پیوست فرهنگی شبکه ملی اطلاعات، ۶ماه دیگر

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تدوین پیوست فرهنگی شبکه ملی اطلاعات و شبکه اینترنت ظرف مدت 6 ماه آینده خبر داد و گفت: در پیوست فرهنگی شبکه اینترنت ضوابط و ساز و کار پایش و فیلترینگ نیز گنجانده خواهد شد.

 مرتضی براری، با بیان اینکه این پیوست فرهنگی با همکاری دانشگاههای علامه طباطبایی، امام صادق (ع) و حوزه علمیه قم تدوین خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم ظرف چند روز آینده و حداکثر تا روز پنج شنبه هفته جاری قرارداد این طرح را منعقد کنیم.

وی با تاکید براینکه پیوست فرهنگی برای این ابزارها در راستای نقشه مهندسی فرهنگی نظام که از سوی رهبری اعلام شده است، تدوین خواهد شد گفت: اینکه بعد از ورود هر تکنولوژی به کشور، مدیریت فرهنگی آن وارد شود آسیب های بسیاری به کشور وارد می کند که براین اساس ما اعتقاد داریم که تکنولوژی باید دارای یک پیوست فرهنگی باشد.

براری با بیان اینکه به دلیل نبود فرهنگ اینترنت در کشور، فرهنگ غرب بر این تکنولوژی تسلط یافته است، ادامه داد: باید سازو کاری فراهم شود که همزمان با ارائه خدمات تکنولوژیهای جدید، فرهنگ آن نیز در کشور وجود داشته باشد.

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه سعی خواهیم کرد از تجربیات کشورهای جهان اسلام در تدوین پیوستهای فرهنگی برای تکنولوژیهای روز استفاده کنیم، گفت: برای مثال در کشور مالزی به عنوان یک کشور اسلامی سرویس های باند پهن در موبایل و اینترنت دارای استانداردهایی است که طبق آنها باید مجوز ارائه خدمات دریافت شود؛ ما نیز این سازوکارها را فراهم می کنیم تا بتوانیم شبکه های موبایل و اینترنت را مبتنی بر فرهنگمان در کشور توسعه دهیم.

وي در مورد زمان بندی مدنظر برای تدوین این پیوست فرهنگی گفت: تلاش داریم در کمترین زمان ممکن این پروژه را نهایی کنیم که در این زمینه با مشخص شدن حوزه ها و تفکیک کاری پیش بینی می شود ظرف مدت 6 ماه، فاز نخست این پروژه تدوین شود؛ براین اساس به ظرفیت دانشگاهها افزوده ایم.

وی از بکارگیری ظرفیت دانشگاههای کشور در حوزه علوم انسانی همچون مدیریت و ارتباطات در این پیوست فرهنگی خبر داد و گفت: پیوست فرهنگی پس از تدوین باید توسط شورایعالی فضای مجازی تصویب و ابلاغ شود.

به گفته دکتر براری در بخش تدوین پیوست فرهنگی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات بزودی سازو کار و قوانین آن نهایی می شود که در این زمینه ضوابط پایش و فیلتر سایتهای اینترنتی نیز دیده شده است.

قائم مقام وزیر ارتباطات گفت: با نهایی کردن این سند فرهنگی شفاف سازی نحوه فیلترینگ و هوشمندسازی آن اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول