فضای انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، محمد حیدری در انقلاب نیوز نوشت: با مشخص شدن ترکیب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و آغاز زمان تبلیغات ، فضای مجازی به تدریج از شوک عدم احراز صلاحیت چهره های سرشناسی مانند هاشمی و مشایی خارج شده و تبدیل به میدان نامحدودی برای معرفی نامزدها شده است.

برخی از نامزدها از طریق سایت های شخصی ، ستادهای انتخاباتی مجازی ، سایت های خبری مرتبط با جریان خاص یا حتی خبرگزاری های دولتی اقدام به انتشار اخبار مرتبط با فعالیت های انتخاباتی خود ، سخنرانی و برنامه های می­نمایند و برخی دیگر فراتر رفته و با حضور در شبکه های اجتماعی سعی در برقراری ارتباط نزدیک تر با مخاطب دارند. در این میان شنیده ها حاکی از آن است که برخی نامزدها حتی به دنبال آن هستند که با پرداخت مبالغ قابل توجه در مدت زمان باقی مانده جای پای محکمی در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک برای خود دست و پا کنند و حامیان نامزدهای محبوب تر به طور خودجوش اقدام به راه اندازی گروه ها و کمپین های حمایتی از نامزد محبوب خود کرده اند. حتی نامزدهای کمتر شناخته شده ای همچون محمد غرضی نیز در این میان طرفدارهای خاص خود را دارند.

اما نکته ای که در این بین جلب توجه می­کند تلاش خودجوش کاربرانی است که سعی در داغ کردن تنور انتخابات دارند. اقداماتی از قبیل تغییر تصاویر پروفایل به صورت هماهنگ ، نظرسنجی هایی با موضوعات مختلف، اطلاع رسانی درباره برنامه های نامزدها ، انتشار گزیده صحبت های رهبر انقلاب درباره اهمیت انتخابات به صورت تصویری و … از آن جمله محسوب می­شوند.

تاثیر این اقدامات وقتی بهتر نمایان می­شود که به هر کدام از گروه های ایجاد شده در شبکه های اجتماعی به چشم یک رسانه مستقل نگریسته شود. رسانه هایی که در ظاهر با یکدیگر ارتباط سازمان یافته ای ندارند اما به طور خودجوش و با اتحاد حول یک محور میتوانند گاه به حدی تاثیرگذار باشند که حتی رسانه های بسیار بزرگ تر از خود را تحت تاثیر قرار دهند. در شرایط فعلی که رسانه های مغرض و معاند تلاش می­کنند تا با مایوس نشان دادن مردم در صحنه سیاسی انتخابات پیش رو را کمرنگ نشان داده و جلوی تحقق حماسه سیاسی را بگیرند ؛ نقش شبکه های اجتماعی در ایجاد نشاط در فضای جامعه را نباید نادیده گرفت. این شبکه ها با تاثیرگذاری بر قشر فرهیخته جامعه می­توانند فضای اجتماعی را به سمتی ببرند که زمینه ساز حضور حداکثری مردم در شبکه های اجتماعی شوند. مناظره های دو یا چند نفره ای که در این شبکه ها شکل می­گیرد ، نقد و تحلیلی که درباره برنامه های نامزدها ارائه می­شود ، مباحثاتی که درباره شاخص های نامزد اصلح مطرح می­شود و حواشی انتخاباتی که در شبکه های اجتماعی مطرح می­گردد هرچند ممکن است در نگاه اول اهمیت چندانی نداشته باشد اما با بازنشر مکرر آنها توسط کاربران این شبکه ها میتواند بر ذهن و تصمیم افراد برای شرکت در انتخابات تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

با نگاهی گذرا به شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، گوگل پلاس یا توییتر میتوان ردپای افکار ارزشی و انقلابی را در این فضا مشاهده کرد که نسبت به سال 88 رشد بسیار چشمگیری داشته است. شاید زمان آن رسیده باشد تا نگاه سلبی به این فضا در بین مسئولان تغییر کند و با در پیش گرفتن رویکردی تعاملی تر بتوانند ظرفیت های بالای این شبکه های تاثیرگذار را در جهت مقابله با تهاجم نرم دشمن بکار گیرند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول