«فیلتر در فضای مجازی شبیه اعدام در فضای حقیقی است»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگی مطبوعاتی ارشاد تهران، گفت : در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال بر اساس آماری که از سوی سازمان فناوری اطلاعات داده شده است ظرفیت خیلی خوبی برای ایجاد شغل در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در کشور وجود دارد.

ایران سال گذشته 90 میلیون دلار صادرات نرم افزار داشته است

معاون فرهنگی-مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان تهران ادامه داد: یکی از مسائلی که می‌تواند باعث رشد حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال کشور شود بحث صادرات نرم افزار است در حالیکه در کشور ما در سال گذشته 90 میلیون دلار صادرات نرم افزار داشتیم براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات کشور، ایران قادر است سالانه سهمی بالغ بر یک میلیارد دلار را به خود اختصاص دهد.

وی بیان داشت: این کار با مدیریت صنعت و حمایت از مبتکران و برپایی نمایشگاه‌های تخصصی امکان پذیر است مشکلات این بخش متأسفانه به‌صورت جدی در دولت‌های گذشته برطرف نشده است و لازم است که دولت آینده به ‌صورت جدی‌تر مشکلات این بخش را مدنظر قرار دهد تا مشکلات این بخش مرتفع شود.

برای اولین بار در این دولت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تأسیس شد

افراسیابی تصریح کرد: البته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم و دهم برای اولین بار مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تأسیس شد که این مرکز اقدامات خوبی در حمایت از صادرکنندگان نرم افزار داشته است اما در سایر بخش‌های دولت لازم است اقدامات خوبی اتفاق بیفتد و همینطور در حوزه حمایت از محصولات فرهنگی که امکان صادرات به کشورهای دیگر را دارند باید یک تدبیر و حمایت ویژه‌ای دنبال شود.

معاون اداره کل ارشاد استان تهران افزود: در صورتیکه موانع صادرات نرم‌افزار برداشته شود با توجه به ظرفیتی که در فرهنگ و ادب فارسی و فرهنگ اسلامی ایرانی امکان کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از طریق صادرات نرم افزار وجود دارد اگر موضوع صادرات نرم افزار کشورمان را با سایر کشورها مقایسه کنیم می‌بینیم که هند از بستر صادرات نرم افزار 76 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند یا میزان صادرات فناوری اطلاعات و نرم‌افزار در جهان بیش از 4 تریلیارد دلار است که سهم بخش نرم‌افزار 430 میلیارد دلار است بنابراین ما باید ببینیم ایران از این 430 میلیارد دلار چه سهمی را به خود اختصاص می‌دهد.

لزوم مقابله با نگاه سلیقه‌ای به فیلترینگ در کشور

افراسیابی ادامه داد: بحث دیگری که به‌صورت جدی باید مورد توجه قرار بگیرد بحث فیلترینگ است،فیلترینگ می‌تواند ظرفیتی در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای صیانت از فضای مجازی باشد اما باید نگاه سلیقه‌ای به فیلترینگ را نفی کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از مشکلات و معضلات اصلی بخش خصوصی هراس از ورود به فضای سایبر به‌دلیل فیلترینگ سلیقه‌ای است. باید برای این بخش یک برنامه‌ریزی ویژ‌ه‌ای انجام شود چراکه از 13 عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یارانه‌ای 7 عضو نمایندگان دولت و وزارتخانه‌ها هستند و اگر همین 7 عضو دولت توجیه شوند و به یک شکل منسجم در تصمیم گیری‌ها ورود پیدا کنند و حتی به این اعضا از بالاترین مقام اجرایی کشور گوشزد شود که به صورت جدی از تضییع حقوق مردم  پیشگیری کنند و با فیلترینگ سلیقه‌ای مقابله کنند قطعا خیلی از مشکلات و آسیب‌هایی که الان با آنها مواجه هستیم در آینده با آنها مواجه نخواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون ده‌ها هزار جوان مستعد ایرانی که می‌توانند از فضای دیجیتال بهره بگیرند به‌دلیل فیلترینگ سلیقه‌ای سایت‌ها سرخورده شده‌اند.

فیلتر در فضای مجازی شبیه اعدام در فضای حقیقی است

معاون فرهنگی-مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان تهران گفت: ما باید بتوانیم نظام جدیدی طراحی کنیم که افراد نسبت به جرم خود متنبه شوند، فیلتر در فضای مجازی شبیه اعدام در فضای حقیقی است باید به‌گونه‌ای عمل شود که هرکسی متناسب با جرم خود مجازات شود و آیا حذف رسانه‌ها، پورتال‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اینترنتی بدون توجه به اینکه شاید یک جوان تمام توان و دارایی خود را برای ایجاد یک سایت به عنوان یک منبع درآمد هزینه کرده باشد کار درستی است؟به طور طبیعی این  ظلم به جوانان کشور است که ما همه را به یک شکل و آن هم با حذف رسانه‌ای که ممکن است برای ایجاد آن زندگی خود را به فروش گذاشته باشند و آن رسانه را ایجاد کرده باشند آن رسانه را از شخص بگیریم و شغل او را از او بگیریم اگر ما معتقد به کارآفرینی در فضای دیجیتال هستیم باید یک فضایی را ایجاد کنیم که فرد امنیت  شغلی در فضای دیجیتال داشته باشند.

وی با اشاره به ضعف زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور گفت: اگر وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را در دو یا سه سال اخیر با کشورهای دیگر مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در سال‌های اخیر وضعیت کشورمان در حدی قرار گرفته است که حتی دیگر نمی‌توانیم کشور را با کشورهای هم رده خود مقایسه کنیم.

افراسیابی تصریح کرد: اگر کمی در نقشه جهان به سمت شرق بریم با مطالعه کشورهایی مانند مالزی می‌بینیم که اینترنت پرسرعت در مالزی یک‌هزار و 792 برابر ایران است و قیمت اینترنت پرسرعت در مالزی 16برابر کمتر از ایران است و اگر به ژاپن نگاهی بیندازیم که دیگر قابل قیاس نیست و این فاصله بسیار زیاد است.

عدم وجود نگاه جدی مجلس به بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات

افراسیابی ادامه داد: این در حالی است که ما در دولت‌های گذشته هیچوقت شاهد نبودیم که مجلس یک نگاه جدی به بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشد و به دلیل تمرکز افکار عمومی بر روی مسائل اقتصادی و تورم و شاید کم آگاهی مدیران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هیچ گاه از وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات حتی سؤال نشد که دلیل این‌همه فاصله چیست؟

بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای در این دولت تأسیس شد

معاون اداره کل ارشاد استان تهران خاطرنشان کرد: البته ما در دولت‌های گذشته نقاط قوتی را نیز داشتیم مانند اینکه بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای در دولت نهم و دهم تأسیس شد و اینکه بازی‌های یارانه‌ای جذاب و با کیفیت برای جوانان ایرانی تولید می‌شود و اینکه بازی‌های خارجی توسط بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای رده‌بندی می‌شود تا افراد بتوانند با آرامش خاطر از بازی‌های یارانه‌ای استفاده کنند چراکه بر اساس پژوهش‌های انجام شده در مراکز معتبر پژوهشی جهان 80 درصد از بازی‌های یارانه‌ای بازی‌های مفید آموزشی و پرورشی هستند که لازم بود ما از این ظرفیت استفاده کنیم که بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای به طور ویژه در مورد آن ورود پیدا کرد.

افراسیابی ادامه داد: در حوزه رسانه‌های دیجیتال شامل نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای و نرم افزارهای تلفن همراه و رسانه‌های برخط و مؤسسات فرهنگی دیجیتال، در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نقشه خوبی تهیه شد و کارهایی شروع شده است و البته باید به شکل قوی‌تر و منسجم تر پیگیری شود و باید در این باره آسیب شناسی شود.

وی متذکر شد: لازم است که فعالیت‌های مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت نقاط قوت ایجاد شده حفظ و نقاط ضعف آن برطرف شود.

انجمن صنفی رسانه‌های دیجیتال کشور یکی از مطالبات رسانه‌های کشور است

وی با اشاره به اقدامات خوبی که در دولت نهم و دهم انجام شده است گفت: به‌عنوان مثال ایجاد انجمن صنفی رسانه‌های دیجیتال کشور یکی از مطالبات رسانه‌های کشور است که می‌تواند یک نقطه امیدی در دل متولیان رسانه‌های کشور ایجاد کند که البته شروع این کار در دولت نهم و دهم انجام شده و جلساتی با متولیان رسانه‌های دیجیتال کشور گذاشته شده است اما امیدواریم این اقدام در همین دولت به‌سرانجام برسد و اگر این اتفاق نیفتاد در دولت آینده موضوع انجمن صنفی رسانه‌های دیجیتال کشور در اولویت کاری دولت آینده قرار بگیرد.

معاون فرهنگی-مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان تهران ادامه داد: حمایت از نشریات الکترونیک در دولت نهم و دهم مورد توجه و حمایت جدی قرار گرفت و در کل دولت‌های گذشته تنها در دولت نهم و دهم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 3 سالن مجزا به ناشران الکترونیک اختصاص داده شدکه با استقبال بسیار زیادی مواجه شد و ما شاهد بودیم که استقبال بیشتر از آماری بود که پیش بینی می‌شد به گونه‌ای که پیش بینی می‌شد حداکثر نزدیک به 100 ناشر در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کنند درحالیکه نزدیک به 144 ناشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب شرکت کردند.

افراسیابی افزود: یارانه‌ای که به ناشران الکترونیک از محل یارانه نمایشگاه کتاب پرداخت شد در قالب بن خرید کتاب این اتفاق نیز اتفاق بی‌سابقه‌ای بود، ما سابقه این امر را در دولت‌های گذشته نداشتیم و برای اولین بار در زمان وزارت محمد حسینی وزیر ارشاد و معاونت اسماعیلی این اتفاق افتاد.

عدم وجود قوانین جامع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

وی خاطرنشان کرد: یک معضل دیگر در بحث ضعف‌ها مشکل در بحث قوانین و مقررات است اینکه قوانین و مقررات جامعی نداریم که همه قوانین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را یکپارچه کند به عنوان مثال برای نشر الکترونیک در یک قانون تعریفی شده است که در قانون دیگر تعریف دیگری شده است در یک قانون مصداق نشر الکترونیک سایت‌های خبری شناخته شده‌اند و در یک قانون دیگری مصداق نشر الکترونیک رسانه‌های دیجیتالی شناخته می‌شوند که محتوای الکترونیک تولید می‌کنند و این اشکالات و تناقض‌ها در قانون و مقررات باید یکسان شوند و این نیازمند این است که دولت ورود جدی پیدا کند و از مجلس بخواهد این قوانین یکپارچه شوند.

معاون اداره کل ارشاد استان تهران با اشاره به تشتت در رفتار و عمل در حوزه فناوری اطلاعات افزود: به عنوان مثال دو پیش نویس سند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نوشته شد، یکی از این دو سند در حوزه دولت تصویب شد و یکی دیگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و بالاخره مشخص نشد کدام از این دو سند در این حوزه باید مبنا باشد و دوستان باید انشاءالله یک آسیب شناسی داشته باشند و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند و تلاش کنند با حفظ نقاط قوت، نقاط ضعف را نیز برطرف کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول