«وضع شورای عالی فضای مجازی مناسب نیست»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، محمد تقی پور، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، و عضو شورای شهر تهران، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم به تشریح عملکرد نهادهای مربوط به این وزارتخانه در دوران تصدی خود پرداخت.

وی درخصوص اینترنت ملی، واینکه اینترنت ملی یک مدل چینی است گفت: قبلا هم گفته‌ام، اینترنت یک شبکه بین‌المللی است و اینترنت ملی واژه درستی نیست، موضوعی که دنبال کردیم و در قانون پنجم توسعه هم آمده است، شبکه ملی اطلاعات است. این هم که می‌گویند مدل این شبکه از جایی وارد شده، درست نیست. من فیلمی از کارشناسان کشورهای غربی دارم که خودشان به این توانایی ایران اذعان کرده‌اند و یکی از آنها می‌گوید اگر ایران بتواند این شبکه را پیاده‌سازی کند قطعا کشورهای دیگر از آن الگوبرداری می‌کنند.

تقی‌پور ادامه داد: برداشت من این است که ما حدود 90 درصد از تکالیفی که تا سال دوم برنامه برای این طرح پیش‌بینی شده است، رسیدیم. ما از این شبکه توقع داریم زیرساخت لازم برای هر نوع کاربردی را که ما اراده می‌کنیم، تامین کند که دست‌کم دستاوردش امنیت بوده است و در این تردیدی نیست. به گواه دشمنان و معاندین جمهوری اسلامی ایران، کشور توانسته است در مقابل تهدیدات سایبری بخوبی عمل کند.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص جایگاه ایران در فضای سایبر گفت: گاهی می‌گویند رتبه پنجم هستیم و گاهی ششم که البته به این اعداد کاری نداریم، اما به هر حال ما توانسته‌ایم به این دستاورد برسیم که این از مزیت‌های این شبکه بود.

وی توصیه کرد: توصیه من به دولت‌های بعدی این است که طبق قانون برنامه پنجم عمل کنند تا به یک شبکه چند لایه امن برسیم و بتوانیم به مزیت‌هایی بعدی مثل توسعه کسب و کار در این فضا دست یابیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص تبدیل وضعیت خود از شخصیت حقوقی به شخصیت حقیقی در این شورا توضیح داد: رهبر معظم انقلاب تشخیص دادند حضور من می‌تواند آنجا فایده‌ای داشته باشد و بنا به حکم ایشان بعد از وزارت به ‌عنوان عضو حقیقی آنجا حضور یافتم.

تقی‌پور در پاسخ به این سؤال که وضع شورا چگونه است و آیا وارد فضای حمایت اقتصادی از این صنعت ارتباطات شده است، گفت: متاسفانه این شورا الان شش ماه است فعالیت خاصی ندارد.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی توضیح بیشتر در این خصوص را به مسؤولان شورا واگذار کردو ضمن ابراز تاسف از وضعیت کنونی شورا، آخرین جلسه برگزار شده این شورا را بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد و درباره ادامه فعالیت شورا افزود: موضوع اتمام کار این شورا اصلا در حد ما نیست که بخواهیم نظری بدهیم، اما درباره وضع فعلی می‌توانید از تک‌تک اعضای حقیقی و حقوقی بپرسید و حتی از حجم جلسات و تصمیمات گرفته شده می‌توان فهمید وضع مناسب نیست.

وی ادامه داد: تصمیم خوب و درست و کلان رهبر معظم انقلاب برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی بسیار بجا بود و در نفس موضوع شکی نیست، اما در مقام عمل با توجه به عملکرد مسئولان، شورا دچار وقفه یا انحراف‌شده که این باید اصلاح شود.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که «این آیین‌نامه‌ها و تصمیماتی که به نام شورای عالی فضای مجازی اعلام می‌شود بر اساس تصمیمات اعضا نیست؟» گفت: ظاهرا خیر.

رضا تقی‌پور احتمال اختلال در تصمیم ‌گیری در خصوص فیلترینگ به دلیل عدم فعالیت شورای عالی فضای مجازی، را رد کرد و گفت: موضوع فیلترینگ برای مقابله با مضامینی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود که عمدتا محتواهای غیراخلاقی است که با تعلیمات دینی ما در تناقض و تعارض است و از کسب و کارهای کثیفی نشات می‌گیرد که در این فضا جریان داشته و سودهای کلانی به جیب صاحبان آنها سرازیر می‌کند. این کسب و کارهای کثیف حتی چیزی نیست که مبتکرین وب در پی آن بودند، پس مقابله با آن باید مستمر باشد که آن کارگروه در همکاری با تمام دستگاه‌ها فعالیت خود را مانند قبل انجام می‌دهد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول