هر چه در فضای مجازی سرمایه‌گذاری کنیم جای دوری نمی‌رود

به گزارش «وبلاگ نیوز»، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران صبح امروز سه شنبه 18 تیر در مراسم تودیع و معارفه سرپرست ناحیه 31 (جرایم رایانه‌ای) گفت: همانطور که مک‌لوهان وعده داده بود دهکده جهانی محقق شده و ارتباطات سرعت بخشیده شده است.

وی افزود: امروز سرعت انتشار خبر و جهانی شدن اخبار به گونه‌ای شده است که هر فرد به یک رسانه در دنیای مجازی تبدیل شده که البته این فضای جدید هم ضرر و هم منفعت‌هایی را شامل می‌شود.

عالی‌ترین مقام دادسرای تهران گفت: در ابتدا باید به موضوع محتوا و اهمیت محتوا در این فضا اشاره کرد و بگوییم که تفاوت ما با کشورهای غربی در محتوا است به گونه‌ای که ما مخالف محتوایی هستیم که مسائل اخلاقی و ضد دینی در آن وجود داشته باشد.

دادستان تهران تصریح کرد: ما بر اساس مذهب و عقاید دینی‌مان نمی‌توانیم اجازه دهیم که کیان خانواده و کیان اجتماع و از اینها مهمتر حریم خصوصی افراد به واسطه نفوذ اینترنت و فضای مجازی دستخوش تجاوز شود.

جعفری دولت‌آبادی به فیلترینگ و ضرورت‌های آن اشاره کرد و گفت: شاید از نگاه غربی‌ها محدود کردن دسترسی افراد در استفاده از فضای مجازی نقض آزادی‌های افراد باشد اما اگر بخواهیم بر اساس یک نظام هوشمند و بر پایه جلوگیری از تخریب حریم خصوصی افراد و همچنین کیان اجتماع قدم برداریم چاره‌ای جز فیلترینگ نداشته و باید به جایی برسیم که محتوا آسیب‌زا نباشد.

وی گفت: دادستانی تهران یکی از وظایفش حفظ حریم خصوصی افراد است و اگر این موضوع رعایت نشود اولین اصل اساسی زندگی که همانا داشتن امنیت است به مخاطره می‌افتد.

جعفری دولت‌آبادی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی فضای مجازی را بحث هویت افراد قلمداد کرد و گفت: متأسفانه در فضای مجازی افراد بدون هویت ظاهر می‌شوند و همین امر باعث می‌شود عقبه ارتباطاتی که افراد برقرار می‌کنند مشخص نباشد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران به فعالیت 18 هزار سایت، وبلاگ و صفحات اینترنتی در زمان برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که قدرت فضای مجازی به چه میزان تأثیرگذار است و می‌تواند مثبت هم باشد.

وی خطاب به حاضران در جلسه گفت: همین نکات مثبت و منفی است که به ما این نکته را گوشزد می‌کند که هر چه در حوزه فضای مجازی سرمایه‌گذاری کنیم ضرر نکرده و می‌توانیم کنترل بهتری بر روی این فضا داشته باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سایت‌های خبری و فعالیت آنها اشاره کرد و گفت: سایت‌ها می‌توانند هم موج بیفزایند و هم در جهت اطلاع‌رسانی مثبت حرکت کنند.

وی گفت: اما ما به گردانندگان سایت‌ها و وبلاگ‌ها توصیه می کنیم در چارچوب و مدار قانون حرکت کنند تا ما در دادستانی تهران بهترین حامی آنها باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به اینکه در قرآن هم انتقاد و نقد سازنده مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: اما به طور قطع معنای نقد با تخریب و سیاه‌نمایی متفاوت است.

جعفری دولت‌آبادی در خاتمه سخنان خود بار دیگر بر اهمیت فضای مجازی و ضرورت شناخت کافی از این فضا اشاره کرد و گفت: باید همه سازمان‌های دخیل در این زمینه همدل و همکار یکدیگر باشند تا کشور در قبال مشکلات متضرر نشود.

کاهش پرونده‌های دادسرای جرائم رایانه‌ای از 13 هزار به 6 هزار پرونده

محمد حسن زاده صبح امروز در مراسم معارفه سرپرست جدید دادسرای جرایم رایانه ای گفت: تعداد پرونده‌ها در این دادسرا از 13 هزار به 6 هزار پرونده رسیده است.

وی افزود: در یک سال گذشته از میزان 5 هزار پرونده موجود در واحد اجرای احکام این دادسرا امروز تنها 1500 پرونده مانده است و سایر پرونده‌ها احکامشان اجرا شده است.

حسن زاده تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در این دادسرا شعبات بلاتصدی بود که تلاش شد تا با جذب قضات با سابقه در زمینه جرائم رایانه‌ای این خلأ نیز برطرف شود.

سرپرست دادسرای جرائم رایانه‌ای گفت: همچنین در این سال تلاش شد تا از میزان زندانیان این دادسرا کاسته شود و نظارت کافی بر روی زندانیان این مجتمع وجود داشته باشد.

کیامنش سرپرست جدید دادسرای امور جرایم رایانه‌ای است که جایگزین حسن‌زاده سرپرست فعلی این دادسرا خواهد شد.

حسن‌زاده در آخرین روزهای فروردین سال گذشته جایگزین رضا جعفری سرپرست سابق دادسرای امور جرایم رایانه‌ای شده بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول