ساماندهی VPNها به کجا رسید؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» ایسنا در گزارشی نوشت: شاید برای اولین بار رییس سازمان پدافند غیر عامل بود که از ارائه VPN بومی خبر داد.

آن زمان اگرچه وزیر وقت ارتباطات این گونه اعلام کرد که VPN بومی وغیربومی ندارد اما پس از مدتی، دبیر شورای عالی فضای مجازی به طور جدی بحث ساماندهی VPNها را مورد توجه قرار داد و در رسانه‌ها این گونه عنوان شد که قرار است از این پس VPN قانونی و مجاز ارائه شود.

بر همین اساس پایگاهی برای ثبت نام کاربران حقوقی در نظر گرفته شد و اعلام شد که پس از ثبت نام کاربران حقوقی افراد حقیقی نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.

اکنون در حالی که بیش از دو ماه از پایان ثبت نام کاربران حقوقی می‌گذرد، هنوز زمانی برای ثبت نام افراد حقیقی اعلام نشده و حتی اخبار موثقی در زمینه ارائه VPN شرکت‌های حقوقی نیز به گوش نمی‌رسد.

اواخر اسفند ماه سال گذشته دبیر شورای عالی فضای مجازی از انتشار فراخوان این سایت برای ثبت نام اشخاص حقیقی در آینده نزدیک خبر داده بود.

مهدی اخوان بهابادی در ادامه ارائه این خدمت را به ظرفیت‌های شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط دانسته و گفته بود: این شرکت متولی ارائه خدمات VPN محسوب می‌شود.

رییس مرکز عالی فضای مجازی در عین حال یادآور شده بود: در حال حاضر این شرکت از نظر فنی با محدودیت‌هایی مواجه است و منتظریم با دسترسی به این توانمندی در آینده‌ای نزدیک، ثبت نام برای درخواست VPNهای حقیقی آغاز شود.

البته پس از این اظهارات، شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب خبری کوتاه برروی سایت خود این‌گونه اعلام کرد که این شرکت، زیرساخت بستر‌های واگذاری VPN را فراهم کرده است.

در این خبر آمده بود: این شرکت متولی ساماندهی و اختصاص شبکه اختصاصی مجازی (VPN) در کشور است و انتقال اطلاعات و داده های با اهمیت سازمانها و نهادهای کشوری برای تبادل در فضای مجازی با استفاده از VPN از امنیت نسبی برخوردار خواهد شد.

بنا بر اظهارنظرهای رسمی امروزه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاربران اینترنت کشور با بهره‌گیری از VPN به سایت‌های مورد نظر خود سر می‌زنند.

طبق تعاریف ارائه شده اصولاً VPN به یک شبکه اختصاصی اطلاق می‌شود که از یک شبکه عمومی مانند اینترنت برای ایجاد یک کانال ارتباطی مخصوص بین چندین کاربر و دسترسی به اطلاعات بهره می‌برد؛ بهره بردن VPN از شبکه‌های عمومی مسافت را بی‌معنی می‌سازد و دردسر‌های استفاده از پروتکل‌های مختلف را کاهش می‌دهد و می‌توان از این شبکه برای دسترسی به سایت های فیلتر شده نیز بهره گرفت.

البته در اصل نمی‌توان VPN را جزو دسته فیلترشکن‌ها به شمار آورد اما با توجه به این که برخی از کاربران اینترنت برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده به کرات این نرم‌افزار را مورد استفاده قرار می‌دهند اکنون شاید استفاده به عنوان فیلترشکن یکی از کاربردهای این نرم‌افزار در نزد کاربران خانگی باشد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول