انتصاب رییس کمیته فضای مجازی علی‌اکبر ولایتی و برنامه‌های وی در فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مهر، علی قدمیاری از سوی علی اکبر ولایتی به ریاست کمیته فضای مجازی ستاد انتخاباتی وی منصوب شد.

در متن حکم ولایتی برای قدمیاری آمده است: با عنایت به سوابق و تجربیات ارزنده شما به موجب این حکم به عنوان رئیس کمیته فضای مجازی اینجانب منصوب می گردید تا بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی به ویژه در چارچوب قوانین و آیین نامه های اجرایی انتخابات و همچنین برنامه‌های ابلاغی با به کارگیری تمامی ظرفیت های قانونی موجود انجام و ظیفه فرمایید.

همچنین کمیته فضای مجازی ستاد ولایتی محور برنامه های وی در حوزه فضای مجازی را به شرح زیر اعلام کرد:

بر این اساس کمیته فضای مجازی ستاد ولایتی محور برنامه های وی در حوزه فضای مجازی را به شرح زیر اعلام کرد:

الف) برخی رویکردهای کلی به فضای مجازی:

·  نگاه فرصت گرا بجای تهدیگرا به فضای مجازی

· اخلاقگرایی و مصونیت بخشی بجای محدودیتگرایی در فضای مجازی

· همسویی با سیاستهای مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی

وضعیت موجود:

براساس آمار و ارقام وضعیت مطلوبی نیست و براساس آخرین آمار و شاخصها (سال 2010- 2012 ) جایگاه ایران در جهان بین 87 تا 104 در برخی شاخصها و در خاورمیانه رتبه پنجم الی دهم هستیم که این متناسب شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگوی منطقه نیست. مثلاً

براساس شاخص IDI (شاخص توسعه یافتگی فاوا در ITU):  رتبه 87 جهان و رتبه نهم خاورمیانه

براساس شاخص EIU (شاخص آمادگی الکترونیک): ایران در میان 70 کشور رتبه 69 و در خاورمیانه رتبه پنجم

براساس شاخص NRI (شاخص آمادگی شبکه ای): ایران رتبه 104 جهان و دهم خاورمیانه

براساس شاخص EGDI (توسعه دولت الکترونیک): ایران 100 جهان و دهم خاورمیانه

·  حمایت از رسانه ها و خبرنگاران به عنوان افسران فضای مجازی

o تکریم خبرنگاران و متخصصان فضای مجازی

o پیگیری بحث معیشت و جایگاه اجتماعی خبرنگاران و اصحاب رسانه

o تعامل و ارتباط مستمر با رسانه ها و خبرنگاران

o افزایش حمایت حقوقی از خبرنگاران

·  اصلاح ساختارهای انحصاری و تصدی­گری دولتی در فضای مجازی

o افزایش ترانزیت پهنای باند بین‌المللی از مسیر خاک کشور با استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی

o کاهش قیمت اینترنت و سایر بسترهای ارتباطی

o توسعه سریع خدمات و توزیع محتواهای چندرسانه­ای با تأکید بر توان بخش خصوصی

o تعریف صحیح نقش سازمان صداوسیما به عنوان حامی تولید و گلوگاه ممیزی محتوای صوتی و تصویری

o اجرای قاطعانه قوانین ضد انحصار در لایه­های مختلف شبکه و خدمات فضای مجازی

·   تشویق خدمات داخلی فضای مجازی و افزایش سهم ترافیک داخلی نسبت به خارجی

o افزایش پهنای باند اینترنت در عین توسعه شبکه داخلی

o سامان‌دهی و مدیریت ترافیک و پهنای باند داخلی از طریق ایجاد «نقاط تبادل ترافیک داخلی»

o توسعه و کاهش هزینه‌های مراکز داده داخلی و تشویق سایتهای اینترنتی به میزبانی در داخل کشور

o توسعه زیرساخت محتوارسان (CDN) در کشور

o تشویق خدمات داخلی از طریق مشوقهای مالی و اعطای یارانه به مصرف محتوا و خدمات داخلی

·  تأکید بر حفظ هویت ایرانی و اسلامی در مقابل روندهای جهانی‌سازی در فضای مجازی

o حمایت از مصرف محتوای ایرانی-اسلامی و خدمات بومی در شبکه داخلی

o مثبت کردن تراز مصرف کاربران در خدمات و محتوای داخلی نسبت به مشابه‌های خارجی

o حمایت از صنعت و فناوری بومی در مخابرات ثابت و سیار در برابر تکیه به شرکت‌های خارجی

o توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بومی در ارتقای صنایع دیگر

·  اشتغالزایی پایدار و ارزان از طریق ایجاد فرصت فعالیت در فضای مجازی

o توجه به نسبت بالای «تعداد شغل ایجاد شده به میزان سرمایه گذاری در فضای مجازی» نسبت به سایر حوزه­ها

o در نظر گرفتن عامل «سرعت زیاد نیل به نقطه سر به سری در سرمایه­گذاریهای فضای مجازی»

o بهره­گیری از صنایع فرهنگی و صنایع فضای مجازی به­عنوان فرصتهای درآمدزایی و اشتغالزایی در شرایط رکود

o تعریف بسته­های سیاستی جهت شفاف­سازی مقررات برای کارآفرینان جهت سرمایه­گذاری در فضای مجازی

o چشم­اندازسازی و تعریف و تبیین فرصتهای جدید سرمایه­گذاری و عرصه­های نوین کار و تولید در فضای مجازی

.  اصلاح ساختارهای آموزشی و پژوهشی در فضای مجازی

o به‌روزسازی آموزشهای مدیریتی، فنی و محتوایی در دانشگاه‌ها با توجه به نیازهای کنونی و آینده

o گسترش رشته­های علمی به تمامی حوزه‌های محتوایی و امنیتی فضای مجازی و پرهیز از نگاه تک­بعدی

o توجه به توسعه متوازن، پایدار و هماهنگ چرخه «علم، فناوری، صنعت و بازار» در صرف بودجه­های پژوهشی

·  بهره­گیری از قابلیتهای فناوری اطلاعات در پیشرفت اقتصادی، شفاف­سازی و اصلاح ساختارهای اقتصاد کلان کشور

o بهره­گیری از فرصتهای نوین ایجادشده توسط «صنعت محتوا و خدمات فناوری اطلاعات و فضای مجازی» و دورقمی کردن سهم اقتصادی این صنعت در تولید ملی

o توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای صنایع دیگر به­ویژه با تاکید بر ایجاد شفافیت اطلاعاتی

o تقویت اعتماد و سرمایه­های اجتماعی با بهره­گیری از ارتقای زیرساختهای دانش­بنیان و هوشمند

o بهره­گیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات به­ویژه قابلیتهای دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی در جهت اصلاح ساختارها و برنامه­پذیر کردن اقتصاد کلان کشور

·  اصلاح ساختارهای کسب­وکار فضای مجازی

o توجه به خدمات فضای مجازی به منزله لوکوموتیو صنایع فرهنگی به این معنا که حرکت کردن این بخش موجب گسترش و تنظیم بازار صنایع فرهنگی شده و نهایتا ارتقای تولیدات فرهنگی بومی و مطلوب در کشور را ممکن می­کند

o توجه ویژه به بخش خصوصی و تعاونی در کسب­وکار فضای مجازی

o تسهیل راه‌اندازی و پشتیبانی از شرکت‌های تولید محتوا و خدمات فضای مجازی، به‌ویژه شرکت‌های دانش بنیان

·  پیشبرد و ارتقای خدمات الکترونیک در عرصه­های:

o دولت الکترونیک

§ ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم برای تعامل و تبادل بین کلیه نهادها و سازمان‌های حاکمیتی

§ تعیین و تقسیم دقیق مسؤولیت‌های نگهداری هر نوع اطلاعات و ورود و تأیید هر نوع تراکنش بین سازمان‌ها از سوی یک نهاد فرابخشی

§ ایجاد و شتاب بخشی در کارت هوشمند ملی برای ایرانیان

§ ایجاد و تقویت پایگاه اطلاعات پایه و داده‌های زیربنایی (نظیر هویت، سلامت، املاک، پول و…)

§ بهره­گیری از دولت الکترونیک در جهت کاهش دیوان سالاری

§ افزایش حداکثری شفافیت اطلاعاتی و مقابله با مقاومت‌های احتمالی

§ واگذاری اجرای پروژه‌های دولت الکترونیکی به بخش خصوصی به صورت «خدمت‌محور»، همراه با نظارت دقیق دولت در پیاده‌سازی و اجرا

o تجارت الکترونیک

§ ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت‌هایی مانند پرداخت خرد الکترونیک، خرید اعتباری، گمرک الکترونیک، رهگیری کالاها و خدمات، امضا و گواهی دیجیتال و غیره

§ توسعه الگوهای موفق کسب و کار فاوا، به ویژه در حوزه خدمات وب و ابزارهای همراه

o یادگیری الکترونیک

§ توجه به «یادگیری» پویای الکترونیکی نه «آموزش» ایستای سنتی

§ تغییر جهت‌گیری مدارس هوشمند از خرید «تجهیزات» به سمت ارتقای «محتوا و خدمات» خلاقانه بومی در انواع قالب‌ها، مانند پویانمایی‌ها، بازی‌های آموزشی، نرم افزارهای یادگیری و شبیه­سازی و غیره

§ توسعه خدمات آموزشی بومی بر بستر شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای همراه، تلویزیون تعاملی و غیره

o سلامت الکترونیکی:

o یکپارچه سازی پایگاههای اطلاعاتی بیمه و سلامت کشور

o تسهیل مردم در استفاده از خدمات نظام سلامت کشور

o اطلاع رسانی در فضای مجازی در حوزه سلامت

o توسعه تله مدیسین و ارتباط و مشاوره مستمر پزشک و بیمار از طریق تکنولوژی فناوری اطلاعات

· توجه ویژه به ارتقای امنیت در سامانه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و شبکه

o ایجاد سریع مراکز عملیات امنیت (SOC) در همه­ی بخشهای حساس کشور

o حمایت از بومی­سازی زیرساختهایی نظیر سیستم عامل، ضدبدافزار، موتور جستجو و پست الکترونیکی

o بازتعریف ساختارهای پالایش اطلاعات در کشور

o ایجاد سریع زیرساختهای احراز هویت در فضای مجازی

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول