بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های ترکیه برای همکاری با توییتر و فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» روزنامه «آکسام» نوشت پلیس فهرست اسامی  ۳۵ نفر را که گویا در توییتر و فیس بوک به اردوغان و مقامات دیگر اهانت کردند به دادستان های استانبول ارائه داده است.
در پی روی آوردن بسیاری از معترضین به رسانه های اجتماعی برای دریافت و انتشار اطلاعات، اردوغان توییتر را یک «خطر اجتماعی» نامید و  آن را به «دروغ پراکنی» متهم کرد.
بوزداگ گفت اهانتهای زیادی ازطریق رسانه های الکترونیک علیه مقامات عنوان شدکه با قانون مغایرت داشت.
در این میان، فیس بوک نسبت به پیشنهادهای ترکیه که ایجاب خواهد کرد شرکت های اینترنتی اطلاعات کاربران را به مقامات امنیتی ارائه دهند، ابرازنگرانی کرده است.
فیس بوک در بیانیه ای گفت شرکت قصد دارد نگرانی خود را هنگام دیدار نمایندگان دولت ترکیه از سیلیکان ولی مطرح سازد.
یکی از مقام‌های وزارت ارتباطات و حمل و نقل ترکیه نیز گفت: آنکارا از مقام‌های توییتر خواسته تا نام و مشخصات کاربرانی را که پیام‌هایی با محتوای توهین‌آمیز به دولت و رجب طیب اردوغان ارسال کرده‌اند یا باعث تحریک تظاهرات شده‌اند فاش سازد؛ اقدامی که این وب‌سایت تاکنون به آن ترتیب اثر نداده است.
به نوشته روزنامه گاردین، این اقدام دولت ترکیه در پی استفاده معترضان از توییتر انجام شده است. آنکارا اعلام کرده است اگر مقام‌های مسئول این وب‌سایت از خواسته‌های ترکیه تبعیت نکنند، ممکن است استفاده از توییتر در این کشور ممنوع شود.
دولت ترکیه همچنین از شبکه اجتماعی توییتر خواسته است تا دفتری را در این کشور باز کند تا به این ترتیب بتواند بر فعالیت‌های این وب‌سایت نظارت داشته باشد؛ اقدامی که توییتر آن را نشانه‌ای از سانسور می‌داند.
پیش از این، دولت ترکیه مسدودیت وب‌سایت گوگل را پس از دو سال و در پی افتتاح دفتری از سوی این کمپانی بزرگ فضای سایبری رفع کرد.
در حالی که رسانه‌های مهم و اصلی ترکیه نسبت به تظاهرات گسترده مردمی علیه دولت آنکارا در آغاز ناآرامی‌ها بی‌اعتناد بودند، شبکه‌های اجتماعی چون توییتر و فیس‌بوک آن را تحریک کرده‌اند.
وزیر ارتباطات و حمل و نقل ترکیه نیز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که بدون همکاری و حضور توییتر در ترکیه، دولت آنکارا نمی‌تواند سریعا با مقام‌های این وب سایت ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها بخواهد تا داده‌ها و اطلاعات کاربران را در اختیار مقام‌های ترکیه‌ای بگذارند.
وی افزود: زمانی که ما برای دریافت اطلاعات درخواستی را ارایه می‌دهیم، یک فرد مسئول و پاسخگو باید در ترکیه حضور داشته باشد و اگر مشکل یا خطایی وجود دارد باید رفع شود. ما به رسانه‌های اجتماعی می‌گوییم اگر در ترکیه فعالیت می‌کنید باید از قانون این کشور تبعیت کنید.
توییتر تاکنون در این باره پاسخی به دولت ترکیه نداده اما یکی از مقام‌های مطلع گفت که مسئولان این وب سایت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای گشایش دفتر در ترکیه ندارند.
وزیر ارتباطات و حمل و نقل ترکیه گفت: در حالی که آنکارا هیچ مشکلی با فیس‌بوک ندارد و این شبکه اجتماعی با مقام‌های ترکیه‌ای فعالیت می‌کند، نمایندگانی در کشور دارد، اما از جانب وب‌سایت توییتر تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
وی تاکید کرد که هدف دولت آنکارا محدود کردن رسانه‌های اجتماعی نیست.
یکی از مقام‌های وزارت ارتباطات و حمل و نقل ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت ترکیه از مقام‌های توییتر خواسته تا نام و مشخصات کاربرانی را که پیام‌هایی با محتوای توهین‌آمیز به دولت و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ارسال کرده‌اند یا باعث تحریک تظاهرات شده‌اند فاش سازد؛ اقدامی که این وب‌سایت تاکنون به آن ترتیب اثر نداده است.
نخست وزیر ترکیه نیز این‌چنین سایت‌هایی را که همانند توییتر هستند «بلا و مصیبت» خواند؛ اگرچه برخی از اعضای ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان نیز عضو دائم این وب‌سایت هستند.
نخست وزیر ترکیه گفت که این چنین سایت‌هایی برای گسترش و اشاعه دروغ در مورد دولت حاکم و با هدف ایجاد رعب و وحشت در جامعه فعالیت می‌کنند.
مدیر اجرایی وب‌سایت توییتر نیز در سخنرانی خود در موسسه بروکینگز واشنگتن گفت که اوضاع را در ترکیه نظارت می‌کند و اعلام کرد که این وب‌سایت هیچ نقشی در مناقشات سیاسی این کشور ایفا نمی‌کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول