شویم که چرا راجع به آن واقعه صحبت کرده‌ایم. اگر ما حرف نزنیم و ورود نکنیم و دنبال حقوق هم‌میهنانمان در کشور نباشیم طبیعی است که در خارج از کشور عده‌ای می‌آیند و از منظری دیگر و متناسب با منویات خودشان به موضوع ورود می‌کنند و مطالبی را در مورد دستگاه قضایی و نظام ما بگویند در حالی که واقعیت ماجرا این است که همه باید در چارچوب قانون حرکت کنند و این اتفاق حتما می‌افتد و اگر مامور یا مامورانی در موردی خطا کردند باید به خطای آنها بر اساس قانون رسیدگی شود.

مدیرمسئول روزنامه خورشید افزود: من حتما در دادگاه حاضر خواهم شد و مطمئن هستم که دستگاه قضایی با عدالت‌گرایی به این موضوع ورود خواهد کرد و خوشبین هستم به اینکه در واقع می‌توانم در رابطه با حقانیت آنچه که گفتم در دادگاه دفاع خوبی داشته باشم و مطمئن هستم که هم هیات منصفه و هم رییس دادگاه به این موضوعات توجه خواهد کرد اما آنها همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشند که روزنامه خورشید متعلق به کارگران، بیمه‌شدگان و بازنشستگان است و من به عنوان مدیر مسئول این روزنامه که حکم نوکری این کارگران را دارم نمی‌توانم ببینم که یک کارگر وبلاگ‌نویس بر اثر قصور افرادی جان خود را از دست می‌دهد و من در برابر این موضوع سکوت کنم.

تقوی‌فرد در پایان نیز درخواست کرد که «در سال حماسه سیاسی و اقتصادی امکان آفرینش حماسه سیاسی در کشور وجود داشته باشد و با سعه صدر اجازه بدهد که در چارچوب قانون فضای مطبوعات باز باشد و امکان خلق حماسه سیاسی در کشور وجود داشته باشد.»

امتیاز روزنامه «خورشید» به سازمان تأمین اجتماعی تعلق دارد و از جمله روزنامه‌های حامی دولت محسوب می‌شود.

تحقیقات روی پرونده «ستار بهشتی» ادامه دارد

گیتی پورفاضل، وکیل پرونده «ستار بهشتی» هم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امروز به شعبه رسیدگی کننده به پرونده مرگ ستار بهشتی در دادسرای امور جنایی پایتخت مراجعه و گواهی انحصار وراثت که توسط خانواده ستار بهشتی و با دستور رییس شعبه تهیه شده بود را ضمیمه پرونده کردم.

وی با بیان این‌که «از سوی شعبه رسیدگی کننده زمانی برای ارسال پرونده به دادگاه تعیین نشده است» گفت: از نظر شعبه رسیدگی کننده تحقیقات بر روی این پرونده هنوز ادامه دارد، ولی من برای فرستاده شدن پرونده از دادسرا به دادگاه روزشماری می‌کنم زیرا تا زمانی که پرونده در دادسراست به من اجازه مطالعه پرونده را نمی‌دهند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول