رسانه اجتماعی، رسانه پرسیدن است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» دومین همایش «روز رسانه‌های اجتماعی» دیروز نهم تیرماه، در تالار ایوان شمس برگزار شد. [گزارش تصویری]

در ابتدای این همایش جواد افتاده، دبیر دومین همایش روز رسانه های اجتماعی گفت: در رسانه های اجتماعی می توان صدای مردم را لمس و اندازه گیری کرد و براساس آن برنامه ریزی کرد و ما نیز با این نگاه دومین همایش روز رسانه­های اجتماعی را برگزار کردیم.

وی با تشکر از حمایت شهرداری و مرکز ملی فضای مجازی از همایش گفت: در رسانه­‌های اجتماعی کاربران مهم هستند و ما نیز سعی کردیم با این نگاه دومین همایش روز رسانه­‌های اجتماعی را با رویکرد «رسانه‌های اجتماعی در سازمان» برگزار کنیم.

موانع به کارگیری رسانه اجتماعی در شهرداری

سپس نخستین مقاله با موضوع «موانع به کارگیری رسانه اجتماعی در سازمان ها» که توسط دکتر سید وحید عقیلی ، آذر اسدی کرم و محیا برکت نوشته شده بود، ارائه شد.

اسدی کرم در ارائه این مقاله گفت : در این مقاله به دلایل استفاده نکردن از رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌ها توجه شده است و بر سازمان شهرداری تهران به صورت موردی تاکید شده است.

دولت وارد بحث رسانه های اجتماعی شود

سپس دکتر حسین امامی به ارائه مقاله­‌ای با عنوان «مدیریت رسانه­‌های اجتماعی در سازمان­‌ها؛ مطالعه موردی کشورهای استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا» پرداخت و گفت: استرالیا با ۲۲ میلیون نفر جمعیت ۱۹٫۵ میلیون کاربر اینترنت دارد و از این تعداد بیش از ۱۱ میلیون عضو فیس بوک هستند.

وی افزود: دولت استرالیا در ۲۰۱۰ به منظور شفافیت و کارایی دولت، مشارکت شهروندان و درنتیجه بهبود زندگی مردم طرح Government 2.0  را ابلاغ کرد. این کار به منظور استفاده از ظرفیت رسانه­‌های اجتماعی در سازمانها توسط کارکنان دولت انجام شد. در این زمینه دستورالعملی تهیه شد و در سال ۲۰۱۲ به سازمان ها ابلاغ شد که آنها را به استفاده از رسانه های اجتماعی مجبور کرد.

امامی افزود: این بخشنامه یادداشت ها و مصاحبه های مطبوعاتی تا محتواهای اینترنتی را شامل می شود و مدت مجاز استفاده از تلفن های هوشمند توسط کارکنان و اسامی رسانه های اجتماعی که می توان از آنها استفاده کرد در آن آمده است. بخش دیگر این بخشنامه به توصیه ها و رفتارهای اخلاق حرفه ای در این فضا اشاره کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وزرات خانه های پیشگام در این زمینه وزارت بهداشت است.

این پژوهشگر رسانه های نوین با اشاره به رسانه های اجتماعی در کشور نیوزیلند گفت: این کشور بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۳ میلیون کاربر اینترنت هستند و تعداد اعضای فیس بوک آن ۲ میلیون نفر هستند یعنی از هر دو نفر یک نفر عضو فیس بوک هستند. در نوامبر ۲۰۱۲ وزارت داخلی نیوزیلند «طرح رسانه های اجتماعی در دولت» را مطرح کرد که درباره نحوه استفاده رسانه های اجتماعی در وزارت­خانه های دولتی است.

وی هدف از تدوین این طرح را تشویق سازمان های دولتی برای استفاده بهینه از رسانه های اجتماعی و ارائه نمای کلی از نقاط قوت، نقاط ضعف، مزایا و خطرات این مجموعه به عنوان ابزار بسیار مهم و به سرعت در حال رشد عنوان کرد.

امامی گفت: در این سند دستورالعملی آمده است که مدیران هر سازمان دولتی با توجه به ماموریت سازمان خود نسبت به استفاده از رسانه های اجتماعی و مفید بودن آن چگونه تصمیم گیری کنند. این کانال جدید ارتباطی ، نیاز به برنامه ریزی مناسب، سود و ارزیابی ریسک و منابع و تعهد دارد.

وی افزود: شبکه های اجتماعی، رسانه های به اشتراک گذاری، وبلاگها، ویکی ها و فروم ها  برای ارتباط درون سازمانی این سازمانها وجود دارد.

این پژوهشگر رسانه های نوین در ادامه به کشور بریتانیا اشاره کرد و گفت: بریتانیا ۶۳ میلیون جمعیت دارد که بیش از ۵۲ میلیون کاربر اینترنت  هستند و  تعداد کاربران فیس بوک حدود ۳۳ میلیون نفر است.

حسین امامی گفت : در بررسی این ۳ کشور مشخص شد که دولت وارد بحث رسانه‌های اجتماعی شده است و در تدوین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نقش کلیدی داشته است همچنین در این کشورها به نحوه رفتار و اخلاق حرفه‌ای کارکنان در رسانه‌های اجتماعی تاکید شده است.اما باید توجه داشت که تدوین دستور العمل‌ها برای مقابله با مشکلات احتمالی است نه اعمال محدودیت و سانسور.

او در خصوص توصیه‌هایی که برای به کارگیری رسانه اجتماعی در سازمان‌ها در بریتانیا  وجود دارد گفت :آشنایی با قوانین نوشتن و نحوه حضور در رسانه‌های اجتماعی و استفاده از یک مشاور رسانه‌های اجتماعی از جمله این توصیه‌ها است.همچنین در این مسیر باید توجه داشت که حساب کاربری رسمی دیگر به یک فرد تعلق نداشته باشد و از ابزار ارتباطی حرکت به عقب نباید استفاده کرد.

به گفته امامی ۶ گام  جهت قدم گذاشتن در پروژه پیاده‌سازی رسانه اجتماعی در بریتانیا مشخص شده است که عبارتند از : اهداف و مقاصد،مخاطبان،تشخیص درستی در انتخاب سایت ،فرصت‌ها تهدیدها و ریسک ها،منابع مداوم مورد نیاز و پیام‌های کلیدی همچنین اندازه گیری برای مقاصد و موثر بودن این ۶ گام هستند.

وی تاکید کرد: استفاده از رسانه‌های اجتماعی نیاز به یک سیاستگذاری در سازمان دارد.

باید تفاوت رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی را بدانیم

دکتر یونس شکرخواه،رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران، چهارمین سخنران همایش بود؛ وی در سخنرانی خود بر تفاوت میان رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی دو مفهوم هستند.رسانه اجتماعی سیستم و رسانه پرسیدن است در حالیکه شبکه اجتماعی مکان و رسانه گفتن است.رسانه اجتماعی افزوده شدن یک بخش به سازمان نیست، امتداد سازمان است.رسانه اجتماعی همزمان از جنبه استراتژی به دو جنبه توجه دارد :مناسبات درون و بیرون سازمانی. شبکه اجتماعی بیرون سازمان است سازمان به آن راه دارد.

شکرخواه در خصوص چیستی رسانه اجتماعی افزود :رسانه اجتماعی شبیه رادیو تلویزیون و روزنامه سیستم است.سیستم ارسال اطلاعات به دیگران.رسانه اجتماعی به جریان انداختن هر چه بیشتر عامل انسانی در مناسبات سازمانی است.

او در خصوص چیستی شبکه اجتماعی نیز گفت : هسته اصلی شبکه‌های اجتماعی دیالوگ است و روابط بر همین اساس شکل می‌گیرد.شبکه‌های اجتماعی فراروایت‌هایی مثل ساختار قصه دارند.

همچنین شکرخواه در خصوص ویژگی‌های شبکه اجتماعی افزود : شبکه اجتماعی یک تمپلیت پیش ساخته فرهنگی هویتی در چارچوب بازنمایی است و خوراندن اطلاعات به شبکه اجتماعی از درون همین تمپلیت ها صورت می‌گیرد.

شکرخواه در خصوص به کارگیری رسانه اجتماعی در سازمان‌ها گفت :حساسیت در سازمان‌ها نسبت به شبکه اجتماعی بیشتر از رسانه اجتماعی است.به گفته شکرخواه اگر سازمانی می‌خواهد شبکه اجتماعی در سازمان به کار گیرد باید در ابتدا به این پرسش پاسخ داده شود که به چه دلیل، با چه بودجه و با چه فرهنگ سازمانی می‌توان این کار را انجام داد.

او در خصوص راهکارهای موجود گفت : اگر مردم را باور کنید، سازمان را برای سرویس‌دهی فشرده تر و پیوسته‌تر آماده کرده‌اید. همچنین اگر سیستم حمایت از مشتریان سازمان را کاملا تقویت نکرده‌اید اصلا رسانه اجتماعی را راه نیندازید.

این استاد ارتباطات در در ادامه گفت:رسانه اجتماعی بر پایه ۷ پایه استوار می‌شوند.ماموریت،ارتباط،جماعت، همکاری،هزینه‌ها، سرمایه و رقابت این ۷ پایه هستند.

شکرخواه در خصوص دیگر تقسیم‌بندی ‌های حوزه رسانه‌های اجتماعی بر اساس ماهیت این رسانه گفت:هویت ،گفتگو، اشتراک گذاری، حضور، مناسبات ،شهرت و گروه  یکی از تقسیم‌بندی‌های قابل توجه است  .

به گفته یونس شکرخواه در رسانه‌های اجتماعی مشارکت از آغاز تا فرجام و در همه مراحل جریان اطلاعات وجود دارد.بر این اساس در طراحی،مالکیت محتوا،مقررات گذاری ،فرهنگسازی، هویت سازی و هویت یابی،بازنمودها و… مشارکت وجود دارد.

شکرخواه از فومو یاد کرد و گفت :فومو به معنای ترس از گم شدن اصطلاح و اتفاق رایجی در دنیا است به طوریکه عده ای فکر می کنند اگر در مدت کوتاهی به اینترنت وصل نشوند در دنیا چه اتفاقی افتاده است .حالا باید در نظر گفت چقدر این مفهوم اجتماعی است.ما زیر چکش دیگران هستیم در حالیکه به نظر می رسد در اتاق تنها نشسته‌ایم.

همچنین شکرخواه به دیدگاه های منفی نسبت به شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد وبا اشاره به گفته لری پیج گفت: فیس بوک یک باغ بسته برای گروگان گرفتن کاربران است.

همچنین شکرخواه در ادامه به «نقش‌ها» در رسانه اجتماعی اشاره کرد و از ۱۰ نقش استراتژیست‌های اجتماعی، مدیران جماعت، رابط واحدهای تجاری، مدیر آموزش، مدیر رسانه اجتماعی،تحلیلگر اجتماعی ،توسعه دهنده وب، استتراتژیست محتوا ،استراتژیست دیجیتال و طرف‌های سازمان نام برد.

شکرخواه افزود: تیم رسانه­‌ای همواره باید مربع مشتریان سازمان، لوگوی سازمان، شرکای احتمالی و رقبای سازمان را در ذهن داشته باشد.

وی در ادامه به اندازه تیم­‌های رسانه­‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: سقف تیم رسانه ­های اجتماعی ۱۱ نفر براورد شده است.

این استاد دانشگاه، به مزیت­‌های رسانه اجتماعی برای سازمان اشاره کرد و گفت: «داشتن نترمومتر دائم برای سنجش تب و دلسردی مشتری» مهمترین قسمت یک سوشال مدیا است.

تغییر الگوهای خبرنگاری به واسطه رسانه های اجتماعی

دومین پنل همایش با سخنرانی امید جهانشاهی درباره «رسانه­های اجتماعی و سازمان­های رسانه­ای» آغاز شد.

وی با بیان اینکه انقلاب دیجیتال رسانه‌­های اجتماعی را به وجود آورد افزود: اصطلاح رسانه اجتماعی در آینده از بین خواهد رفت چون رسانه ای که اجتماعی نباشد از بین خواهد رفت.

جهانشاهی با تاکید بر لزوم تغییر سازمان­‌های رسانه­‌ای در جهان امروز برای پذیرش رسانه­‌های اجتماعی اظهار کرد: سازمان های رسانه­ای سنتی مبتنی بر یک روزنامه یا ایستگاه تلویزیونی بودند و بازار را بر این اساس تعریف می کردند، اما آنها اکنون با منطق بازار رسانه ای دیگری مواجه هستند.

این دانشجوی دکتری مدیریت رسانه با اشاره به کاهش اعتماد مردم به تلویزیون و گرایش بیشتر به رسانه­های اجتماعی گفت: ما دررسانه سنتی با اطلاعات مواجه بودیم، در رسانه اجتماعی اطلاعات با سرگرمی ترکیب شده است.

جهانشاهی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از مطالعات رسانه به تاثیر رسانه­‌های اجتماعی بر روزنامه نگاری اختصاص یافته است اظهار کرد: برخی از این مطالعات فرایندهای تولید و برخی دیگر فرهنگ خبر و مصرف رسانه‌­ای را مورد توجه قرار داده‌­اند.

وی با بیان اینکه سازمان­‌های رسانه­‌ای باید به نو­آوری، سرعت و شگفتی توجه کنند، به توضیح هر یک پرداخت و گفت: سازمان به عنوان مجموعه کارافرین باید خصوصیات رصد آینده، ریسک پذیری، سرعت عملکرد و ایجاد برتری­های محوری برای سازمان رسانه­ای را داشته باشد.

این دانشجوی دکترای مدیریت رسانه به اهمیت گروه های خود گردان برای رسانه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: فاصله از موانع ساختاری، تمرکز گریزی و شکار ایده­های تازه از ویژگی­های این گروه هاست.

همه، کارکردهای شبکه اجتماعی را نمی‌دانند

در ادامه همایش مقاله دیدگاه‌های سازمانی و موانع گسترش شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌های ایرانی ارائه شد؛ مطالعه موردی در این مقاله سازمان تبلیغات اسلامی است که توسط جلال سمیعی مورد بررسی قرار گرفته است.

جلال سمیعی گفت :پروژه راه اندازی شبکه اجتماعی تخصصی هنرمندان ایران با نام شبکه هنر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از زمستان ۱۳۸۹ شروع شده است.در این پژوهش نگاه مدیران به شبکه‌های اجتماعی ،موانع گسترش شبکه‌های اجتماعی و راهکارهای مختلف برای کاهش موانع بررسی شدند.

او افزود :موانع سازمانی در سه دسته  سازمانی،کاربران و موانع مشترک سازمانی و کاربرها طبقه بندی شده است.نبود سیاستگذاری شفاف حاکمیت درباره شبکه‌های اجتماعی ،فیلترینگ و محدودیت اینترنت در سرعت و دسترسی، اولویت نداشتن فضای مجازی در بودجه‌ها همچنین بی تمایلی سازمان‌ها به شفاف سازی ذاتی اینترنت از جمله موانع موجود در سطح سازمانی  است.

سمیعی در خصوص موانع موجود در سطح کاربران افزود : نبود سواد رسانه‌ای کافی برای کاربری، مهم ندانستن شبکه اجتماعی، محافظه کاری و نگرانی کاربران درباره حضور رسمی در شبکه‌های اجتماعی و دیدگاه منفی نسبت به تاثیر آنلاین بودن بر روابط خانوادگی از جمله موانع مربوط به  سطح کاربران است.

به گفته سمیعی نبود زیر ساخت های فنی لازم در اداره‌ها و خانه‌ها ،نشناختن کارکردهای شبکه اجتماعی و تمایل سازمانی بیشتر به کار محفلی به جای کار تولیدی از دیگر موانع موجود در سطح سوم است.

نقش رسانه های اجتماعی در اشتراک دانش سازمانی

دکتر علی اکبر اکبری تبار به ارائه مقاله­‌ای با عنوان «تحلیل شبکه­‌های سازمانی؛ نقش رسانه­‌های اجتماعی در اشتراک دانش سازمانی» پرداخت و گفت: بعد از اقبال سازمان­‌ها به رسانه­‌های اجتماعی دو بحث مطرح می­شود؛ اول بحث بهره گیری از رسانه­‌های اجتماعی در سازمان و دوم بحث بهره­‌گیری از رسانه­‌های اجتماعی برای سازمان هاست.

وی با طرح این سوال که شبکه­‌های درون سازمانی چیست؟ اظهار کرد: فرهنگی بر هر سازمان حاکم است و به همین دلیل بافت و نوع نگاه سازمان­ها به مخاطب در سازمان­های مختلف متفاوت است.

اکبری تبار درباره تفاوت و ملاحظات شبکه­های سازمانی در مقایسه با دیگر شبکه­ها گفت: نمونه­گیری، مرز شبکه، سطح تحلیل و نوع و محتوای روابط مورد مطالعه می­تواند متفاوت باشد.

وی در ادامه به فرایند اشتراک دانش در سازمان­ سوره مهر اشاره کرد و نتایج شبکه انتقال تجارب کاری و روابط غیررسمی کارکنان انتشارات سوره مهر را بیان داد.

این دانشجوی دکترای رفاه اجتماعی در ادامه درباره تحولات دراشتراک دانش سازمانی با استفاده از رسانه های اجتماعی عنوان کرد: از جمله این تحولات سرعت نقل و انتقال اطلاعات، به هم ریختن مرزهای سازمانی و مکانی، جا به جا شدن راحت تر سلسله مراتب سازمانی، امکان وجود همزمان چندین شبکه رسمی و غیررسمی تاثیرگذارو پیچیدگی­های بیشتر در تحلیل و جمع آوری اطلاعات هستند.

وی در ادامه به طراحی Microsoft lync اشاره کرد و گفت: ارتباطات مشاهده شده در این شبکه سازمانی بسیار متفاوت از ارتباطات واقعی است.

اکبری تبار در انتهای سخنان خود یکی از راهکارهای انجام تحلیل شبکه سازمانی آنلاین را استفاده از ONAserveys عنوان کرد.

پیش نیازهای سازمان برای به کارگیری رسانه‌های اجتماعی

پیش نیازهای فرهنگ سازمانی برای موفقیت رسانه‌های اجتماعی درون سازمان، عنوان سخنرانی بعدی بود که توسط رضا قربانی انجام شد.

قربانی گفت : من توانستم از بستر شبکه اجتماعی در یکی از سازمان‌های مهم در عرصه فناوری اطلاعات در ایران استفاده کنم.

او با اشاره به دو چالش اساسی در این حوزه گفت : چگونه مردم را جمع کنیم و از سوی دیگر چگونه آنها را به خط کنیم این دو سوالی است که در دو حوزه شبکه اجتماعی و سازمان مطرح می شود و به نوعی تناقض دارد.به گفته او در ابتدا باید موانع ارتباطات اثر بخش در سازمان شناخته شود و تا زمانیکه موانع به کارگیری رسانه های اجتماعی تبیین نشود پیگیری این مقوله بی فایده است.

فیلتر کردن ، ادراک انتخابی ،سرریز شدن اطلاعات، زبان ،هیجانات و ترس ارتباطی از جمله مقولاتی بود که او به آن‌ها به عنوان پیش نیازها وموانع به کارگیری رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد.همچنین فربانی از تحقیق هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی یاد کرد که بر اساس این نظریه فاصله قدرت،فردگرایی در برابر جمع گرایی، مرد خویی در برابر زن خویی، پرهیز از عدم اطمینان در برابر ریسک پذیری و گرایش کوتاه مدت در برابر بلند مدت از جمله مفاهیم و موانعی است که در این دیدگاه مطرح است.

باید به اقتضائات رسانه‌­های اجتماعی توجه کرد

ابراهیم اسکندری پور در مقاله‌­ای با عنوان «تبلیغات و بازاریابی با رسانه­های اجتماعی برای رونق کسب و کارها» گفت: با وجود رسانه­‌های اجتماعی، هنوز هم رسانه­‌های جمعی جایگاه خودشان را دارند و در یک کمپین تبلیغاتی باید همه اینها را به صورت یکپارچه ببینید.

اسکندری پور برخی شبکه­‌های اجتماعی ایرانی (فارسی) را کلوب، دوره، وبززز، تبیان، ببینیم و … عنوان کرد و گفت: برخی می­پرسند آیا اینها مهم هستند؟ من جواب می­دهم: یکسری مشتری در آنجا وجود دارد. چرا مشتری را که در این شبکه ها هست نادیده می­گیرید.

این دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دلیل توجه افراد به شبکه­های اجتماعی بین­المللی را حضور تجاری بیشتر برندها در این شبکه­ها دانست و گفت: حضور تجاری در شبکه و حضور فرد در شبکه، متمایز از هم هستند.

وی با بیان اینکه درگیر کردن مخاطب یک هدف محسوب می­شود، گفت: بازاریابی دهان به دهان درفضای رسانه های اجتماعی خیلی قابل ردگیری تر و راحت تر است.

اسکندری پور Dell را به عنوان نمونه یک کمپین موفق بین­ المللی از طریق شبکه ­های اجتماعی و مک دونالد را به عنوان نمونه کمپین ناموفق بین­ المللی مطرح کرد.

وی در انتهای سخنان خود دو راهکار نمونه سوشال مدیا مارکتینگ و مونیتورینگ را مطرح کرد.

نقش رسانه‌های اجتماعی در انتخابات ۹۲

محمد سلطانی‌فر، مدیر گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک سخنران بعدی همایش بود که در خصوص نقش رسانه‌های اجتماعی در انتخابات ۹۲ سخنرانی کرد .

محمد سلطانی فر گفت:پیش از انتخابات با نظر سنجی‌های مختلف، حوزه‌های تبلیغاتی را مشخص کردیم بر اساس آنچه به دست آمد ارتباطات شفاهی،سپس رادیو و تلویزیون و بعد پیامک های تلفن همراه اولویت دار شدند.در ادامه تبلیغات مکتوب و در اخر رسانه‌های اجتماعی به عنوان دیگر حوزه‌ها و ابزار تاثیر گذار در حوزه تبلیغات شناسایی شدند.

مدیر گروه ارتباطات واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت : اما در روزهای نزدیک به انتخابات دریافتیم که اثر گذاری پیامک‌های تلفن همراه برجسته تر است و از سوی دیگر آنچه مورد توجه قرار گرفت رابطه میان محتوای شبکه‌های اجتماعی و اس ام اس‌ها بود.

او در ادامه گفت :یکی از کارهایی که در شبکه های اجتماعی انجام شد شبکه سازی بود و موتور کوچک موتور بزرگ را به حرکت در می آورد.از طریق شبکه‌های اجتماعی رابطه‌ای میان اسم ام اس و شبکه اجتماعی به دست آوردیم.

سلطانی فر مدعی شد: با رویکردی سطحی دریافتیم که مثلا شماره‌های جدید تلفن همراه که غالبا دست رای اولی‌ها هست در فیس بوک عضو هستند و یا کسانی که پیش شماره‌های ۱۱۱ تا ۱۱۸ دارند معمولا در لینکدین هستند.ایرانسلی‌ها در شبکه اجتماعی دیگری حضور داشتند و…

او افزود :البته آنچه بدان اشاره کردم نیازمند تحلیل علمی برای کشف رابطه میان محتوای شبکه‌های اجتماعی و پیامک‌ها است.

سلطانی فر در ادامه گفت : در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، در دور دومی که اوباما نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود شیوه تبلیغ و بهره‌گیری از فضای مجازی مبنی بر شبکه‌های اجتماعی بود.اما تمایز شیوه در این بود که مثلا به جای آنکه گفته شود به اوباما رای بده ابتدا در قالب سوالاتی مطالبات مردم پرسیده می‌شد و بر اساس مطالبات مطرح شده به فرد گفته می‌شد که بر اساس این خواسته نامزد تو مثلا اوباما است.آنچه در انتخابات ۹۲ در فضای مجازی شاهد بودیم وجود چنین اپلیکیشن‌هایی با چنین کارکردی بود.همچنین برخی دانشجویان فنی اپلیکیشن‌هایی مربوط به رصد کل اخبار در زمان کوتاه آماده کرده بودند و در فضای مجازی قرار داده بودند.

رسانه‌اجتماعی به کتابخانه‌ها در جذب مشتری کمک می‌کند

دکترامیررضا اصنافی که به عنوان آخرین سخنران همایش درباره «بهره گیری از رسانه های اجتماعی در کتابخانه های دانشگاهی» سخن می گفت، وجه مشترک رشته های کتابداری و ارتباطات را اطلاعات دانست.

وی افزود: از زمان پیدایش رسانه­های مکتوب تاکنون کتابخانه­ها سعی کردند از همه فرمت­ها برای تعامل با کاربرانشان استفاده کنند.

اصنافی با بیان اینکه کتابخانه­ها پشتیبان پژوهش و آموزش هستند، گفت: کتابخانه ­ها زمانی مالک دانش بودند اما اکنون محلی برای دسترسی به دانش هستند.

این عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کتابخانه ۲٫۰ گفت: از زمانی که اتوماسیون کتابخانه­ها شروع شد، آنها به سمت جذب تکنولوژی­ها رفتند.

وی با بیان اینکه در ۱۳۸۰ نیز اولین وبلاگ کتابخانه ای ایجاد شد اظهار کرد: توییتر می تواند کاربردهای درون سازمانی و برون سازمانی برای کتابخانه ها داشته باشد.

اصنافی کتابدارها را به سه دسته بی تفاوت، ترسو و مشتاق تقسیم کرد و گفت: مهم این است که کتابداران دچار فوبیای فناورانه نشوند.

او در انتها تاکید کرد: باید در برنامه­‌ریزی راهبردی استفاده از خلاقیت­‌ها را بگنجانیم و نگاه ما جنبه نظری و عملی نیز داشته باشد.

بنابر این گزارش، در بخش اول این همایش از مقالات برگزیده تقدیر  به عمل آمد؛ همچنین پخش فیلم کوتاه سه دقیقه‌ای در خصوص کارکردهای رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌ها از دیگر بخش‌های این همایش بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول