دسترسی به تارنمای فراخوانده‌شده امکان‌پذیر نمی‌باشد!

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، «دسترسی به تارنمای فراخوانده‌شده امکان‌پذیر نمی‌باشد. جهت رسیدگی به گزارشات و شکایات اینجا کلیک کنید.» تمام کسانی که مخاطب اینترنت در ایران هستند بارها با این صفحه یا مشابه آن روبه‌رو شده‌اند. صفحه‌ای که مانع دسترسی مخاطب به صفحاتی می‌شود که گفته می‌شود، طبق صلاحدید کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی، فیلتر شده‌اند. پرسش این گزارش این است که صفحه‌های جایگزین بر چه مبنایی به مخاطبان پیشنهاد می‌شوند؟

 وقتی مخاطب با چنین اخطاری مواجه می‌شود، در مقابل خود 9 کادر با رنگ‌ها و موضوعات مختلف را می‌بیند که هریک شامل چند زیرمجموعه است؛ موتور جست‌وجو، پست الکترونیک، فرهنگی و مذهبی، خانواده و سرگرمی، اشتراک‌گذاری فایل، جامعه مجازی، علمی و آمورزشی، خبری، کار و سرمایه‌ی ایرانی عناوینی هستند که در کادرهای رنگی روی صفحه ظاهر می‌شوند. عناوینی که شاید بسیاری ندانند که به سلیقه‌ی چه کسانی چیده شده‌اند.

 اگر به مدت 60 ثانیه آدرس خود را تغییر ندهید، خود به خود به صفحه‌ی دیگری منتقل می‌شوید به نام «پیوندها». در این صفحه که پس‌زمینه‌ی آن مدام با تصاویر گل و آسمان و غروب و دریا در حال تغییر است، چند عنوان موضوعی دیگر مشخص شده است. وبلاگ‌ها، ایران، کاربر محور، خدمات اینترنتی، علمی و آموزشی، خانواده و سرگرمی، خبری و فرهنگی و مذهبی موضوعات این قسمت را تشکیل می‌دهند. اگر بخواهیم از شرح زیرمجموعه‌ی همه‌ی این عناوین بگذریم، از زیرمجموعه‌ی وبلاگ‌ها نمی‌توان گذشت؛ چراکه وقتی روی آن کلیک کنید آن‌قدر اسامی جالب روی صفحه ظاهر می‌شود که چشم برداشتن از آن‌ها دشوار است.

 به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وبلاگ متعلق به حسین قدیانی- روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس -، وبلاگ وحید یامین‌پور – مجری برنامه‌ی دیروز امروز فردا -، وبلاگ منصوره صامتی – مجری رادیو و تلویزیون -، وبلاگ مهدی کوچک‌زاده – نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی -، وبلاگ پاسداران متعلق به ابوذر منتظرقائم – کارشناس رسانه و عضو هیأت موسس انجمن وبلاگ‌نویسان مسلمان -، وبلاگ مسعود ده‌نمکی – روزنامه‌نگار، کارگردان و فعال سیاسی -، وبلاگ دوئل متعلق به میثم محمد حسنی – عضو حزب‌الله سایبر و گرافیست -، وبلاگ تلخندک متعلق به عباس گودرزی – کاریکاتوریست -، وبلاگ عکاس مسلمان متعلق به سیدشهاب‌الدین واجدی – عکاس و طراح پوستر اجلاس جهانی «علما و بیداری اسلامی» -، وبلاگ مهدی نصیری – مدیرمسوول سابق روزنامه‌ی کیهان، نویسنده و روزنامه‌نگار -، وبلاگ جوش شیرین متعلق به علی درستکار – مجری تلویزیون -، وبلاگ محمد صحرایی – وبلاگ‌نویس -، وبلاگ محمدحسن قدیری ابیانه – مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا – (نام قدیری ابیانه در صفحه‌ی پیوندها «غدیری ابیانه» نوشته شده است)، وبلاگ علیرضا کاوند بروجردی – عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم -، وبلاگ علی اکبری – وبلاگ‌نویس -، وبلاگ نیما سیفی‌نژاد – مدیرعامل شرکت تعاونی حامیان فدک آستارا – و وبلاگ «نمی از یم» متعلق به مهدی بیژنی پویا – صاحب یک شرکت رایانه‌یی در قم -، لیست وبلاگ اشخاصی است که در پیوندها قرار گرفته است، البته چند وبلاگ دیگر نیز در این لیست وجود دارد که نام صاحبان آن‌ها مشخص نیست.

 لیست این پیوندها در شرایطی برای مخاطبان باز می‌شود که از دسترسی آن‌ها به هر دلیلی، به سایت‌های مورد نظرشان جلوگیری شده است. بنابراین انتظار می‌رود محتوای این پیوندها نیاز مخاطب را برآورده کند. با بررسی بخش کوچکی از همین پیوندها این پرسش مطرح می‌شود که این لینک‌ها به سلیقه‌ی چه کسی برای مخاطبان چیده شده‌اند و چه کسی برای انتخاب میلیون‌ها مخاطب تصمیم می‌گیرد؟ ملاک انتخاب چیست؟ آیا صرفا داشتن محتوای مذهبی یا محتوای سیاسی مربوط به یک جریان خاص می‌تواند مخاطب را راضی نگه دارد؟

 عبدالصمد خرم‌آبادی – دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه‌ی اینترنتی – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی نحوه‌ی معرفی سایت‌ها در صفحه‌ی پیوندها توضیح داد: لینک‌هایی که در صفحه‌ی پیوندها وجود دارد براساس صحت مطالب، اعتبار مطالب، دامنه‌ی پوشش موضوعی مطالب، به‌روز بودن (تازگی)، تعاملی بودن (دوسویگی)، دسترسی‌پذیری، خدمات، کاربرپسندی، مدیریت مخاطب و جامعیت و تراکم فرامحلی انتخاب شده‌اند. روی درگاه خدمات الکترونیکی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ، سامانه‌ای تحت عنوان «درخواست معرفی در پیوندها» ایجاد شده و در این سامانه درباره‌ی معیارها و نحوه‌ی معرفی سایت‌ها در صفحه‌ی پیوندها اطلاع‌رسانی شده است.

 مشاور قضایی دادستان کل کشور همچنین درباره‌ی لیست وبلاگ‌های موجود در صفحه‌ی پیوندها، بیان کرد: رده‌بندی وبلاگ‌ها نیز بر همین اساس است؛ یک گروه برای ارزیابی وضعیت وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایی که درخواست درج در پیوندها را دارند تعیین شده است. براساس ارزیابی آن‌ها، یک وبلاگ یا وب‌سایت در صفحه‌ی پیوندها قرار می‌گیرد؛ اما بعضا بعد از قرار گرفتن یک تارنما در پیوندها مشاهده می‌کنیم که بعضی از آن‌ها که قبلا شرایط لازم را داشته‌اند، به‌تدریج امتیازات لازم را از دست داده‌اند. بنابراین موضوع بررسی و تارنمای مورد نظر از لیست صفحه‌ی پیوندها حذف می‌شود.

 او با اشاره به سامانه‌ی «درخواست معرفی در پیوندها» تصریح کرد: بسیاری از این لینک‌ها به درخواست کاربران اینترنتی در صفحه‌ی پیوندها درج شده است، بنابراین کلیه‌ی کاربران فضای مجازی می‌توانند چنانچه وبلاگ و سایت مورد نظرشان معیارهای لازم را دارد به درگاه خدمات الکترونیک کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مراجعه و درخواست خود را به دبیرخانه‌ی کارگروه ارسال کنند.

 دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه‌ی اینترنتی در پاسخ به این‌که آیا قرار نیست این صفحه جذاب‌تر شود؟ اظهار کرد: هر کسی که پیشنهادی مبنی بر جذاب‌تر شدن این صفحه دارد می‌تواند از طریق سامانه انتقادات و پیشنهادات موجود در درگاه خدمات الکترونیکی کارگروه، آن را به ما اطلاع دهد تا در کارگروه درباره‌ی آن تصمیم‌گیری شود.

 دبیر کارگروه تعیین مصادیق در حالی به فاکتور به‌روز بودن (تازگی) اشاره کرد که تعدادی از این وبلاگ‌ها مدت‌هاست به‌روز نشده‌اند؛ مثلا آخرین پست وبلاگ «نامه خصوصی به خدا جونم » در تاریخ سوم آذر 1390، آخرین پست «وبلاگ اسماعیل میرابی» در تاریخ دوم فروردین 1390، آخرین پست وبلاگ «سیب خوشبو» متعلق به حسن میثمی در تاریخ اول خرداد 1391 نوشته شده است. همچنین او به دو فاکتور مخاطب‌پسندی و جامعیت اشاره کرد، ولی آیا پسند مخاطب فقط وبلاگ اشخاصی است که در شاخه‌های خاصی فعالیت دارند؟

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول