نقش رسانه‌های مجازی در دفاع از خلیج فارس

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، مدیر گروه سایت‌های «پرشین بلاگ» درباره‌ اهمیت رسانه‌های مجازی شامل خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها در صیانت از خلیج فارس، اظهار داشت: رسانه‌های مجازی عملا نشان دادند که در دفاع از عرصه‌ میراث فرهنگی و تاریخی ما در خلیج فارس نقش به‌سزایی داشتند.
وی ادامه داد: اعتراض درباره‌ تغییر نام خلیج فارس را می‌توان بزرگ‌ترین اعتراض اینترنتی ایرانیان تا زمان حاضر دانست که در پی این اعتراض در فضای مجازی، حدود 90 هزار امضا از طرف طرفداران نام خلیج فارس زیر اعتراض اینترنتی در این رابطه ثبت شد و این اعتراض سبب شد که نشنال جئوگرافیک عقب‌نشینی کند.
مدیر گروه سایت‌های «پرشین بلاگ» بیان داشت: رقبای منطقه‌‌ای کشور ما در تلاش‌اند از فضای مجازی نسبت به حقانیت خودشان استفاده کنند و در این راه از نام و اعتبار موسسه‌های فعال جهانی نیز بهره می‌برند تا بتوانند میراث تاریخی منطقه‌‌ای را که شامل نام و حقوق مالکیتی خلیج فارس است تصاحب کنند و در این راستا، ایرانی‌ها هم متعاقبا در فضای مجازی عکس‌العمل نشان دادند.
 بوترابی ادامه داد: در سال 1383 مؤسسه‌ نشنال جئوگرافیک (National Geographic) که از اعتباری جهانی در دانش جغرافیا برخوردار است، در اطلس تازه‌ جهان که منتشر کرد، در کنار نام «خلیج فارس» از نام مجعول «خلیج عربی» استفاده کرد که این امر موجب اعتراض‌هایی بین ایرانیان و بخصوص جامعه وبلاگ‌نویسان شد. در آن سال، «پرشین بلاگ» به‌عنوان بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده وبلاگ فارسی، وظیفه‌ خود دانست اقدامی رسمی در راستای هماهنگی و اعلام اعتراض به این امر انجام دهد.
 در همین راستا، توماری اعتراض‌آمیز خطاب به مؤسسه‌ یادشده به زبان فارسی و انگلیسی در اختیار عموم قرار داد که هر ایرانی در هر جای دنیا می‌توانست با امضای آن، اعتراض خود را به این تحریف تاریخی اعلام کند.
 وی با اشاره به ماجرای اعتراض ایرانیان به تغییر نام خلیج فارس در اینترنت نتیجه گرفت که اینترنت یک کارکرد رسانه‌‌ای دارد و در واقع، گسترش وبلاگ‌ها و امکان نظرخواهی در وبلاگ‌ها باعث شده که زمینه‌ تبادل نظرات و برخورد افکار و اطلاع‌رسانی در زمینه‌های مختلف فراهم شود.
 بوترابی با اشاره به این‌که دولت‌ها هم باید در صیانت از نام خلیج فارس تلاش بیشتری کنند، ادامه داد: رسانه‌ها و سایت‌ها تلاش خود را در فضای مجازی کردند، ولی این امر مسئولیت دولت‌ها را کاهش نمی‌دهد و آن‌ها باید تلاش خود را در این رابطه انجام دهند.
 وی با اشاره به این‌که باید به‌طور منظم اقداماتی را که برای تغییر نام خلیج فارس انجام می‌شود، رصد و درباره‌ آن‌ها روشنگری کرد، افزود: برای آشنایی بیشتر مردم با تاریخچه‌ خلیج فارس باید محتویاتی که درباره‌ خلیج فارس وجود دارد از جمله دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و سایت دانشنامه‌ آریانیکا و دیگر تلاش‌هایی را که در فضای مجازی انجام شده است، به مردم معرفی کرد و به‌طور مداوم مطالبی را که توسط خبرگان تاریخ و سیاست منتشر می‌شود، اطلاع‌رسانی کنیم.
انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول