جاسوسی انگلیس در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تابناک، سازمان جاسوسی انگلیس، حجم انبوهی از پیام‌های پست الکترونیکی، حساب‌های کاربری فیس‌بوک، تاریخچه‌ها و تماس‌های اینترنتی را در سطح جهان ‌بازرسی کرده و آنها را با آژانس امنیت ملی آمریکا به اشتراک می‌گذارد؛ این موضوع را «ادوارد اسنودن» که اینک به بزرگترین افشاگر تاریخ آمریکا تبدیل شده، فاش کرده است.
به تازگی، روزنامه «گاردین» با انتشار مطلبی خبر داده که سازمان جاسوسی انگلیس (GCHQ) ‌‌مخفیانه به شبکه‌ای از کابل‌ها که وظیفه برقراری تماس‌های تلفنی و اینترنتی را بر عهده دارند، دسترسی یافته و با به دست آوردن اطلاعات شخصی فراوان از کاربران، آنها را با شریک آمریکایی خود، یعنی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به اشتراک می‌گذارد.
به نوشته گاردین، هدف و نیت اصلی این سازمان، عبارت است از «تفوق یافتن بر اینترنت و ارتباطات تلفنی جهانی» و در این زمینه، دسترسی به بیشترین حجم تماس‌های تلفنی و اینترنتی ممکن مورد توجه قرار می‌گیرد. این امر بدون هیچ گونه آگاهی و یا مباحثه عمومی انجام گرفته است.
یکی از ابتکاراتی که در این برنامه از سوی GCHQ انجام گرفته، توانایی دستیابی به حجم گسترده ای از اطلاعات انتقالی از طریق فیبرهای نوری و ذخیره آنها به مدت سی روز بوده تا بتوان روی آنها عملیات غربالگری انجام داد، این عملیات که با نام رمز «تِمپورا» از آن یاد می‌شود، از هجده ماه پیش تاکنون در جریان بوده است.
عملیات «تمپورا» برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ آزمایش شد. دو سال بعد، در سال ۲۰۱۰، مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا دارای بزرگترین امکان دسترسی به اینترنت و کنترل آن در مقیاس جهان شد، که حتی بزرگتر از دیگر اعضای اتحادیه‌‌ موسوم به «پنج چشم» است. بریتانیا، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند اعضای «اتحادیه استراق سمع»، ‌به نام «پنج چشم» هستند. در بین این پنج کشور، بریتانیا از نظر امکانات جاسوسی و اطلاعاتی، یک ابرقدرت به شمار می‌رود.
از ماه می سال ۲۰۱۲ سیصد تحلیلگر مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا به همراه ۲۵۰ کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا در عملیات «تمپورا» مشغول به فعالیت بوده و در حال غربال‌ کردن انبوه اطلاعات هستند. بیش از دویست کابل ارتباطی از بریتانیا به سوی آمریکا، کانادا و غرب اروپا مورد شنود و تجسس قرار می‌گیرد. مبادله داده‌ها میان ۴۶ کانال ارتباطی می‌تواند ‌همزمان زیر کنترل و تجسس قرار ‌گیرد؛ افزون بر این روزانه ششصد میلیون تماس تلفنی می‌‌تواند شنود شود.
با این حال، گاردین می‌نویسد، منابع امنیتی مدعی شده اند که جمع‌آوری اطلاعات توسط نهادهای اطلاعاتی در چهارچوب یکسری مقررات امنیتی و ‌‌قانونی انجام می‌شود. این برنامه کنترل داده‌ها، بنا بر نوشته گاردین، به پیشرفت جدی در تشخیص و پیشگیری از جرم و جنایت منجر شده است.
با این حال، با توجه به شمار افراد و نهادهایی که به این داده‌ها دسترسی دارند، ادعای این منابع زیر سؤال می‌رود. بر پایه گزارش گاردین، بالغ بر 850 هزار تن از کارکنان NSA و نیز مقاطعه کاران بخش خصوصی آمریکایی به پایگاه‌های داده GCHQ دسترسی دارند.
به این ترتیب، می‌توان این گزارش جدید روزنامه گاردین را در کنار دیگر افشاگری‌های چند روز اخیر ادوارد اسنودن، بزرگترین رسوایی جاسوسی دولتی در ‌تاریخ آمریکا و انگلیس و حتی سراسر جهان دانست. در حقیقت، آنچه از این گزارش برمی‌‌آید، آن است که هیچ فردی در هیچ کجای جهان از کارهای غیرقانونی این دو کشور در سرقت اطلاعات ایمن نیست و همه می‌توانند ‌بالقوه و بنا بر‌ شرایط، آماج این برنامه‌های جاسوسی قرار گیرند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول