تهدید افشاگر «پریسم» به افشاگری بیشتر

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» ادوارد اسنودن اعلام کرد حقیقت در راه است و نمی‌توان آن را متوقف کرد. این کارمند سابق سازمان سیا و شرکتی وابسته با آژانس امنیت ملی آمریکا تاکید دارد اطلاعات شبکه جاسوسی جهانی آمریکا را که می‌تواند حریم خصوصی میلیون‌ها انسان را به خطر بیاندازد،‌ افشا کرده است.

وی در مصاحبه‌ای آنلاین با گاردین با تکرار ادعایش مبنی بر دسترسی ماموران فدرال آمریکا به حریم خصوصی کاربران اعلام کرد جزئیات بیشتری از دسترسی سازمان امنیت ملی آمریکا به اطلاعات کاربران به زودی منتشر خواهد شد.

شرکت‌هایی از قبیل گوگل و فیس‌بوک اعلام کرده‌اند اطلاعات درباره این موضوع را تنها پس از دریافت حکم دادگاه اعلام خواهند کرد و در عین حال امکان دسترسی مستقیم و مخفیانه سازمان امنیت ملی آمریکا به اطلاعات کاربرانشان را رد کرده‌اند.

اما اسنودن با پافشاری برروی ادعایش می‌گوید هر تحلیل‌گر اطلاعاتی که به پایگاه داده‌های سازمان امنیت ملی آمریکا دسترسی داشته باشد می‌تواند به راحتی هر اطلاعاتی را از افراد مختلف در اختیار داشته‌باشد. به گفته وی محدودیت برای دسترسی به این اطلاعات برمبنای سیاست است، نه تکنولوژی و ممکن است در هر زمان متناسب با نوع سیاست تغییر یابد.

اسنودن در این مصاحبه هشدار داد می‌تواند به افشاگری‌اش ادامه دهد. وی گفت دولت آمریکا نمی‌تواند با زندانی‌کردن یا حتی کشتن من مانع از ادامه کارم شود. برخی از مقامات در واشنگتن سفر اسنودن به هنگ‌کنگ را همکاری وی با چین تفسیر کرده‌اند اما اسنودن با تمسخر، این ایده را تهمتی می‌داند که پیش از آغاز به افشاگری‌اش انتظار آن را می‌کشید.

اسنودن به شدت اتهام جاسوسی برای کشور چین را رد کرده و گفته است من جاسوس این کشور نیستم. او افزوده است که علت افشای برنامه جاسوسی یاد شده موسوم به پریسم توسط وی ناامیدی از دولت اوباما بوده است. اسنودن از اینکه دولت اوباما برنامه‌هایی برای سواستفاده از مردم را به اجرا گذاشته اظهار تاسف کرد.

کارشناسان برجسته اطلاعاتی و نظامی هم تبلیغات گسترده اخیر دولت آمریکا در مورد جاسوسی اسنودن برای چین را بی اساس می‌دانند. سخنگوی وزارت خارجه چین هم این ادعاها را رد کرده و خواستار توضیحات آمریکا در مورد برنامه پریسم برای جهانیان شده است.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول