در «فیس‌بوک ایثار و شهادت» چه خبر است؟

«سایت اینترنتی ایثار کلوب (فیس بوک ایثار و شهادت) با هدف ایجاد همبستگی و ارتباط میان کاربران و وبلاگ نویسان حوزه ایثار و شهادت آغاز به کار کرد.»

این خبری بود که 12 مهر ماه 1391 تیتر اکثر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخل کشور شد. به نقل از مدیر این شبکه اجتماعی که هدف راه اندازی آن را تجمیع فعالان حوزه ایثار و شهادت در فضای سایبری عنوان کرده بود، قرار بود این سایت سیستم وبلاگ‌دهی هم داشته باشد که در نمایشگاه رسانه های دیجیتال از آن رونمایی شود.

اکنون که بیش از 6 ماه از آغاز به‌کار این شبکه اجتماعی می گذرد به گشت و گذاری در این شبکه پرداختیم تا ببینیم آیا امکاناتی که قرار بود در اختیار کاربران داده شود راه اندازی شده است یا خیر؟

این شبکه اجتماعی که با یک پلتفرم متن باز برای ایجاد سرویس میکروبلاگ چند رسانه ای در جهت رد و بدل کردن پیام های کوتاه و با امکان پیوست فایل در فضای مجازی راه اندازی شده است اکنون حدود 12هزار و 500 عضو در قالب 38 گروه فعالیت دارند که این خود قابل بررسی و تامل است.

مدیران این شبکه اجتماعی 3 نفر بوده که در مجموع فقط 5 پست ارسال کرده اند. بیشترین مطلب در شبکه اجتماعی ایثار و شهادت را رباتی با نام duke100 با تعداد 560 مطلب یعنی حدود 110 برابر مدیران این شبکه ارسال کرده است که در این 560 پست به تبلیغ باتری و لوازم جانبی رایانه همراه پرداخته و بیشترین ارسال های بعدی بعد از دو کاربر انسانی نیز توسط ربات هایی با نام lisapeter و Henderson بوده که آن ها هم به تبلیغ مشابه ربات اول پرداخته اند. ربات بعدی با عنوان eachslim به تبلیغ داروها و البسه لاغری خارجی پرداخته اند جالب تر اینکه تصاویر و یا آوارتوری که برای حساب کاربری آن ها انتخاب شده هیچ گونه سنخیتی با محیط ایثار و شهادت ندارند.

کاربران «روبوتیک» شبکه ایثار!

ربات‌های عضو شده در شبکه اجتماعی «ایثار و شهادت» با تصاویر نامتعارف

با بررسی تعداد کاربرانی که در این شبکه عضو شده اند و با بررسی بیشترین ارسال توسط یک ربات، نه تنها این شبکه اجتماعی برای کاربران جذاب نبوده بلکه حتی مدیران آن هم رغبتی به فعالیت در آن ندارند.

باز هم برای اطمینان بیشتر در میان کاربران جست‌وجو کردیم که تصویر زیر بیانگر این موضوع است که کاربران فقط عضو شده اند و به علت عدم جذابیت گرافیکی محیط، نبودن مدیرانی که کاربران را کنترل و هدایت کنند، صرفا عضو شده و حتی یک پست هم ارسال نکرده اند. بعید نیست 12500 عضو این شبکه اجتماعی عمدتا یا ربات بوده و یا اعضایی هستند که هیچ فعالیتی ندارند.

کاربرانی که هیچ ارسالی نداشته‌اند

عضویت کاربران بدون ارسال مطلب – برای مشاهده عکس در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید

در مصاحبه ای مدیر این شبکه اجتماعی عنوان کرده بود: شبکه اجتماعی «ایثار کلوب»، با هدف ایجاد همبستگی و ارتباط میان کاربران و وبلاگ نویسان حوزه ایثار و شهادت آغاز به کار کرده و تا کنون بالغ بر 3هزار کاربر دارد.

این در حالی است که این مصاحبه در یک ماه اول راه اندازی این شبکه بوده صرفا حدود 500 تا 600 عضو در آن ایام بیشتر نداشته است. حال مدیران این شبکه اجتماعی که آن را با عنوان ایثار و شهادت راه اندازی کرده اند نسبت به تعهدات خود که حداقل آن تجمیع فعالان حوزه ایثار و شهادت در فضای سایبری و ایجاد سیستم وبلاگ دهی بود پاسخگو باشند.

رضا عاکف، وبلاگ نیوز

انتهای پیام/.

توضیح: این یک یادداشت و منعکس کننده نظر شخصی نویسنده است. در صورتی که نظری غیر از این دارید، از این طریق حرف‌های خود را برای ما ارسال کنید.

One comment

  • متاسفانه جشنواره ایثار و شهادت نیز که در کنار این سایت بوده است مثل خود سایت تعطیل شده است
    جشنواره ای که خیلی از وبلاگ نویس ها و وب سایت ها لوگوی برنده شدن خود را در وبلاگ خود با گذشت این چند سال درج کرده اند و ان را افتخاری برای خود می دانند
    بهتر است مسئولین امر حدقل در برگزاری این جشنواره ارزشی اهتمام بیشتری داشته باشند.
    و من الله توفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول