شبکه‌های اجتماعی و دروغ‌هایی که «همه‌گیر» می‌شود

به گزارش «وبلاگ نیوز»، وبلاگ «یک‌پزشک» به نقل از سایت انگلیسی‌زبان technology tell نوشت: هنگامی که فاجعه‌ای طبیعی، بحران یا یک حادثه تروریستی اتفاق می‌افتد، واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی متفاوت است.

افراد مختلف به تناسب شخصیت، دانش، بینش و نوع اطلاع‌رسانی که به آنها می‌شود، به صورت‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند؛ یکی از واکنش‌ها شایعه‌پردازی یا کمک ناخواسته به اشاعه شایعه است.

بعضی از افراد اصولا به خلق کردن شایعه علاقه دارند، آنها انگیزه‌های مختلفی از این کار دارند: جلب توجه، مشهور شدن، ظاهر یک آدم خیر به خود گرفتن، انگیزه‌های سیاسی و حتی اقتصادی. برای بعضی‌های گرفتن چند «لایک» بیشتر می‌تواند انگیزه باشد.

اما در مورد حادثه بمب‌گذاری در ماراتون بوستون که به کشته شدن ۳ نفر و مجروح شدن ده‌ها نفر دیگر انجامیده، دروغ‌ها و مطالب کذبی در فیس‌بوک منتشر شده است که مروری بر آنها می‌تواند جالب باشد و در عین حال نشان بدهد که چطور شایعه می‌تواند راه خود را باز کند.

شایعه اول

عکس منتشر شده از دختربچه کشته شده در ماراتن بوستون

ادعا شده بود که این دختربچه یکی از قربانیان حادثه بوده است، مردم هم بدون هرگونه تأمل این عکس را «ری‌شیر» می‌کردند. معلوم نیست که اولین کسی که این عکس را به اشتراک گذاشته بود، چه کسی بود، شاید او برای افزودن بر تراژدی حادثه این کار را کرده بود.

اما اگر کسی فقط کمی فکر می‌کرد، فریب این عکس را نمی‌خورد و متوجه می‌شد این عکس ربطب به حادثه ندارد، چرا که:

– کودکی که در حادثه کشته شد، یک پسربچه بود، نه یک دختربچه.

– شماره نصب شده روی پیراهن دختر، شماره ماراتون بوسوتون نیست.

– و اصولا برای اینکه کسی در یک مسابقه رسمی ماراتون شرکت کند باید ۱۸ سال به بالا داشته باشد.

شایعه دوم

عکس دیگری هم در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته بود که در آن تصویر محو مردی روی بام یکی از ساختمان‌های اطراف محل حادثه مشخص بود. در متن هماره عکس عاجزانه از مردم خواسته شده بود که عکس را به سرعت به اشتراک بگذارند، چرا که به دلایل مرموزی، فیس‌بوک این عکس را به سرعت حذف می‌کند.

یک ناشناس در بوستون

جالب اینجا بود که این عکس به قدری محو بود که اصلا مشخص نبود، در حال دیدن یک فرد هستیم یا یک دودکش روی ساختمان. هیچ دلیلی هم وجود ندارد که عکس ربطی به عامل حادثه داشته باشد و فیس‌بوک و FBI هم اصلا عکس را حذف نکرده بودند.

شایعه سوم

دروغ سوم پخش‌شده در فیس‌بوک این بود که صفحه‌ای در مورد حادثه با عنوان Thoughts Go Out to All Involved in the Boston Explosions دو روز قبل از حادثه درست شده است. بنابراین کسانی که به تئوری توطئه علاقه داشتند با توجه به این صفحه شایع کردند که دولت در حادثه دست داشته است.

غافل از اینکه تاریخ درست شدن این صفحه، هیچ چیزی را ثابت نمی‌کند، چون صاحب یک صفحه می‌توانید تاریخ تأسیس یک صفحه فیس‌بوک را به دلخواه تغییر بدهد. (تاریخ شروع را در قسمت اطلاعات پایه می‌توانید هر سالی انتخاب کنید.)

پس قبل از اینکه در طی حوادث مهم، چیزی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید یا لایک کنید یا دیگران را توصیه به انجام آن کنید، خودتان کمی در مورد بیاندیشید.

هیچگاه فکر نکنید که اگر کمتر از دیگران واکنش نشان بدهید، ناخودآگاه بی‌احساس جلوه می‌کنید یا شخصیت منفعلی در دنیای آنلاین محسوب می‌شوید.

با گذشت زمان این واکنش‌های منطقی شما به حوادث است که برایتان اعتبار ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول