فیلترشکن‌ها از نگاهی دیگر

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، شهرام شریف در دنیای اقتصاد نوشت : موضوع قطع دسترسی به فیلترشکن‌ها بحث داغ کاربران اینترنت در این هفته بود. روند مسدودسازی که دو ماه قبل با بستن VPNها آغاز شد، طی روزهای اخیر به مسدود کردن یک به یک پروتکل‌های مختلفی رسید که روزانه معرفی و سپس از دسترس خارج می‌شدند.

برای ورود کارشناسی به موضوع فیلترینگ باید بحث را نه صرفا از زاویه ضرورت وجود فیلترینگ که از دیدگاه تعامل و نیاز کاربران ایرانی در گستره مجازی نیز نگریست. کاربران ایرانی در مواجهه با اینترنت دچار محدودیت‌های فراوانی هستند که از سوی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی و عموما به واسطه تحریم‌ها وضع شده است.

کاربر ایرانی اجازه دانلود از مهم‌ترین فروشگاه‌های نرم‌افزاری یا تحقیق در بانک‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌های دیجیتالی را ندارد، مجموع حقوقی كه توسط کمپانی‌ها و شرکت‌های خارجی از کاربر ایرانی سلب شده با هیچ کاربر دیگری در سراسر جهان قابل مقایسه نیست. کاربران ایرانی تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند را با قیمت گزاف و بدون بهر‌ه‌گیری از خدمات پس از فروش واقعی تهیه می‌کنند، اما حتی برخی شرکت‌ها که در ایران نمایندگی فروش دارند هم دسترسی آنها به نرم‌افزارهایشان را مسدود می‌کنند. فیلترشکن‌ها در این سال‌ها بزرگ‌ترین کمک برای دور زدن تحریم‌ها و دسترسی به نرم‌افزارها و منابعی است که از کاربران ایرانی دریغ شده است.

از طرف دیگر برخی سیاست‌های چندگانه در زمینه فیلترینگ و برخی‌ سخت‌گیری‌های بی‌مورد و اشتباهات متعدد سیستم فیلترینگ نیز در سوق دادن و عادت دادن مردم به فیلترشکن‌ها موثر بوده و سرانجام نکته مهم‌تر اینکه محدودیت‌ها تنها به فیلترشکن‌ها محدود نشده و بسیاری از پروتکل‌هایی که موارد استفاده فنی قابل توجهی دارند نیز از دسترس خارج شده است.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول