خیلی از اقدامات علیه آزادی فضای مجازی مقاصد «خیرخواهانه» ندارد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب، در گفت‌وگو با هفته‌نامه چلچراغ، در خصوص فیلترینگ، اینترنت و فضای مجازی اظهار نظر کرد.

بنابر این گزارش، دکتر روحانی در پاسخ به این سؤال که «شما فضای مجازی و اینترنت را تهدید می‌دانید؟ شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک چطور؟ چه نظری در مورد فیلترینگ گسترده اینترنت دارید؟» پاسخ داد: فضاهای مجازی ابزارند، و هر ابزاری می‌تواند تهدید یا فرصت باشد. داروها برای درمان بیماری ساخته می‌شوند ولی می‌شود با آنها خودکشی هم کرد. این ابزارها در ضمن ناگزیر هم هستند.

وی ادامه داد: من یادم می‌آید که حتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک را پدیده‌های مبارکی خوانده بودند. واقعا هم همین‌ گونه است. در همه تاریخ، به نظر من از ابزارها بیشتر استفاده مثبت شده تا استفاده منفی.

رئیس جمهور منتخب یازدهم با در خصوص اقدامات علیه آزادی فضای مجازی نیز اینگونه اظهار نظر کرد: در نظر داشته باشید که خیلی از اقدامات علیه آزادی فضای مجازی که توسط افراد و نهادهای خاص صورت می‌گیرد، مقاصد خیرخواهانه ندارد. یعنی خیلی هم دلشان به حال اخلاق عمومی یا تهدیدهای این فضاها علیه جوانان نسوخته است. مقاصد سیاسی دارد. از آزادی موجود در این فضاها می‌ترسند، دنبال محدود کردن اخبار هستند، و این محدود کردن‌ها هم جواب نمی‌دهد.

وی در انتقاد روند فیلترینگ در کشور، گفت: کاش طرفداران فیلتر کردن توضیح می‌دادند که در محدود کردن دسترسی مردم به کدام خبر موفق بوده‌اند؟ کدام خبر مهمی در چند سال اخیر وجود داشته که فیلترینگ باعث عدم دسترسی مردم به آن شده است؟

دکتر روحانی افزود: این اقدامات حتی مانع دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی هم نشده است. فیلترینگ گسترده جز این‌که دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و دولت را بیشتر می‌کند و به اقتصاد ما ضربه می‌زند، خاصیت دیگری ندارد و مانع توسعه کاربری‌های مثبت اینترنت در ایران می‌شود.

انتهای پیام /.

  • آقای روحانی،به صحبتهای رهبر معظم انقلاب در خصوص “ماهواره” که شبیه به بحث اینترنت هست توجه کنند که راهگشاست.
    صحبات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از ناشران به تاریخ 28/2/1378
    “امروز سلطه‌گران در همه جاى دنيا – هر جايى به تناسب – در فكر سلطه فرهنگيند؛ يك نمونه‌اش هم همين ماهواره است كه حالا باز هم مى‌بينم بحث ماهواره را مطرح كرده‌اند. اين منطق درست نيست كه ما بگوييم چون تا پنج سال ديگر فنآورى ماهواره پيشرفت خواهد كرد و بدون بشقاب هم مردم ممكن است تصاوير ماهواره را بگيرند، پس از حالا جلويش را باز كنيم! اين منطق، منطق صحيحى نيست. آن كسى كه اين منطق را مطرح مى‌كند، بايد بگويد براى جلوگيرى از آن، چه كار تازه‌اى بايد كرد. اين منطق و استدلال، اين‌گونه بايد نتيجه بدهد. البته دشمن فنآورى را پيشرفته مى‌كند. در مقابل، شما بايد فكر كنيد كه با تطوّر و پيشرفت فنآورى ماهواره، چه كارهايى را مى‌توانيد انجام دهيد تا از نفوذ ماهواره جلوگيرى كنيد. اما اين استدلال، كه چون دشمن پيشرفت مى‌كند، پس ما بياييم هر مانعى را از جلوِ راهش برداريم، منطقى نيست. اين مانع، على‌العجاله مانع است. مثل اين است كه دشمن تا مرزهاى ما پيش آمده، آن وقت بگوييم، ما كه نمى‌توانيم بيشتر از دو ساعت مقاومت كنيم، پس برويم! نه آقا! اين دو ساعت را مقاومت كنيد، شايد پيروز شديد. اين چه حرفى است؟! قانون ممنوعيت ماهواره – كه مجلس شوراى اسلامى، چند سال قبل از اين، آن را تصويب كرد – يك قانون كاملاً درست و بجا بود. حدّاقلش اين است شما توانسته‌ايد چند سال اين نفوذ را به عقب بيندازيد و ان‌شاءاللَّه باز هم خواهيد توانست.

    شما بايد به موازات اين كار، وسائل مصون‌سازى را فراهم كنيد. جوانان را مصون كنيد، ذهنها را مصون كنيد، دلها را مصون كنيد كه اگر على‌رغم شما، روزى دشمن توانست نفوذ كند، شما قبلاً مصونيت ايجاد كرده باشيد. راهش اين است؛ اين‌گونه بايد با هجوم دشمن برخورد كرد. ما با اين روحيه مقاومت و با اين روحيه ايستادگى، توانسته‌ايم قدرتى مثل استكبار جهانى و مثل امريكا را، بيست سال پشت در نگهداريم و باز هم مى‌توانيم! ملت ايران قوى است و اين استقامت، استقامت ايمانى است. اين استقامت، از دين، از اسلام و از ايمان سرچشمه مى‌گيرد و هر جا كه باشد، موجب ناكامى دشمن خواهد شد. اين را ما بايد حفظ و تقويت كنيم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول