آیا VPN همان فیلتر شکن است؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، شبکه خصوصی مجازی یا Virtual Private Network که به اختصار VPN نامیده می شود، امکانی برای انتقال ترافیک خصوصی بر روی شبکه عمومی است.

معمولا از VPN برای اتصال دو شبکه خصوصی، از طریق یک شبکه عمومی مانند اینترنت استفاده می شود. پیاده سازی VPN معمولا اتصال دو یا چند شبکه خصوصی از طریق یک تونل رمزشده انجام می شود. در واقع به این وسیله اطلاعات در حال تبادل بر روی شبکه عمومی از دید سایر کاربران محفوظ می ماند.

VPN برای كاربران تجاری یك ضرورت است كه راهی مطمئن، امن و در عین حال ارزان برای دسترسی به فایل‌هایشان در شبكه محل كار خود (وقتی كه آن‌ها در مسافرت، خانه و یا در راه هستند) در اختیار می‌گذارد.

اگر یک شرکت از نظر جغرافیایی و در فضای کوچک متمرکز باشد، ارتباطات بین بخش‌های مختلف آن‌را می‌توان با یک شبکه‏‏ ی محلی برقرار کرد. اما برای یک شرکت بزرگ که دارای فضای گسترده جغرافیایی و شعب مختلف در نقاط مختلف یک کشور و یا در نقاط مختلف دنیا است و این بخشها یا شعب نیاز دارند که با هم ارتباطات اطلاعاتی امن داشته‏ باشند، بایستی یک شبکه‏‏ی گسترده خصوصی بین نقاط آن ایجاد گردد كه فقط خود شعب با هم در ارتباط باشند و ديگران به اطلاعات رد و بدل شده دسترسي نداشته باشند.

شبکه‌های شخصی مجازی یا وی‌پی‌ان‌ها برای حل اینگونه مشکلات مناسب هستند. وی‌پی‌ان يك شبكه خصوصي است كه به کمک رمزگذاری روی داده‌ها، درون اینترنت یک شبکه کوچک می‌سازد و تنها کسانی که آدرس‌های لازم و رمز عبور را در اختیار داشته باشد می‌توانند به این شبکه وارد شوند.

شركت هاي تجاري و بانك ها براي انتقال اطلاعات خود و براي انكه از ديد ديگران مخفي باشند و در بستري امن به تبادل اطلاعات بپردازند وارد اين شبكه هاي خصوصي شده و به انجام كارهاي خود مشغول مي شوند.

به عنوان مثال سفارتخانه هاي داخل ايران، شركت هاي تجارت بين الملل ، سازمان هاي بين المللي و بانك هايي كه شعبه هاي بين المللي دارند معمولا از VPN براي تبادل اطلاعات داخل و خارج استفاده مي كنند.

همانطور كه اشاره شد Vpn يك شبكه مجازي خصوصي (مثلا يك سرور) با يك IP مشخص است. دو كاربر در دوجاي مختلف جهان به جاي اينكه با يكديگر ارتباط مستقيم برقرار كنند براي بالا رفتن امنيت ، از طريق سرور مذكور درخواست هاي خود را ارسال مي كنند . Vpn در اين تعريف يك بستر امن تبادل اطلاعات است .

اما برخي كاربران كه از vpn به عنوان فيلتر شكن استفاده مي كنند به جاي اينكه پس از ورود به اين شبكه مجازي به انجام كارهاي تجاري بپردازند به ديدن سايت مشغول مي شوند . يعني به جاي اينكه به سرور VPN درخواست تبادل اطلاعات با كاربر ديگري بدهند درخواست مي كنند كه فلان IP و فلان سايت را به او نشان دهد .

در حقيقت به دليل اينكه يك سايت در ايران فيلتر است ، وقتي يك كاربر در ايران از طريق سرويس دهنده خود درخواست بازديد از يك سايت خارجي فيلتر شده را مي دهد ، IP سايت خارجي به شركت زير ساخت كه GateWay را در اختيار دارد ارسال ميشود .

به دليل فيلتر بودن، درخواست از گيت وي رد نمي شود . براي همين به جاي درخواست IP سايت فيلتر شده ، IP شبكه مجازي خصوصي داده مي شود و به همين دليل فيلترينگ به اصطلاح دور زده مي شود .

اخيرا با دستور شورايعالي فضاي مجازي، شركت ارتباطات زيرساخت مسئول ارائه VPN قانوني به افراد حقيقي وحقوقي شده است . در واقع افرادي كه از VPN استفاده مي كنند به شركت زير ساخت اعلام مي كنند از چه وي پي اني با چه IP استفاده مي كنند تا استفاده از VPN به طور قانوني انجام پذيرد .

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول