«مهم‌ترین عامل ارتقای امنیت خود کاربارن هستند»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» دکتر علی‌اکبر جلالی، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با همشهری‌آنلاین تدابیر ارتقای امنیت برای کاربران فضای مجازی را تشریح کرد.

موضوع جاسوسی آمریکا از اطلاعات کاربران فیس بوک که یکی از شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد در جهان است طی چند روز اخیر یکی از عناوین مهم خبری را به‌خود اختصاص داده بود.

جلالی گفت: امنیت در اینترنت و اقسام وبلاگ‌ها و میل‌باکس‌ها به 2صورت انجام می‌شود باید از امکانات فنی یا آنچه به آن امنیت فنی گفته می‌شود استفاده شود، البته مسئله امنیت فنی شبکه چندان در اختیار کاربران نیست، باید شبکه آنها چنان امن باشد که به‌عنوان مثال بتوانند از ایمیلی استفاده کنند که از امنیت بالایی برخوردار باشد. امنیت وبلاگ یا صفحه شبکه اجتماعی کاربران نیز باید به‌گونه‌ای طراحی شود که نتوان وی را هک کرد و نفوذ پذیری در‌ای میل یا شبکه اجتماعی یا وبلاگی که کاربر در حال استفاده از آن است سخت باشد.

وی تأکید کرد: اما مهم‌ترین عامل ارتقای امنیت خود کاربران هستند، هر کاربری که سواد رایانه‌ای و ارتباطی بیشتری دارد قطعا در محیط‌های مجازی می‌تواند با امنیت بالاتری کار کند. او اگر بخواهد کاربر وبلاگ یا شبکه اجتماعی باشد باید دارای دانایی باشد. افراد دانا و مسلط نیز نسبت به آنچه در سایت‌ها باید بنویسند و آنچه نباید بنویسند آگاهی کامل دارند. ضرر و آسیب‌های ناشی از پایین بودن ضریب ایمنی شبکه به‌خود کاربر بازمی‌گردد، به‌عنوان مثال اگر کاربری اطلاعات شخصی خود شامل شماره شناسنامه و کد ملی خود را به تقاضای یکی از دوستان خود روی شبکه اجتماعی می‌گذارد این فرصت را به کاربران دیگر می‌دهد تا بتوانند از آن اطلاعات استفاده کنند.

جلالی با بیان اینکه این نا امنی دیگر به سیستم مربوط نمی‌شود و خود کاربر باعث شده است تا اطلاعات به‌نحوی در اختیار کاربر دیگر قرار بگیرد، افزود: در برخی مواقع نیز سؤالاتی در شبکه‌های موجود در فضای سایبر مطرح می‌شود که کاربران نباید به هر سؤالی پاسخ دهند. باید در مورد پرسشنامه‌هایی که در برخی از سایت‌ها گذاشته می‌شود اندیشید که پاسخ دادن به این سؤالات امکان دارد چه تبعاتی در آینده برای فرد به‌دنبال داشته باشد. مبادا اطلاعاتی که کاربر در این پرسشنامه که معلوم نیست واقعی یا جعلی باشد پر می‌کند، در آینده مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول