«مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» منتشر شد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم، چندی پیش کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» به قلم محمدصادق افراسیابی با مقدمه حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در ۱۰۸ صفحه از سوی انتشارات سیمای شرق منتشر و روانه بازار نشر شد.

افراسیابی این اثر را با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی به رشته تحریر درآورده است. او در این کتاب تلاش کرده تا ابتدا به یک تعریف جامع از مفهوم «سبک زندگی» برسد و در این رهگذر مبانی آن را با تغییراتی که در وجوه مختلف اجتماعی از ساحت فضای مجازی ایجاد شده، مورد بررسی قرار داده است.

افراسیابی در خصوص چگونگی نگارش این اثر می‌گوید: موضوع سبک زندگی یکی از دغدغه‌های اصلی سیاستمداران و سیاست‌گذاران در تمامی کشورهای جهان است. اینکه چه عواملی بر سبک زندگی تأثیر می‌گذارد، موضوعی است که نظر بسیاری از سیاست‌گذاران را به خود جلب کرده و در تلاش‌اند تا به آن پاسخ دهند. سال گذشته مقام معظم رهبری تأکید ویژه ای داشتند که این عوامل تأثیرگذار بر سبک زندگی ایرانیان به ویژه جوانان شناسایی و تبیین شوند. ایشان در آن سخنرانی خود تأکید کرده بودند که باید بعد از احصا در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور قرار گیرد. یکی از مسائلی که ایشان مطرح کردند، موضوع تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی اسلامی است. با توجه به این رویکرد، این اثر به رشته تحریر درآمد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مباحثی که همیشه جزء دغدغه های اصلی جامعه ما در این زمینه بوده، تأثیر فضای سایبری و مجازی بر زندگی ایرانی اسلامی است. با وجود انکه در حوزه فضای مجازی مطالعات خاصی صورت نگرفته است، اما همیشه شاهد تأثیرگذاری آن بر شیوه زندگی افراد بوده‌ایم. رسانه‌های اجتماعی به دلیل فضای تعاملی و محاوره‌ای بودنش، تأثیر بسیاری بر اعضای این شبکه اجتماعی می‌گذارد. با توجه به تمامی این موارد، مراحل نگارش «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» با همکاری استاد حسن بشیر آغاز شد.

این نویسنده با بیان اینکه در وهله نخست این اثر نگاهی به مفهوم «شبکه» داشتیم، ادامه می‌دهد: در این راستا با دو نگاه مواجه شدیم؛ نگاه نخست بر این دلالت داشت که رسانه‌های اجتماعی نمادی از صمیمیت می‌دانند و دسته دوم؛ گروهی هستند که شبکه‌های مجازی را تجاوز کننده به حریم شخصی افراد در نظر می‌گیرند. در این بخش به دیدگاه‌های مختلف در این حوزه تأمل داشتیم و نقطه نظرات کارشناسانی چون پریس را مورد مطالعه قرار دادیم.

افراسیابی می‌افزاید: در ادامه نیم‌نگاهی به تاریخچه این دیدگاه‌ها در ایران و جهان داشتیم و بعد از آن به تعریفی از «سبک زندگی» بر مبنای اصول و روش‌های علمی پرداختیم. متأسفانه موضوع سبک زندگی موضوعی است که افراد نظرات مختلفی را راجع به آن دارند که البته برخی از این نظرات، برداشت‌های شخصی افراد است. در این میان به منابع متعدد علمی و یدنی رجوع کردیم. یکی از منابع مهم مطالعاتی ما در این زمینه کتاب «دین و سبک زندگی» نوشته «حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی کنی» بود. رجوع به این آثار بر این اساس بود که سبک زندگی ما بر اساس مبانی دینی تعریف می‌شود. در کنار این مباحث، به موضوعات جدید دیگری مانند تأثیر شبکه‌های اجتماعی در بهبود و گسترش وضعیت سبک زندگی دینی هم پرداختیم.در این مبحث ارائه شد که حوزه دین در شبکه‌های مجازی ظرفیت ناشناخته‌ای دارد که باید از آن استفاده کرد. شبکه‌های اجتماعی دینی می‌تواند در تمامی شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی و توحیدی مفید باشد، اگر از ان ظرفیت استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: تأثیر شبکه‌های مجازی را بر شاخص‌های مختلف زندگی اعم از گفتمان، پوشش، همسریابی، روابط دوستانه، فعالیت‌های سیاسی و… مطالعه کردیم. در این میان از نظرات و پژوهش میدانی هم استفاده کردیم. ما در طی سال‌های اخیر به مشکلات و معضلات فراوانی مواجه می‌شویم، اما ریشه‌یابی نمی‌کنیم. در حال حاضر فضای مجازی به تهدید مبدل شده، در صورتی که می تواند یک فرصت به شمار بیاید، به شرط اینکه با سیاست از قبل تعیین شده با آن برخورد کنیم.

این نویسنده به بخش پایانی کتاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بخش‌های دیگر اثر نیز نظریه جهانی شدن سعیدرضا عاملی و کاستلز را مطرح کردیم و به این نتیجه رسیدیم که صرف نظر از انجام هر گونه پژوهش، اثبات نوعی ارتباط میان عضویت و حضور در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان در چارچوب نظریه دو جهانی شدن عاملی و جامعه شبکه‌ای کاستلز امری ممکن است. در فصول پایانی اثر نیز ابتدا نظرسنجی پیمایشی با کاربران صورت گرفته و بعد نتایج آن اعلام شده است.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول