نگرش وبلاگ‌نویسان نسبت به روابط دختر و پسر در فضای مجازی

به گزارش‌«وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، نگرانی درباره جوانان و تغییرات فرهنگی عمری به درازای تاریخ بشری دارد و درحال حاضر توسعه روابط اینترنتی یکی از پدیده‌های فرهنگی حال حاضر بویژه در جوامع درحال توسعه است.

 نکته‌ای که در باب روابط اینترنتی مطرح است، بی‌سابقه بودن امکان چنین روابطی به عنوان یک پدیده است. هر چند مجازی‌گرایی پدیده‌ای طولانی در تاریخ بشر است، اما ظهور جهان مجازی در جهان واقعی پدیده‌ای نوین و متعلق به دهه 1970 به این سو است.

 محققان معتقدند به هر روی با توسعه این پدیده، روابط اینترنتی، مهارت‌های ارتباطی خاصی را در جوانان تقویت می‌کند، نگاه جهانی‌تر به آنها می‌دهد؛ پیش داوری آنها را کم می‌کند و امکان خودابرازی و ایجاد سرمایه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند؛ اما این روابط در عین حال ممکن است پایه‌های خانواده را هم سست کند. افراد را منزوی ساخته، تعاملات چهره به چهره را کاهش داده و صمیمیت‌ها را کم کند.

 نگاهی به ارتباطات مجازی دختران و پسران نشان می‌دهد در کشور ما روابط مجازی با گپ گره خورده است. گپ یکی از پرطرفدارترین امکانات اینترنتی در ایران است. گسترش سریع کافی نت‌ها در سطح شهرهای ایران را می‌توان نتیجه علاقه جوانان ایرانی به گپ دانست.

 با وجود فراگیر بودن دوستی‌های اینترنتی در ایران پژوهش‌های کمی در این حوزه انجام شده است و تحقیقات انجام شده در مورد کیفیت، گستره و پیامدهای این پدیده کم بوده است.

 بر همین اساس، پژوهشی در کشور با هدف دستیابی به اطلاعات جدید از کیفیت،‌ گستره، و پیامدهای پدیده روابط مجازی و دوستی‌های اینترنتی انجام شده است.

 از جمله ضرورت‌های اعلام شده برای انجام این پژوهش اشاره به وجود بیش از 32 میلیون کاربر اینترنت تنها تا سال 2010 در ایران بوده که بیش از 56 درصد کاربران اینترنت در کل خاورمیانه را تشکیل می‌دادند و اکثر آنها جوان هستند. همین‌طور پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دوستی‌های اینترنتی کم‌طرفدار نیستند و این پژوهش در پی پاسخ به این است که آسیب‌های بالقوه و بالفعل دوستی‌های اینترنتی کدامند؟

 در این پژوهش وبلاگ‌ها برای بررسی موضوع انتخاب شده‌اند؛ چراکه به اعتقاد محققان این پژوهش، وبلاگ‌ها مکان مناسبی برای جست‌وجوی نظرات واقعی جوانان در حوزه‌هایی است که در زمینه‌های فرهنگی امکان بروز همگانی پیدا می‌کنند.

 این تحقیق ابتدا به یک پیمایش کیفی سازمان ملی جوانان سابق در سال 1383 اشاره می‌کند که پاسخگویان آن معتقد بوده‌اند وبلاگ برای بیان نظرات اجتماعی و اندیشه‌ها جایی امن است و فضای وبلاگ و وبلاگ نویسی برای افراد چیزی بیشتر از تفریح و سرگرمی است.

 نکته قابل توجه دیگر این پیمایش آن بوده که تعداد دختران وبلاگ نویس در این مورد با پسران برابری کرده است. بنابراین یکی از منابع خوب برای پژوهش در حوزه دوستی‌های مجازی و آسیب‌شناسی این روابط، وبلاگ‌های فارسی زبان است.

 جامعه آماری پژوهش پیش رو نیز 100 وبلاگی هستند که مطالبی مرتبط با موضوع پژوهش داشته‌اند. وبلاگ‌ها از میان چهار سایت بلاگفا، پرشین بلاگ، بلاگ اسپات،‌ بلاگ اسکای ، جست‌وجو شده‌اند. مطالب وبلاگ با مقوله‌های نگرش مثبت ، نگرش منفی،‌ خنثی (آمیخته) درباره دوستی‌های مجازی شناسه‌گذاری شده‌اند.

 نگرش 62 درصدی وبلاگ‌نویسان مورد بررسی به روابط مجازی دختران و پسران

 یافته‌های پژوهش نشان داد: حدود 62 درصد از نگرش‌های ابراز شده وبلاگ‌نویسان این تحقیق درباره دوستی‌های اینترنتی منفی بوده است.

 نگرش منفی به دلیل فریب‌آمیز بودن این دوستی‌ها و نیز عواقب این روابط اظهار شده است. این نگرش‌ها بیشتر به پیامدهای دوستی‌های اینترنتی در جهان واقعی پرداخته‌اند.

 از نظر این دسته از وبلاگ‌نویسان جوان ایرانی، مجازی بودن این دوستی‌ها سبب می‌شود که برخی جوانان آن را بی‌خطر بدانند درحالیکه نمی‌دانند این روابط با همه آسیب‌هایش ممکن است به جهان واقعی منتقل شود.

 نگرش‌های منفی به خاطر فریب‌آمیز بودن بسیاری از دوستی‌های مجازی

 دارندگان نگرش منفی به دوستی‌های مجازی دختران و پسران به از بین رفتن قبح دروغ به خاطر فریب‌آمیز بودن بسیاری از روابط اشاره داشته‌اند.

یک وبلاگ نویس در این باره نوشته است:

دلم برای پدر و مادرهایی می سوزد که وقتی دختر و پسرشان به هوای درس خواندن در را روی خودشان قفل می‌کنند و ساعت‌ها با دوستان مجازی به گفت و گو می‌نشینند ته دلشان کله قند آب می‌کنند و کلی قربان صدقه بچه‌هایشان می‌روند که بچه‌ام از بس درس می‌خونه خواب و خوراک نداره و از حال می‌ره. مدیر یک کافی‌نت به خبرنگاری گفته بود که یک پیرمرد شصت ساله به اینجا آمد و از من خواست برایش یک آیدی بسازم و بعد خودش را به عنوان جوان 24 ساله و مجرد جا زد!

 نگرش‌های خنثی یا آمیخته درباره دوستی‌های اینترنتی

 حدود 15 درصد از نگرش‌های وبلاگ نویسان مورد بررسی در این پژوهش در مورد دوستی های اینترنتی نگرشی نه کاملا بد و نه کاملا خوب داشته‌اند. از نظر این وبلاگ نویسان دوستی‌های اینترنتی به خودی خود، خوب یا بد نیستند؛ بلکه مثل همه امکانات دیگری که در رسانه‌ها برای مردم فراهم می‌کنند بسته به نوع کاربردی که کاربر از ‌آنها می‌گیرد با او تعامل می‌کنند.

 نگرش مثبت به دوستی‌های مجازی

 نگرش‌های مثبت، حدود 23 درصد نگرش‌های وبلاگ نویسان ایرانی به دوستی‌های مجازی را تشکیل می‌دهد و بیشتر، آن را در قالب تجربیات شخصی و خوشایند خود ذکر می‌کنند.

 این وبلاگ نویسان بیشتر به دلیل امکان فراهم شدن ارتباط ، آموزش و تخلیه روانی و کسب تجربه در فضای مجازی دوستی، دارای نگرش مثبت بوده‌اند.

 آیا نگرش مثبت پایان ماجراست؟

 براساس این تحقیق، دارندگان نگرش مثبت به دوستی‌های اینترنتی بیشتر به خاطر یک تجربه در حال انجام دارای این نگرش بوده‌اند نه یک تجربه پایان یافته و از آنجا که دارندگان نگرش منفی که افرادی شکست خورده در دوستی اینترنتی بوده‌اند، پس از پایان تجربه، دچار این نگرش شده‌اند، می‌توان پیش‌بینی کرد اگر نه همه، لااقل بخشی از دارندگان نگرش مثبت در سال‌های آینده به مخالفان این دوستی‌ها تبدیل شوند.

 نکته دیگری که این پژوهش به آن اشاره می‌کند کم بودن حجم نگرش‌های آمیخته یا خنثی به دوستی‌های اینترنتی در قیاس با دو نگرش منفی و مثبت است. طبق یافته‌های این پژوهش طرفداران نگرش آمیخته بیشتر در محافل دانشگاهی هستند و کمتر برای نظرات قطبی ارزش قائل‌اند.

 کم بودن این تعداد نگرش‌ها طبق آنچه این پژوهش نتیجه‌گیری کرده است، نشان‌دهنده پایین بودن کیفیت مطالب وبلاگ‌نویسان ایرانی در حوزه دوستی‌های اینترنتی است و کمتر با روش دانشگاهی نوشته شده‌اند و تنها سعی کرده‌اند بعضی مزایا و معایت دوستی‌های اینترنتی را برشمارند.

 انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول