استفاده تعبیر «مَجازی» برای این فضا صحیح نیست

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، علی‌اکبر ولایتی، از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز ملی فضای مجازی در ظهر یکشنبه 12 خرداد به تشریح برنامه‌های خود پیرامون فضای مجازی پرداخت. [ گزارش تصویری | حاشیه ]

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، پیشرفت در فضای مجازی را مسئله‌ای دانست که سریع‌تر از سایر مسائل پیش‌رفته است. او معتقد است «عصر ما عصر سرعت گرفتن تولید علم است.»

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در این نشست افزود: امروزه کاربردهای فضای مجازی آن‌قدر زیاد شده که به تدریج همه عرصه‌ها را یکی پس از دیگری تصرف می‌کند. امروز تجارت الکترونیک تقریبا هزار میلیارد دلار در دنیا سهم دارد.

ولایتی با اشاره به این‌که «به وسیله فضای مجازی، در وقت و هزینه صرفه جویی می شود» افزود: تعبیر استفاده شده برای این فضا صحیح نیست و در اصل، یک غلط مصطلح است. در فرهنگ ما مَجاز در مقابل حقیقت است، اما امروز می‌بینیم که این فضا عین حقیقت است. غربی‌ها این فضا را به second life تعبیر کردند. یعنی یک زندگی دوم که دائما دارد عرصه را بر زندگی واقعی تنگ می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما در کشورمان بازی‌های الکترونیکی را داریم که امروزه به یکی از سرگرمی‌های اصلی نوجوانان و جوانان کشور ما تبدیل شده است و تشکیل این مرکز به دستور مقام معظم رهبری، گامی در جهت خودکفایی در این عرصه بود. البته منظور از خودکفایی، قطع ارتباط با جهان نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: فضای مجازی به عنوان یک ابزار، اگر در دست مخالفین ما باشد، می‌تواند دقیقا در خلاف جهت جمهوری اسلامی حرکت کند. بنابراین باید از این ابزار استفاده کنیم. چون اگر استفاده صحیح صورت نگیرد، فضای مجازی برای ما تبدیل به یک تهدید خواهد شد.

ولایتی با اشاره به اعتراف سران امریکایی و صهیونیستی به قدرت سایبری ایران افزود: در فرآیند هسته‌ای طرحی داشتند و می‌خواستند رآکتور هسته‌ای ما در بوشهر را با مداخله اینترنتی از کار بیاندازند. تقابلی که شد نوعی راهکار اینترنتی بود و ایجاد حلقه دفاعی در این زمینه ضروری است. چون آن‌ها هم از این فضا دارند استفاده‌های اطلاعاتی می‌کنند.

عضو ائتلاف پیشرفت، با اشاره به کاربرد فضای مجازی در آموزش‌های مجازی گفت: یک کشور پهناور با قریب 70 هزار روستا و هزار و صد و هفتاد و چند شهر امکان ندارد برای همه خدمات آموزشی یکسان و امکانات آموزشی فراهم بکند، مگر از طریق اینترنت. اگر چنین اتقاقی رخ بدهد، عدالت در حوزه آموزشی برقرار می‌شود.

علی‌اکبر ولایتی با استناد به برنامه پنجم توسعه، بیان کرد که تمامی مردم ایران بایستی به اینترنت دسترسی داشته باشند و ادامه داد: این سیستم مَجاز امکانی برای ارزان‌تر شدن و ایجاد شغل فراهم کرده است و در موارد دیگر مانند پزشکی هم به کمک ما آمده است. استفاده عادلانه از امکانات پزشکی مگر با توسعه شبکه الکترونیکی تحقق پیدا نمی‌کند. اگر پرونده الکترونیکی ایرانی‌ها در مرکز وزارت بهداشت ثبت شده باشد در امر طبابت تسهیل ایجاد می‌کند. پرونده الکترونیکی هر فرد نقش مهمی در خدمات پزشکی او دارد. همچنین در حوزه کشاورزی همه اطلاعات به وسیله سیستم فضای مجازی سامان پیدا می کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ سوال مجری نشست که برنامه دولت او برای افزایش تولید محتوای جذاب بومی و اسلامی در فضای مجازی را خواستار شد، افزود: باید بتوانیم در تولید یا دوبله به بانک فیلمی دسترسی داشته باشیم که حاوی محتوای مفید باشد و در دسترس خانواده‌ها قرار بگیرد تا بدون نگرانی استفاده کنند. توقع تربیت از خانواده‌ها است و خانواده باید به محتوای مناسب دسترسی داشته باشد تا نوجوان در معرض خطرات، گرفتار نشود.

دکتر ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه دولت او برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی برای بهبود وضعیت اقتصادی گفت: ما اگر زیرساخت‌ها را فراهم بکنیم، همه خدمات می‌تواند ارائه شود.

ولایتی در پاسخ به وضعیت نامناسب کشور از نظر شاخص های بهره‌مندی از اینترنت از قبیل سرعت و قیمت نیز گفت: سال‌هاست که با موبایل آشناییم، ولی هنوز به استفاده کامل از آن نرسیده‌ایم و این به افزایش امکانات و زیرساخت های این حوزه مربوط می‌شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول