خط و نشان امریکا برای افشاگر «پریسم»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، تلاش‌های کاخ سفید برای استرداد ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی سایبری کاخ سفید به آمریکا وارد مراحل جدی‌تری شده و دادستان کل آمریکا به طور غیرمستقیم وی را تهدید کرده است.

دادستان کل آمریکا مدعی شده که اقداماتی از این دست امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است؛ وی بدون آنکه نامی از اسنودن بیاورد گفته است که ملت آمریکا از هر فرصتی نهایت استفاده را خواهد کرد تا شخصی را که اطلاعات مربوط به طرح پریسم را افشا کرده در برابر عدالت قرار دهد.

هولدر گفته است: من تضمین می کنم که ما شخصی را که مسئول این نشت اطلاعاتی به شدت زیان بخش است را وادار به پاسخگویی می کنیم.

وی افزوده است: امنیت ملی ما در اثر این نشت اطلاعاتی آسیب دیده است و امنیت مردم آمریکا هم به خطر افتاده است. اسنودن که در هنگ کنگ به سر می برد به احتمال زیاد به زودی به آمریکا بازمی گردد.

وی هفته گذشته اسنادی را افشا کرد که نشان می داد دولت اوباما به طور مستقیم و آنی به سرورهای ۹ شرکت بزرگ اینترنتی آمریکا مانند گوگل، فیس بوک، مایکروسافت و یاهو دسترسی داشته و اطلاعات خصوصی کاربران را به بهانه مقابله با تروریسم بررسی می کرده است.

این در حالی‌است که، نمایندگان دولت آمریکا در دیدار با برخی اعضای کمیسیون اروپا هرگونه جاسوسی سایبری از شهروندان آمریکایی و اروپایی را رد کردند.

افشای اطلاعات مربوط به برنامه پریسم باعث نگرانی های گسترده ای در سطح جهان شده و مقامات ارشد کمیسیون اروپا به منظور کسب اطلاع در مورد ابعاد این برنامه جاسوسی جلسه ای را با نمایندگان دولت آمریکا برگزار کرده اند.

این نشست میان ویویان ردینگ کمیسیونر امور قضایی کمیسیون اروپا با اریک هولدر دادستان کل آمریکا در دوبلین صورت گرفته است تا ابهامات کشورهای اروپایی در مورد برنامه پریسم برطرف شود.

هولدر در این نشست مدعی شده دسترسی آنی و مستقیم کاخ سفید به اطلاعات کاربران خدمات شرکت های بزرگی همچون فیس بوک، گوگل، مایکروسافت و اپل در قالب این برنامه صحت ندارد و تمامی اموری که در این راستا صورت گرفته بر طبق قانون بوده است.

وی همچنین جزییات بیشتری را در مورد اطلاعاتی که از این طریق جمع آوری شده و هیمن طور نحوه جمع آوری آنها در اختیار طرف اروپایی خود قرار داده است. هولدر مدعی شده که این اقدامات اطلاعاتی به تامین امنیت شهروندان آمریکایی و دیگر ملل کمک می کند.

دادستان کل امریکا معتقد است که جمع آوری اطلاعات در قالب این طرح به صورت انبوه و بی هدف انجام نشده و تنها گروه ها و افراد خاصی بر مبنای حکم دادگاه و نظارت های قبلی مد نظر بوده اند. البته این ادعاها با افشاگری های صورت گرفته در مورد ماهیت برنامه پریسم تناقض دارد. قرار است همکاری های دو طرف در مورد ماهیت برنامه پریسم در آینده ادامه یابد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول